• Anonym

    hur spärrar man porrsidor?

    Våran dotter på 9 år brukar få sitta själv vid datorn och hon gillar att vara inne på google och söka på saker och ting. och nu har det hänt två gånger att hon kommit in på olämpliga sidor så vi låter henne inte sitta ensam.
    Kan man på något sätt spärra datorn (internet explorer & firefox) från att komma in på sådana sidor?
    Antar att det inte går, men det är ganska jobbigt som småbarnsförälder att behöva sitta bredvid henne när man har en massa annat att göra.

  • Svar på tråden hur spärrar man porrsidor?
  • worker

    Finns bra gratis verktyg. Googla k9 web protection. Jag använder det och är helnöjd.

  • Anonym
    worker skrev 2010-06-01 17:49:04 följande:
    Finns bra gratis verktyg. Googla k9 web protection. Jag använder det och är helnöjd.
    tack jag skall testa det. hoppas det inte är allt för avancerat.
  • Anonym
    worker skrev 2010-06-01 17:49:04 följande:
    Finns bra gratis verktyg. Googla k9 web protection. Jag använder det och är helnöjd.
    kan du förklara lite hur det funkar? ska man själv skriva in adresserna som spärras? för isåfall blir det krångligt eftersom hon bara klickat sig fram till grejer.
  • Anonym

    Det brukar ju finnas i datorns inställningar en Sk föräldrakontroll där man kan spärra olämpliga sidor, spel osv. Det finns olika nivåer. Vår 9-åriga son har en egen dator som vi spärrat från allt olämpligt samt att vi har tidsbegränsat internet på den.

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-01 18:00:17 följande:
    Det brukar ju finnas i datorns inställningar en Sk föräldrakontroll där man kan spärra olämpliga sidor, spel osv. Det finns olika nivåer. Vår 9-åriga son har en egen dator som vi spärrat från allt olämpligt samt att vi har tidsbegränsat internet på den.
    jag ska försöka hitta hur man gör det, för de vore ju kanon
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-01 18:00:17 följande:
    Det brukar ju finnas i datorns inställningar en Sk föräldrakontroll där man kan spärra olämpliga sidor, spel osv. Det finns olika nivåer. Vår 9-åriga son har en egen dator som vi spärrat från allt olämpligt samt att vi har tidsbegränsat internet på den.
    sökte på föräldrakontroll och det kom upp, men det gick inte att ha den på föräldrakontroll eftersom jag är inloggad på administratörkontot och vi har alla samma konto i familjen för dottern har ingen egen dator.
  • Anonym

    ingen annan som vet? känns så elakt att inte låta henne sitta vid datorn med sist började hon gråta och hon känner skuld över det som händer, fast det inte är hennes fel.

  • worker

    TS, K9 är jätteenkelt. Den blockerar sidor beroende på kategori, (våld, porr, online spel, etc)  sedan kan du själv gå in och blocka eller tillåta enskilda sidor eller kategorier. Tror det är precis vad du är ute efter.

  • Anonym

    worker:

    har nu installerat det och det verkar funka bra.
    men en undran, måste man starta det efter varje gng man startat datorn och aktivera det , eller kommer det igång av sig självt när datorn startas? ibland är det ju hon själv som startar datorn.

  • droppen25

    För några år sedan kom det en uppsjö av program som ska göra webben säker för barn men de bygger alla på listor över ord och webplatser som den som skapat det tycker är dåliga för barn. Personligen föredrar jag att hjälpa min son att hitta rätt istället för att låta någon anna begränsa tillgången till nätet. 

    Vi har löst det så här (tills vidare)
    Min 9-åring har ett eget konto utan administratörsbehörighet så vi minskar risken för virus och misstag i hanteringen av datorn. 
    Vi har lagt upp en startsida vi litar på och bokmärken till andra bra webplatser.
    Vi är ofta med i samma rum när han sitter vid datorn och pratar med honom ibland om att berätta för oss om han hittar kompisar på nätet och att aldrig tala om var han bor eller ge en massa personlig information.
    Sen har vi SafeSearch i Google satt till medium så han slipper värsta gynbilderna
    (Gå till googles bildsök, skriv in valfritt könsord och sök. Till höger om sökknappen hittar du nu SafeSearch. Prova att ställa den på Av, Medelnivå respektive Strikt så får du se vad den filtrerar.)
    Naturligtvis kommer han förr eller senare att intressera sig för sex och att hitta porr men jag vill gärna att han slipper snubbla över det av misstag innan han blivit gammal nog att förstå vad det är.
    Sen får vi se hur vi hanterar det när han blir äldre. 

  • worker

    TS, det fungerar automatisk, behöver inte aktiveras nåt mer och det ställer även in safesearch på Google som droppen25 beskrev. Tycker det funkar väldigt bra vad gäller att inte släppa igenom något.

  • Anonym
    worker skrev 2010-06-02 15:02:57 följande:
    TS, det fungerar automatisk, behöver inte aktiveras nåt mer och det ställer även in safesearch på Google som droppen25 beskrev. Tycker det funkar väldigt bra vad gäller att inte släppa igenom något.
    den verkar funka väldigt bra! så ska köra på den ett tag så får vi se.
  • 1234578910111213141516171819202122242526272829303132333435363738394041424344454647484950

    ni sa ta bort eller spärra  sånna här hemm sidor

    porr

    sånna hemm sidor ska spärrass

  • HasseA

    Ni borde till att börja med inte låta dotters köra på ett administratörskonto (eftersom man då har rätt att installera vad som helst, och ändra på vad som helst i datorn), och man borde heller inte köra på samma konto allihop överhuvudtaget. Nog vill jag tex kunna vara inne på FL:s sex-sidor, utan att det ska dyka upp framför mina barns ögon. Likaså min mail, min facebook osv. 

    Näe, gör ett eget konto till henne, som inte är admin. Sen sätter ni föräldrakontroll på det. Och sätter ett lösen på Admin-kontot. Och skapar ett extra admin-konto, ifall det ni har skulle råka paja på nåt vis, så ni har en möjlighet att logga in på det andra admin-kontot och reparera saker.


Svar på tråden hur spärrar man porrsidor?