• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Bjornis
    cotton skrev 2010-09-10 09:26:26 följande:
    Ha ha ha Tarda, ja, man vet ju inte vem som lurpassar i magen. Men det är nog ganska spännande att fostra en blivande krigarkung! Men jag håller med Bjornis, er lilla prins ser miljoner gånger sötare ut än krigarkungen av Sverige!

Bjornis, jag förstår verkilgen ditt dilemma. Nytt jobb och man vill visa sig å styva linan och visa hur plikttrogen och stark man är. Men som första steg kanske du ska skippa all övertid. Det verkar bli ganska många timmar i veckan på dig i övertid. Och se om du känner skillnad, om det känns bättre. Gör det inte det, bör du nog ändå prata med din arbetsgivare. Att gå ner i arbetstid till 80% är inte lathet, utan du är gravid och bör inte köra slut på dig själv! Jag är tämligen övertygad om att din arbetsgivare förstår detta.
    Ja, du har så rätt. Men det är så svårt att bara gå hem och lämna halvfärdiga arbetsuppgifter. Jag blir aldrig klar känns det som plus att jag låg vaken en timma inatt och tänkte på allt jag inte kan göra idag och som jag måste ta tag i på tisdag. Låg och tänkte att jag kanske borde stiga upp och skriva listan medan jag ändå tänker på det. Haha. Jag har ju jobbat på IKEA i flera år innan och visat mig på styva linan när det gäller de arbetsuppgifterna men nu är jag ju i ledningslinjen (alltså chef av nåt slag) och det gör att jag vill visa vad jag går för men har också insett att jag kommer ant bli ännu tröttare ju längre tiden går och inte orka sen heller så kanske lika bra att inse att jag får visa framfötterna ordentligt efter mammaledigheten! Iaf så går ansökningarna för min tjänst ut på söndag och sen sätter rekryteringen för mitt mammavik igång och jag vet att det finns intressanta efterträdare så jag hoppas det bestäms SNART och att vi kan gå dubbelt och då kanske jag till och med kan gå ner till 75%!? Ah, ljuva värld.

Skulle inte jag sova? Äh, blev inspirerad av ett mail från hm.com och handlade en lite stickad tröja, ett par söta jeans och raggsockor till knodden. Går på oktobers klädkonto då beställningen inte kommer förrän oktober. Hehe. Nu får jag lägga ner shoppingen tror jag.
  • Jätten gluff gluff

Oj vilken söt liten en Tarda! Vad skönt att allt såg bra ut!

Igår lyckades jag få igång brandlarmet hemma hos oss när det droppat ned nåt i ugnen som brändes utan att jag märkte det... naturligtvis hade jag ingen aning om man stängde av eländessirenen & jag blev tokstressad & fick världens puls & bara sprang omkring som en yr höna & tyckte synd om Knodden.... Rynkar på näsan & nu har jag såklart inte kännt nåt inifrån magen sen igår eftermiddag & är därför jätteorolig... Obestämd Kan inte Knodden kicka till bara, så man vet att allt är OK???

• Bjornis
    Jätten gluff gluff skrev 2010-09-10 10:17:38 följande:
    Oj vilken söt liten en Tarda! Vad skönt att allt såg bra ut!

Igår lyckades jag få igång brandlarmet hemma hos oss när det droppat ned nåt i ugnen som brändes utan att jag märkte det... naturligtvis hade jag ingen aning om man stängde av eländessirenen & jag blev tokstressad & fick världens puls & bara sprang omkring som en yr höna & tyckte synd om Knodden.... Rynkar på näsan & nu har jag såklart inte kännt nåt inifrån magen sen igår eftermiddag & är därför jätteorolig... Obestämd Kan inte Knodden kicka till bara, så man vet att allt är OK???
    De där jäkla ungarna i magen.  I know the feeling. Oroa dig inte. H*n kanske har däckat av all uppståndelse.

Har märkt att vår knodd är väldigt upp å ner, ena dagen är det crazy party där inne och nästa typ nada?! I förrgår buffade jag och buffade och till slut efter ett gäng nojiga timmar när mattias la huvudet mot och pratade lite så fick vi en spark men sen inget mer och sen igår var han sjövild! Jag fattar inte alls. Haha.
    Mattias stör sig på att jag knuffar så på honom. Igår började han knuffa på mig och sa "Hur kul är det här då?". Haha. Men då är det väl bara för kiddot att sparka och lugna sin nojiga mor?!
  • Jätten gluff gluff

Tack tack Bjornis... ja, det är säkert ingen fara... men det är ju skönt att skriva här, ni VET ju hur det är liksom...

