• Ammi84

förlossningesrädsla

Hej!

Oroa dig inte, det är många som är rädda för att föda. Prata främst med din barnmorska och förklara hur du känner. Skriv också ett förlossningsbrev där du berättar vad dull vill och inte vill samt hur du känner inför förlossningen.

Ryggmärgsbedövning - jag tog den när jag var öppen 7 cm och tyckte det gick jättebra. Jag kunde känna värkarna men de gjorde inte ont. Jag mådde bra även efter ryggmärgsbedövningen. Fick ingen feber och hade inte ont i ryggen. Att ta själva sprutan var inte heller farligt, kändes ingenting.

Att du skulle dö är det inte så stor risk att du råkar ut för. Det är väääääldigt få kvinnor som dör under förlossningen i Sverige. Barnmorskorna som finns på plats övervakar dig konstant och ser tilla tt både du och barnet mår bra.

Det gör ont att föda, men det är samtidigt så kraftfullt och underbart att man glömmer bort smärtan så fort barnet är ute. Till och med själva värkarna kan kännas "sköna" då man vet att det är ett steg mot att få se sitt barn. Andas mycket och tänk på att varje värk för dig närmare ditt barn.

Det kommer gå bra! Lycka till och kram =)

• Ammi84

det gjorde inte ont för mig att kissa och jag blev sydd. Juste, var inte rädd för att spricka för när det väl sker så märker man inte för du är så fokuserad på att få ut barnet. Jag kände inte heller när de senare sydde mig, fick lokalbedövning. Att bajsa var lite svårare, det gjorde inte ont, men det var liksom svårt för kroppen att förstå hur den skulle göra =) De kommer fråga dig om du kissat och bajsat för det är viktigt att kroppen förstår att den återgå till det normala efter förlossningen.

Du kommer blöda efter förlossningen, men det varierar också från kvinna till kvinna hur mycket man blöder. Jag blödde ganska mycket de första två-tre dagarna, sedan var det som vanlig mens de resterande två veckorna. Mot slutet var det knappt något blod utan mest mörka flytningar.

kör på! Det kommer gå fint =)

Svar på tråden förlossningesrädsla