• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Heini

Ni kan räkna med mig också så jag fyller på fikalistan!

Måndag 13/9 kl 18:00, Condeco Linné

Englastar
    MorMaria81
    Mina78 
    mhek
    knittgirl84
    Kiaa
    Heini

• Heini

Det där med könet är lite lurigt. Vi valde att fråga under RUL:et och barnmorskan sa att det såg ut att vara en h*n mer än en h*n men att hon inte på något sätt kunde säga säkert eftersom en pojkes testiklar och en flickas blygdläppar ännu ser så lika ut på foster i den åldern. Även om hon hintade om vad hon trodde så känner vi oss förstås inte det minsta säkra. Så det blir nog köpt en hel del vita, beige, bruna och gröna kläder till en början ;)

Och ja, visst är det obehagligt att okända människor kan komma fram på exempelvis spårvagnen och helt plötsligt börja klappa ens mage. Jag är oerhört stolt över min härliga bula men det känns ändå lite skumt när de gör det, särskilt när de gör det utan förvarning.

Englastar: Vad härligt att du skriver så om din mage, stolta är precis vad jag önskar att alla gravida kvinnor är.

Jag är så nöjd och glad över att min mage äntligen börjat växa och visar den också gärna med tighta tröjor. Jag är en sådan tjej som alltid varit ganska proportionelig i kroppen men som alltid haft en liten irriterande mjukdel ovanför byxlinningen som jag känt mig tvungen att försöka dölja. Nu äntligen kan jag visa upp varenda millimeter av min kroppskontur, och detta med stolthet! Fantastiskt! :)

Kiaa: Vad skoj, då är vi verkligen nästintill grannar, vi bor nämligen i Högsbo/Kaverös. Och vad fantastiskt roligt att vi ska gå och magplaska i samma grupp. Jag ser verkligen fram emot det :)

Jag går på Frölunda Torgs MVC och jag har tänkt välja BVC på Axel Dahlströms torg sedan när det blir dags för det valet, för mig är det ju bara ner för backen så det känns mest logiskt. Dessutom är lokalerna ju helt nybyggda och fräscha. Hur tänker du?  

Hoppas er bröllopsresa gav allt som ni önskade er! Härligt att vi är så många nygifta i tråden också :)

Tack än en gång till er alla i denna tråd, det är så kul att kika in här för det har alltid hänt något nytt!

• J0SSAN
    Mela75 skrev 2010-09-08 08:43:51 följande:
    Nej jag tror inte det, de gjorde ju om efter Bologna projektet för 3 år sedan så nu läser vi 5 år för en master.
    Efter 1 och ett halvt  år kan man välja kurser och jag har också valt bort de kurser som är platsgaranti på inom molekylär biologi. Istället så läser jag nu avancerad immunologi och ska läsa mikrobiologi.
    Tyvärr är många kurser låsta för läkare och biomedicinska analytiker så man måste nog  ta sig till lund för att ha mer val. Mitt kandidatarbete blir inom immunologi och master har jag inte bestämt mig för än.
    Det blir i alla fall immunologi eller mikrobiologi.
    Ok, immunologi och mikrobiologi låter jättekul. Jag trivs verkligen med att jobba som mikrobiolog/forskare/projektledare.
    Jag kan verkligen rekomendera att göra tillämpningsarbeten ifall du tycker att det är svårt att hitta bra kurser, då har man ju mer valmöjligheter och får dessutom mycket lab- skriv- och planeringsvana.
  • J0SSAN

Cotton - Jättegrattis till ditt fina bröllop!
    Jag har också RUL på måndag. Vad synd att du inte kan komma på fikat så vi kan jämföra...men vi får väl lägga upp bilderna här då.

Idag har jag fått en lite brorson Glad han skall heta Axel. Hans storebror heter Atle - väldigt fina namn tycker jag.

Sälv är jag lite inne på Vilhelm men maken föredrar Ludvig eller William. Flicknamn tycker jag är väldigt svårt. Jag har i flera år tänkt att det skulle bli en Linnéa om jag fick en flicka men nu är det så himla vanligt, samma argument har jag för William...

Andra tjejnamn jag funderat på är:
    Alma
    Hilma
    Ammeli
    Cornelia
    Julie
    Astrid (men lite för vanligt?)

Suck, vi är inte så bra på stora beslut i denna familjen...

• Bjornis

Det är aldrig nån som klappar mig på magen. Skrikandes Jag vill gärna bli klappad på magen men som sagt så ser jag mest bara lite mer tjock ut. Haha.

Men snart så kanske jag också får mage.

Nu ska jag sova, jobbade till 20.30 idag (började visserligen 9.30...). Har ont i hela kroppen och imorn har jag en fullpackad dag igen. Jag fattar ärligt inte hur detta ska gå 2 månader till... Visst jag har ingen mage att snacka om men jag är helt slut. Pratade med mamma förut och hon frågade hur jag mår och jag sa att fysiskt visst är jag trött men det är ändå OK men psykiskt är jag helt tillplattad känns det som. Gah. Har en kollega som är sjukskriven heltid på grund av högt blodtryck och hon är gravid i v 20 nu tror jag. Jag går in i v 26 imorn och jobbar jämt. Jag kan faktiskt ärligt säga att jag blev avundsjuk när jag hörde att hon var sjukskriven. Hemskt! Haha. Suck.

