• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Tarda

Oj vilka intressanta diskussioner som dyker upp när jag åker på semester Skrattande

Vi visste redan innan vi blev gravida att vi inte ville ta reda på kön. Lustigt nog (inte) har den absolut vanligaste frågan när andra fått veta att vi väntar barn varit om vi vet könet eller om vi tänker ta reda på det. Det säger en hel del om det samhälle vi lever i, eller hur? Den barnsliga sidan av mig vill skicka ett sms som annonserar ankomsten av vårt barn med enbart längd, vikt och orden ett välskapt barn. Sen stänger vi av mobilerna så kan tokfarmor  (o säkert några till) få sitta och undra om hon ska köpa rosa aller blått Tungan ute

Det känns helt logiskt att man väljer de färger man själv gillar och trivs i till sitt barn. Varken jag eller min man klär oss i pastell, och det finns inte mycket rosa (oavsett nyans) i våra garderober. Däremot gillar vi rött, grönt, blått, lila, turkos, brunt och orange så det är väl inte en helt okvalificerad gissning att även vårt barn kommer ha de färgerna, om hen passar i dem.

Djurgårdsrutan: Synd att jag inte är hemma, hade gärna lunchat idag. Istället blir det jakt på tyg till bröllopsklänningen med mams i sthlm. Håll tummarna för att jag hittar nått fint.

• 737 dagar
    Tarda skrev 2010-08-02 10:03:10 följande:
    Oj vilka intressanta diskussioner som dyker upp när jag åker på semester Skrattande

Vi visste redan innan vi blev gravida att vi inte ville ta reda på kön. Lustigt nog (inte) har den absolut vanligaste frågan när andra fått veta att vi väntar barn varit om vi vet könet eller om vi tänker ta reda på det. Det säger en hel del om det samhälle vi lever i, eller hur? Den barnsliga sidan av mig vill skicka ett sms som annonserar ankomsten av vårt barn med enbart längd, vikt och orden ett välskapt barn. Sen stänger vi av mobilerna så kan tokfarmor  (o säkert några till) få sitta och undra om hon ska köpa rosa aller blått Tungan ute

Det känns helt logiskt att man väljer de färger man själv gillar och trivs i till sitt barn. Varken jag eller min man klär oss i pastell, och det finns inte mycket rosa (oavsett nyans) i våra garderober. Däremot gillar vi rött, grönt, blått, lila, turkos, brunt och orange så det är väl inte en helt okvalificerad gissning att även vårt barn kommer ha de färgerna, om hen passar i dem.

Djurgårdsrutan: Synd att jag inte är hemma, hade gärna lunchat idag. Istället blir det jakt på tyg till bröllopsklänningen med mams i sthlm. Håll tummarna för att jag hittar nått fint.
    Jag är inne lite på samma spår som du. Att inte berätta :D Tycker fixeringen vid kön är löjlig och jag vill inte mata den.. Hade en lång diskussion med en vän häromdagen om just detta, att berättar man i förväg så kommer folk skapa en bild av barnet redan innan det är fött.. och första intrycket är ju som alla vet svår att rubba. Då vill jag hellre att folk får bilden av barnet till att vara en person, inte en pojke eller flicka.

Garderoben våran ofödda redan ar är väldigt färgglad, men har inga pasteller i sig. Eftersom både jag och mannen tycker det är fult. Jag kommer inte klä mitt spädbarn till att vara av det ena eller andra könet, utan till att vara mitt barn.
  • Tarda
    737 dagar skrev 2010-08-02 12:49:47 följande:
    Jag är inne lite på samma spår som du. Att inte berätta :D Tycker fixeringen vid kön är löjlig och jag vill inte mata den.. Hade en lång diskussion med en vän häromdagen om just detta, att berättar man i förväg så kommer folk skapa en bild av barnet redan innan det är fött.. och första intrycket är ju som alla vet svår att rubba. Då vill jag hellre att folk får bilden av barnet till att vara en person, inte en pojke eller flicka.
    Tids nog får självklart alla veta (har inga planer på att göra som paret i den här artikeln) men varför ska könet vara det första man berättar om sitt barn? Jag är mycket mer nyfiken på vilka intressen och vilken personlighet mitt barn kommer ha/få än på dess kön. Dessvärre lär jag få vänta ett tag innan sådant visar sig men iaf Flört

Vi handlade våra första plagg förra veckan, det blev en röd body med nyckelpigor och en vit med maskrosmönster, vagnen vi köper blir troligtvis röd. Av en släkting fick vi kommentaren att vi måste hoppas på en tjej. Men nej, vi väntar barn inte ett kön, simpelt nog är våra färgval är gjorda utifrån vår smak. Den personen kommer troligtvis bli lite besviken när vi ber om kvitto för att lämna tbx ev könsstereotypa kläder men det är väl smällar vi och h*n får ta.