Krya på dig förresten!

Skäms, men jag känner nästan för att bli förkyld, så att man fick vara hemma lite.... Skäms 

• Bjornis
    Jätten gluff gluff skrev 2010-09-10 11:13:08 följande:
    Tack tack Bjornis... ja, det är säkert ingen fara... men det är ju skönt att skriva här, ni VET ju hur det är liksom...

Krya på dig förresten!

Skäms, men jag känner nästan för att bli förkyld, så att man fick vara hemma lite.... Skäms 
    Jag förstår dig och jag mår nästan lite bra nu så känns lite jobbigt, hade hoppats på nåt som höll i sig ett par veckor. Haha.
  • ceropegia

Kul att höra lite andra åsikter om svärmödrar ;) Är en stark kvinna i vanliga fall..men i mitt fall är det mer hon som skrämmer mig..än tvärt om.. Spelar ingen roll vad jag säger så har jag fel..allt vi gör är fel..vi möblerar fel..uppfostrar mannens tidigare barn fel...massor av fel..ingen drömsvärmor direkt... T.o.m på vårt bröllop för 3 år sedan gick hennes bröllopstal ut på att prata om hur märkligt det var att hennes son valt en tjej som var så olik henne själv...... Men men.. Det är bara att stänga av öronen ;)

Bjornis: Hoppas du får tummen ur och vågar prata med de som sitter högre upp än dig ang att gå ner i tid.. Inget job är värt att köra sig i botten för.. Du måste ju njuta av din växande mage också! Inte bara tycka att allt känns kämpigt!

Lycklig2010: Det är nog lungt med bebisen :) Har du provat att dricka något riiktigt kallt? När jag dricker kall juice så blir det världskrig där inne ;)

Tarda: Söt krigarkung ni har ;)

Läntar efter Liten i magen! :)
  • Kajsa30

Bjornis: Förstår att det inte är så lätt att be om förkortad arbetstid när man är ny på jobbet. Jag tycker själv det var jobbigt att ta upp att jag nu behöver varva ner lite, trots att jag jobbat i över ett år. Ett tips jag fick var att skylla på låga värden och barnmorskans råd. Även om värdena är okej men du känner dig stressad så tycker jag faktiskt att det är okej att överdriva lite i ett sånt läge, särskilt om de visar sig oförstående. Man ska inte stressa som gravid, inget är ju viktigare än barnet, sen kan man spela ett annat spel utåt mot sin arbetsgivare =). Lycka till!

• Jätten gluff gluff

Fy så jobbigt med en sån svärmor ceropegia!

jag har tur, svärmor bor långt bort. Nackdel; hon bor hos oss när de är & hälsar på. Fast hon är jättetrevlig.

Kan förresten hälsa i från Knodden. Skrattande Efter lite sushi & äpplekaka så behagade h*n vakna & göra lite väsen av sig. Sjusovare! Flört

• ceropegia

Lycklig: Skönt att du kännt av bebisen! :) Man känner sig alltid lugnare då.. :) Jo, hon är rätt..pest.. min man vet att jag tycker det och han tycker att hon är rätt bedrövlig han med...men som tur vad bor hon i Göteborg..och nu bor vi inte längre inom promenadavstånd..så det blir besök i lagom dosering ;)

Läntar efter Liten i magen! :)
  • cotton

Lycklig2010, å vad jag förstår din oro. Men jag googlade om fosterrörelser och kom till några bra läkarsidor där de berättade att det är först från vecka 26 man ska känna av sin bebis dagligen. Innan dess har de så mycket plats att de med enkelhet kan hitta nya hemliga vråer att sparka mot... De små busungarna. Ceropeigas råd om kallt vatten är annars bra.

Själv har jag faktiskt börja känna tydliga fladder och kittlingar inifrån magen. Tillräckligt mycket och starkt för att veta att det är bebis och inte tarmar eller annat. Är i vecka 19 så jag tycker banne mig att det är på tiden!

Cero, din svärmor låter märklig. Men som sagt, tur att du inte har henne på promenadavstånd. Och svärmor kan man strunta i så länge man har en bra man som stöttar en och tydligt markerar vilken kvinna som kommer först.

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?