Tarda skrev 2010-08-02 10:03:10 följande:
Oj vilka intressanta diskussioner som dyker upp när jag åker på semester
Vi visste redan innan vi blev gravida att vi inte ville ta reda på kön. Lustigt nog (inte) har den absolut vanligaste frågan när andra fått veta att vi väntar barn varit om vi vet könet eller om vi tänker ta reda på det. Det säger en hel del om det samhälle vi lever i, eller hur? Den barnsliga sidan av mig vill skicka ett sms som annonserar ankomsten av vårt barn med enbart längd, vikt och orden ett välskapt barn. Sen stänger vi av mobilerna så kan tokfarmor (o säkert några till) få sitta och undra om hon ska köpa rosa aller blått
Det känns helt logiskt att man väljer de färger man själv gillar och trivs i till sitt barn. Varken jag eller min man klär oss i pastell, och det finns inte mycket rosa (oavsett nyans) i våra garderober. Däremot gillar vi rött, grönt, blått, lila, turkos, brunt och orange så det är väl inte en helt okvalificerad gissning att även vårt barn kommer ha de färgerna, om hen passar i dem.
Djurgårdsrutan: Synd att jag inte är hemma, hade gärna lunchat idag. Istället blir det jakt på tyg till bröllopsklänningen med mams i sthlm. Håll tummarna för att jag hittar nått fint.
Jag är inne lite på samma spår som du. Att inte berätta :D Tycker fixeringen vid kön är löjlig och jag vill inte mata den.. Hade en lång diskussion med en vän häromdagen om just detta, att berättar man i förväg så kommer folk skapa en bild av barnet redan innan det är fött.. och första intrycket är ju som alla vet svår att rubba. Då vill jag hellre att folk får bilden av barnet till att vara en person, inte en pojke eller flicka.
Garderoben våran ofödda redan ar är väldigt färgglad, men har inga pasteller i sig. Eftersom både jag och mannen tycker det är fult. Jag kommer inte klä mitt spädbarn till att vara av det ena eller andra könet, utan till att vara mitt barn.