• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Jätten gluff gluff

åh vad bra det är med forum, så att man får veta att man inte är den enda i världen som inte känner sparkar fast man är i vecka 20!! Tack snälla ni!

Vad kul Jossan, det förstår jag verkligen att du blev glad över! Själv har jag rätt många i omgivningen som ska ha nästan samtidigt & det är såklart jättekul!

• Kiaa

Lycklig2010: Nej, tydligen var det inte så farligt mycket med drygt 5 kg som jag trodde. Det var skönt att höra!

Jossan: Va roligt för dig med era vänner som väntar barn i stort sett samtidigt. Själv känner jag ingen (!) som varesig väntar barn eller har småbarn här i närheten Gråter  Jättetråkigt tycker jag och hoppas verkligen att jag ska träffa några under graviditeten som bor i närheten och som man kan vara föräldraledig tillsammans med. Annars kommer jag nog blir galen av att gå hemma!

Mina78: Jag läste nånstans att man generellt går upp 25% fram till vecka 20, 50% mellan vecka 20-30 och 25% mellan vecka 30-40. Det var det som fick mig att nojja (räknade ju snabbt ut att jag skulle hamna på mer än 20 plus) men det sa min BM idag att det inte alls stämde, och att många gick upp rätt mycket ibörjan pga hela den omställning som kroppen gör med vätska, hormoner osv. Så nu känns det som sagt lite bättre. Tar gärna en barnvagnsjogg när kroppen återhämtat sig! Skrattande

• Mina 78

Jag hoppas stanna på 12 kilo...men sommaren har gjort sitt vad gäller viktökningen.

Jag har inte heller någon i min omgivning som ska ha barn. Vi bor ju visserligen på olika sidor om bron, men ändå rätt nära varandra KIaaDrömmer  Alltid trevligt med nya bekantskaper, särskilt någon som gillar att springa.

• Kajsa30

Nu var det länge sen jag var aktiv här, men nu är semestern slut och jag tänker återvända till datorn =). Verkar ha varit full aktivitet här, kul!

Jag har en fråga om detta med att resa efter v 28 som jag hoppas jag kan få lite kloka synpunkter kring. Enligt försäkringsbolagen täcks man ju inte av kostnader som uppstår till följd av graviditeten efter v 28. Hur tolkar ni det? Vissa säger att man endast ska bry sig om detta om man reser utomlands, men inte inrikes. Vad skulle ni säga? Jag veckopendlar till Sthlm med flyg och vill ju veta hur länge jag vågar göra det. Sen läste jag ngt om att den kosmiska strålninge kan påverka barnet negativt, usch det hade jag ingen aning om. Får verkligen kalla fötter men tåg tar ju 3 timmar och då är ju risken större att det hinner hända ngt!

Angående detta med sparkar så var jag också lite nojig då jag inte kände något i v 21 trots att moderkakan låg i bakvägg, så det där är nog väldigt individuellt. Nu sparkar det varje dag och det är supermysigt =) går in i v 26 imorgon.

• muminbebis

Hej!
    Jag hoppar in här jag också. Jag är 33 år, bor i Göteborg och väntar mitt första barn förmodligen i början av mars:). Imorgon ska vi åldersbestämma vårt barn:) Spännande. Hoppas alla mår fint och njuter av solen:)

• muminbebis

Man tackar Kajsa. Är det någon i denna tråd som ska ha i feb/mars kanske? 
    Hur mår alla?
    Själv har jag kort stubin, är trött som bara den, ont i brösten, har ett svagt illamående men har fortfarande inte riktigt förstått att jag är gravidFlört

• ceropegia

Kajsa30: Att flyga efter v.28..gäller väl bara vid långflygningar? Trodde man kunnde flyga längre med inrikes.. Så jag tolkat det. Och att det skulle vara farligt att utätta barnet för den strålningen..nja...då tror jag nog det är värre med daglig inandning av avgaser etc. Flyg så länge det känns ok. Sen finns det ju alltid tåg..

Jag har lagt på mig en heel del och är bara i v.19.. Men så gick jag upp några kg under hormonbehandlingen vid Ivf:et.... Bryr mig dock inte så mkt.. Går att barnvagnspromenera och amma bort de kilona :)

Läntar efter Liten i magen! :)
  • 737 dagar

Angående vikten, måste jag inflika. Jag har inte gått upp en gram. Började bli orolig, men fick höra att det inte alls är ovanligt. Hade gärna gått upp lite, men inte. Min sambo tror att jag gått ner i fett och upp i bebis, men jag vet inte..

• Mina 78

Det är ju inte bra att gå ner fettvikt under gravididteten eftersom det frigör nåt sorts ämne som inte är bra för barnet, men vad är du i för vecka typ 15-16? Då har ju inte bebisen behövt så mycket vikt ännu. Innan vecka 12 är det ju inget konstigt att stå still i vikt eller till och med gå ner om man mår illa. Sen finns det ju nån sorts riktlinje på 3-400 gram per vecka vad jag har förstått, men det är ju väldigt individuellt också. I början gick jag rätt mycket upp och ner.

Bebisen får ju vad den behöver oavsett om man går upp eller inte. Själv  har jag som sagt gått upp åtmnstone 1-2 kilo som inte beror på bebisen utan ppå att jag under sommaren tränat mindre än vanligt (iofs pga av bebisen) och ätit mer.

Men nu är det höst, inte så varmt och rutiner igen så förhoppningvis blir det bara gravidvikt resten av tiden. 

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?