• Englastar
    Bjornis skrev 2010-09-08 22:09:42 följande:
    Det är aldrig nån som klappar mig på magen. Skrikandes Jag vill gärna bli klappad på magen men som sagt så ser jag mest bara lite mer tjock ut. Haha.

Nu ska jag sova, jobbade till 20.30 idag (började visserligen 9.30...). Har ont i hela kroppen och imorn har jag en fullpackad dag igen. Jag fattar ärligt inte hur detta ska gå 2 månader till... Visst jag har ingen mage att snacka om men jag är helt slut. Pratade med mamma förut och hon frågade hur jag mår och jag sa att fysiskt visst är jag trött men det är ändå OK men psykiskt är jag helt tillplattad känns det som. Gah. Har en kollega som är sjukskriven heltid på grund av högt blodtryck och hon är gravid i v 20 nu tror jag. Jag går in i v 26 imorn och jobbar jämt. Jag kan faktiskt ärligt säga att jag blev avundsjuk när jag hörde att hon var sjukskriven. Hemskt! Haha. Suck.
    Ta det lugnt med jobbande, vill säga att det skrivs att man ska försöka lugna ner tempot runt den tiden du är nu, så lyssna på kroppen... Halvtid eller 75% är inte att tänka på? 
  • cotton

Kiaa, välkommen tillbaka! Hoppas att ni haft en fantastisk semester!

Bjornis, ta det lugnt. Du ska inte köra slut på dig själv före förlossningen.

Jossan, vilka fina namn ni hittat. Vi funderar också lite grann på 'Wiliam som namn till eventuellt pojke, men vi har väldigt svårt att komma överens om pojknamn. Carl älskar liksom inget namn förutom Max, och det heter ju vår katt. Flicknamn känns lättare, där har vi flera på gång. Många lika som er. Vilken tid ska du på RUL förresten? Och vilken vecka är du i då? Jag kommer att vara i vecka 18+5 och vi ska vara där 13,45.

Heini, det är bara jättekul med nya glada och charmiga tjejer i vår tråd.

• MorMaria81
    Bjornis skrev 2010-09-08 22:09:42 följande:

Tänk på att ta hand om dig!! Det finns något viktigare än jobb just nu..Glad Kolla med dom om du kan gå ner lite i tid. Vet att du sa att det inte finns någon annan men då får de faktiskt lösa det! Det kan inte vara så stor press på dig nu. Synd att du inte kunde komma på fikan men du får ha det så himla mysigt på din bröllopsdag!!
  • MorMaria81
    cotton skrev 2010-09-08 14:51:29 följande:
    Lycklig 2010, vilken underbar beskrivning. Jag lyckas alltid bli helt rörd och tårögd av dina inlägg.

Vad gäller könet, så måste de berätta det om de ser vad det är. De måste inte leta efter det något extra, men man har alltid rätt att få reda på det om läkaren ser det. Jag har mina rättigheter som mamma fullständigt klara för mig och någont läkare kommer inte propsa på mig att inte få reda på det. Däremot är det ju en helt annan sak om bebisen inte vill visa vem han eller hon är riktigt.

Min kompis var på RUL i förra veckan och då försökte till och med BM leta efter könet jättelänge, men bebisen hade handen för (sååå gulligt) att de verkligen inte kunde se det alls. De ska gå på könsul i 3D i nästa vecka.

Vi skippar nog 3D ultraljudet om vi får se könet nu på måndag. 

Någon här som tänkt kika på bebben i 3D?
    Jag visste inte att det var så. Trodde att man hade lite tur om läkaren ville säga könet. Bra att du har sån koll! Glad
  • Kajsa30
    cotton skrev 2010-09-09 09:21:35 följande:
    Kiaa, välkommen tillbaka! Hoppas att ni haft en fantastisk semester!

Bjornis, ta det lugnt. Du ska inte köra slut på dig själv före förlossningen.

Jossan, vilka fina namn ni hittat. Vi funderar också lite grann på 'Wiliam som namn till eventuellt pojke, men vi har väldigt svårt att komma överens om pojknamn. Carl älskar liksom inget namn förutom Max, och det heter ju vår katt. Flicknamn känns lättare, där har vi flera på gång. Många lika som er. Vilken tid ska du på RUL förresten? Och vilken vecka är du i då? Jag kommer att vara i vecka 18+5 och vi ska vara där 13,45.

Heini, det är bara jättekul med nya glada och charmiga tjejer i vår tråd.
    Haha vad kul att Carl vill döpa sin son efter katten =) Vi har samma problem med killnamn. Vi bestämde tjejnamn för länge sen, hur lätt som helst. Men killnamn, shit vad svårt det är!! Vi är också lite inne på William, det är verkligen fint men sååå vanligt. Gustaf är extremt snäv då det gäller killnamn så vi kommer nog få ta ett tjejnamn tillslut även om det blir en kille ;).
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?