Inlägg från: Soffi83 |Visa alla inlägg
  • Soffi83

Första barnet, i Göteborg?

Englastar skrev 2010-06-21 12:59:54 följande:
    Allt prat om UL får en att längta, men i morgon är det dags!!!  kl. 10 ska jag få se för första gången och dessutom få klarhet i om det är tvillingar eller inte :o) lite nervös för det faktiskt... Har ju det i släkten och magen är ovanligt stor redan (eller också tjockar min mage helt enkelt till sig av sig själv)
    Kul med UL, är det RUL som gäller?
    Förstår precis känslan av att inte veta om det är en eller två...otroligt spännande och mycket tankar.
    Hade väl själv en liten förhoppning om att det skulle ha varit två, bara för att se om klarar av det. Du meddelar väl i morgon? :)
  • Soffi83
    Englastar skrev 2010-06-21 13:52:39 följande:
    Jag e "bara" i 9:e veckan och de ifrågasatte lite avrför jag bokat ultraljud redan nu men när jag nämde en viss oro och tvillingar så var det inget kvar att diskutera :o) men behövde inte gå privat utan genom mvc som vanligt.... lite osäker på vilken sort det är faktiskt, är inte riktigt hundra på att jag alltid hänger med på alla förkortningar men RUL görs väl senare? Har det inbokat i september också... men jag hör självklart av mig i morgon om läget :o)
    Rutinultraljud (RUL) görs någon gång i v18-v20 för att mäta tillväxten hos fostret/fostrena och därigenom bestämma beräknad födelse (BF). Fram till vecka 20 växer alla lika mycket men sen avviker det och kan vara svårt att veta exakt längd på graviditeten.
    Innan vecka 12 är det vanligast att de gör vaginalt ultraljud (VUL), lättast att se på ett sådant så tidigt. Gjorde ett själv i just v. 12.
    Förstår precis varför du har bokat in ultraljud redan. Känns som jag själv varit på en hel drös av dem och tycker det är lika spännande varje gång.
  • Soffi83
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-21 13:59:53 följande:
    RUL står för RutinUltraLjud, om jag inte missminner mig. VUL står för VaginaltUltraLjud. Jag skulle tippa på att man på dig, eftersom du ändå är 9 veckor gången, gör ett vanligt, tidigt ultraljud via buken/magen.

Jag gjorde också ett tidigt ultraljud i vecka 10 och det var underbart skönt att få se det lilla livet. Oron blev ganska markant högre efter vecka 9, då hade man ju redan börjat ställa in sig på att få barn.
    Ett ultraljud för att stilla oron är väl rekommenderat! 
    Vilken vecka är du i nu? :)
  • Soffi83
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-21 15:55:54 följande:
    Jag går in i vecka 14 på onsdag. Men jag har hört att de inte gör Vaginalt utraljud (VUL) efter vecka 8, eftersom man då kan se via magen.

Kanske gör man på olika sätt på olika ställen. Jag gjorde ett UL i vecka 10 och ett i vecka 12 och även om de gjordes på olika ställen så gjordes båda via magen.
    Var det någon speciell anledning till att de gjorde vaginalt på dig? 
    Nej, det var nog bara att det var enklare så och som sagt lite lättare att se. Var i Frölunda. Han kanske tyckte att eftersom jag redan råkat ut för sådana undersökningar så kunde han lika gärna göra så.
  • Soffi83
    Lillebäcks mamma skrev 2010-06-21 17:24:44 följande:
    Eller så kanske han helt enkelt föredrog att göra ultraljudet på det sättet Tungan ute Vi såg bättre på ultraljudet i vecka 10, men det berodde på att det gjordes på en privatklinik vilken hade mycket bättre utrustning.

Jag tror inte att det är så vanligt att man väljer att göra VUL i vecka 12. Har faktiskt aldrig hört talas om någon (förrän nu då) som fått ett VUL efter vecka 11 om det inte varit för det att de absolut har behövt kissa innan ultraljudet. Finns det inget urin i blåsan kan det så tidigt vara svårt att se via magen... 
    Kan ha varit utrustningen det hängde på, men som Fialisan säger så ser de bättre så. Håller med om det för på senare UL har bebisen gjort sitt bästa för att gömma sig, det kunde han inte göra vid VUL :)
  • Soffi83

Fyy så orättvist qatteriin. Styrkekram till dig

• Soffi83
    Englastar skrev 2010-06-22 12:56:03 följande:

Byter samtalsämne helt; var på mitt tidiga VUL idag :o) allt såg kanonbra ut.... 1,67 cm det är inte mycket det men ändå kan man se början till armar och ben och en hjärt som slår.... MEN inga tvillingar den här gången....

Grattis Skrattande Kul att allt såg bra ut. Hoppas du fick en liten bild som du kan spara.
  • Soffi83
    qatteriin skrev 2010-06-22 14:44:23 följande:
    Tack allihop för stödet! Jag ska tillbaka den 1:a juli så oavsett om det kommer igång eller ej ska jag få hjälp. Ska se om jag kan tjata till mig en utredning oxå eftersom det är tredje missfallet (iofs bara andra där det blivit konstaterat genom vården, men jag vet att jag hade ett förra året oxå). Hur som helst så ska vi nog försöka igen så snart vi kan, jag har hittills haft väldigt lätt för att bli gravid, och man får ju hoppas att det stannar kvar förr eller senare!
    Som sagt, lycka till, och jag kanske dyker upp här igen om ett tag! Kram!
    Håller tummarna för dig att det snart lyckas igen och att pyret trivs och stannar då. Kram
  • Soffi83
    Englastar skrev 2010-06-23 10:05:17 följande:

glöm vad jag sa, jag kan inte räkna uppenbarligen Obestämd vet inte hur jag tänkte nu....

har ni också märkt att ni inte är riktigt lika kvicktänka som vanligt??

Jo det har jag märkt. Tappar bort saker. Kan ha något i handen och sen är det plötsligt borta. Ingen aning om vart jag kan ha lagt det eller ens vart jag har varit.
    Känns som det går lite i perioder. Just nu är det lugnt, eller så kanske jag blivit så glömsk att jag inte ens kommer ihåg att jag har glömt något.
  • Soffi83
    Bjornis skrev 2010-06-23 11:46:50 följande:
    Å qatterin vad jag lider med dig. Det är bara så vidrigt att gå igenom. Håller tummarna för att ni snart plussar igen! *Kram*

Grattis alla andra till fina vul/ul och Cotton, va spännande idag!

Här har vi äntligen kommit fram till sol och bad och legat på stranden och motat bort försäljare ett par timmar. ja och badat och ätit färsk ananas. Hoppas bebisen uppskattar lite slackerliv och värme!!
    Jag är ju i v 13+4 nu så knodden ska ju va typ 8 cm... tycker det borde både kännas och synas men men, vet att det kan dröja! Suck. Vill se den också. Har dock fått nåt som tyder på att det är nåt därinne (som om 3 vul/ul inte räcker, haha) så har jag fått några små "blåsor" på bröstvårtorna. Som små prickar. Tar det för nån slags körtel grej. Känns bra!
    Ta hand om er i Sverige. Har förstått att det är rätt fint väder där också. Eller har sett sthlmsvädret på CNN.
    Kommer nog dröja lite till innan du kan känna av bebisen där inne. Tror jag var på 16+1 eller 2 när jag kände något första gången, väldigt svagt dock. Som förstföderska kan det även dröja till efter v. 20 innan man känner nåt.
    Avundsjuk på att ni har så fint väder. Här är 19° och lite halvmulet än så länge.
    Njut åt oss här hemma med Glad
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?