• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • 737 dagar
    Lillebäcksmamma- Men det är väl självklart att mina åsikter och värderingar kommer överföras till mitt barn? Alla föräldrar lär ju sina barn det de tycker är rätt, oavsett om det är om religion, politik eller moraliska värderingar. Vad skulle man vara för förälder om man förnekade sina egna värderingar och lärde barnet något annat?

Men om du säger att det inte sitter i kläderna, varför "ska" man då klä sitt barn i rosa eller ljusblått? Det jag undrar är VARFÖR det är så viktigt att man ser vilket kön barnet är.

Mina- Alla hittar vi våran klädidentitet i någon ålder. Det jag menar är att jag inte vill trycka in mitt barn i en form, utan att jag tycker barnet ska kunna ha alla slags kläder (förutom det jag tycker är fult, vilket råkar vara pasteller). Sen klär jag mig själv väldigt flickigt, men jag har inte alltid gjort det. Det fanns en tid då jag var väldigt könsneutral. Jag är också utbildad make-up artist, så jag är dragen åt det "kvinnliga" hållet. Men bara för att jag själv har hittat mig själv, så betyder det inte att jag vill bestämma åt mitt barn hur den ska vilja se ut. Och en flicka som alltid klätt sig i rosa lär ju med det lätt att gilla rosa, och det är det jag vill undvika genom att ha ALLA sortens färger. Förutom pasteller :)
  • Lillebäcks mamma

737 dagar: Klart man ska vara stolt över den man är. Att klä spädbarn i rosa eller blått är som jag sagt enbart för att man inte ser varken på kläderna eller utseendet vad det är.

För mig känns det mer respektfullt att presentera mitt barn som Lo eller Emilia och prata om bebisen som henne eller honom - istället för "det".

Jag förstår verkligen inte vad som är fult med att vara stolt över att vara den man är - tjej eller kille. Bara tjejer är ingen hit, inte heller bara killar. Var och en behövs för att vi ska kunna komplettera varandra och bilda en helhet.

• 737 dagar
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-31 14:01:04 följande:
    737 dagar: Klart man ska vara stolt över den man är. Att klä spädbarn i rosa eller blått är som jag sagt enbart för att man inte ser varken på kläderna eller utseendet vad det är.

För mig känns det mer respektfullt att presentera mitt barn som Lo eller Emilia och prata om bebisen som henne eller honom - istället för "det".

Jag förstår verkligen inte vad som är fult med att vara stolt över att vara den man är - tjej eller kille. Bara tjejer är ingen hit, inte heller bara killar. Var och en behövs för att vi ska kunna komplettera varandra och bilda en helhet.
    Fast inte skulle jag heller säga det om ett barn. Utan presentera med namn, inte säga "det här är en pojke" för det tycker jag är konstigt. Som att säga "han har brunt hår"... orelevant.

Det handlar inte att man inte ska vara stolt över den man är, det har jag inte sagt alls. Utan jag menar att man ska få komma dit själv, utan påtryckningar utifrån. Man ska få formas till en egen person utan att andra ska lägga in sina värderingar som "du ska va såhär för du är minsann en pojke".
  • Kiaa
    DjurgårdsRutan skrev 2010-07-31 12:48:32 följande:
    Kiia; Vilken härlig bild på er lille.
    Tack! Skrattande
  • Mina 78

737: Jag häller ju med dig. Däremot tycker jag att mitt barn ska kunna få ha kläder även om jag tycker att de är fula Glad, även om jag inte kommer att välja såna kläder åt henne/honom. 

Lillebäcksmamma: Absolut är det uppfostran (och samhället istort) som formar barnet och inte kläderna. Men det går ju heller inte att komma från att kläder gör att man blir bemött på ett visst sätt.

Men som jag skrev så tror jag egentligen att det viktigaste är att vi förstår att vi faktiskt behandlar pojkar och flickor olika och genom den förståelsen försöker att undvika det. Oavsett kläder  

• 737 dagar
    Mina- Självklart ska mitt barn få välja kläder själv sen när den kan det, men jag vägrar köpa fula kläder till en spädis bara för att =)
  • DjurgårdsRutan

Puffar lite angående måndagens lunch. Tänkte kl 12:00 på Cappucino.
    Nån som har lust att hänga på?
    Ha en bra söndag.

• Bjornis
    DjurgårdsRutan skrev 2010-08-01 04:39:05 följande:
    Puffar lite angående måndagens lunch. Tänkte kl 12:00 på Cappucino.
    Nån som har lust att hänga på?
    Ha en bra söndag.
    Vi har bestämt oss för en tur med bilen nånstans. Jag har jobbat så mycket att jag knappt sett min man på flera dar så ska njuta av vår tvåsamhet imorn. Hoppas vi får ihop nåt snart ändå. Bra initiativ tycker jag dock av dig DjurgårdsRutan!
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?