Angående Bjornis kommentar om Majornaföräldrar tidigare så är jag tämligen säker på att jag tänkt likadant även om jag bott på Hisingen eller i Lundby men man vet ju aldrig  Tungan ute
  • Tarda

Baah, jag menade ju Lunden och inte Lundby. Det är inte lätt när man sällan kommer utanför Majorna {#emotions_dlg.djavulsk}

• Mina 78

Jag tror att man kan vara en Majornaförälder oavsett var man bor :)

• Bjornis

Ja, men "majornaföräldrar" finns ju överallt! Bara det att alla mina kompisar här i stan som har barn och "är mer lagda åt det mer könsneutrala (om vi nu ska kalla det så)" är majornafolk. Jag är nog "mer majorna" än vasastan (även om det är där vi bor nu) och har massa andra fina såna uttryck. Som "frölundamorsa". Och det är inte heller nåt negativt. Känner finfina frölundamorsor. Men folk fattar alltid när man säger "frölundamorsa". Detta är ju kanske det man anv i GBG. Jag sa annat när jag bodde hemma i sundsvall. Då var det andra områden i stan som hade olika klang. För min del kan jag tänka mig att tillhöra allt. Jag är nog lite av alla delar. Lite majorna, lite city, lite frölunda...

Jag kommer berätta att vi ska ha en pojk för att det är viktigt för Mig att vänja mig vid tanken, vad andra tycker är skit samma. Jag kommer klä honom i alla möjliga färger (utom rosa och lila om han inte ber om det själv) men jag kommer antagligen peka mer på bilar än dockor när han sitter i vagnen. Om sen ungen tar tag i en docka så ska han så klart ha en docka! En Skrållan som säger "mamma, jag vill ha plättar". En sån hade jag. Gud va jag hatade den dockan. Man bytte skiva i ryggen och så raspade det när hon pratade. Läskigt. Min blunddocka Johanna däremot: hon var fantastisk. Hon fick sand i ena ögat en semester och sen var hon lite sned och inte lika rolig att leka med... Stackarn.

• Kiaa

När jag & min bror var små bodde vi på landet. Vi lekte mest med varandra och hade ett stort rum som vi delade. Leksakerna som var i rummet var bådas. Mest var det nog bilar och lego, och ett och annat pussel. Ja, och så ett "posten" sätt med stämplar och allt möjligt som jag älskade.
    I allafall, när jag sen började i skolan och fick tjejkompisar så lekte dom ju med Barbie och My little pony. Och om man inte hade sånna själv så kunde man ju inte vara med och leka. Så därför köpte mina föräldrar det till mig,

Vart vill jag då komma med denna lilla återberättelsen då? Jo, att vi kan nog tänka hur könsneutralt som helst så länge våra barn bara umgås med oss, sina eventuella syskon och andra personer som vi väljer åt dem. Men så fort dom börjar på förskolan så kommer vårt inflyttande på vad dom leker med och tycker om för färger osv vara väldigt begränsat - grupptrycket styr liksom. Sen tror jag att vi alla har som ambition att uppfostra våra barn (oavsett kön) till att bli självständiga individer med bra självkänsla som kan ta egna beslut om vad dom själva tycker om och inte när dom blir lite äldre.

• Bjornis

Jag och maken diskuterade detta när jag berättade om vår diskussionen här i tråden och han sa nåt klokt (inte ofta men ändå. Haha) att bara att man TÄNKER att alla människor ser olika på detta med hur man ska se på barnets kön så har man ju kommit långt. Att man är varse om att alla människor tänker olika och respekterar detta och samtidigt har tänkt igenom lite hur man själv vill göra är ett stort steg. Och jag håller med honom.
    Precis som du Kiaa skriver så handlar det ju för alla oss i tråden om att göra så våra barn växer upp som självständiga lyckliga individer vilket jag tror de kommer göra med så smarta föräldrar som alla oss här inne! Eller  hur?

• Mina 78

Absolut :)

Jag tror precis som din man att det viktigaste är att man funderar krng sitt eget och andras sätt att tänka.

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?