• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Soffi83
    lycklig2010: Ja, det är verkligen skoj honom med en egen tråd. Verkar som han har lyckats ragga upp cotton's sambo :)

Englastar: Verkar var väldigt olika hur ofta BM vill att man ska komma. Jag var där den 29:e juni och ska träffa henne igen den 15:e juli. Blev lite tätt pga semester, men hon ville inte att det skulle gå 4 veckor emellan.
  • Lillebäcks mamma

Pratade med min söta barnmorska nyss, hon bekräftade det du sa Tarda om att man inte ska äta omega-3 allt för nära inpå förlossningen, på grund av att man blöder lättare då.
    Men i övrigt kunde hon varken avråda eller rekommendera.

Hmm...så nu har man ju ett svårt beslut att ta...Tror kanske att jag köper det där speciella märket för gravida och ammande och kör på det.

Frågade henne om min mage med. Går in i vecka 16 i morgon och den är stor som om jag vore i 5-6 månaden (tycker jag). Hon frågade om den är stor på morgonen med, men det är den ju inte direkt, mest på kvällen. Hon berättade att magen i princip står helt still nu och att det är mycket svullnad och vatten. Så hon trodde att allt eftersom bebisen växer så går svullnaden ner. Man får ju hoppas! Annars vet jag inte vart det här kommer att sluta... Förvånad 

• Annizzzen

Lillebäcks mamma: Jag har precis som du, jätte stor på kvällarna, man tror den ska ploppa ur när som helst, eller iaf blir hur stor som helst innan det är dags... (jag är 1 vecka efter dig)
    Skönt att läsa ditt inlägg om att svullnaden förmodligen kommer att gå ner (om man har tur)
    Det låter dock konstigt att magen skulle stå stilla med tanke på hur mycket bebisen växer just nu. Den är ju inne i nån utveckligenfas nu, iaf enligt vad jag läst. MEN jag tror att BM vet bättre, det är ju deras jobb
    Hoppas att din svullnad går ner

• Jätten gluff gluff

Min mage är också jättestor på kvällarna Lillebäcks mamma! Har jag en tajt tröja känner jag mig jättegravid! Fast än så länge känns det lite mysigt, man blir stolt över magen liksom...
    Så länge inte vikten ökar explosionsartat & så länge magen är lite mindre om mornarna så känns det helt OK.

• Lillebäcks mamma
    Annizzzen: Hon menade nog tarmarna och så. De svullnar upp vid den här tiden för att kunna ta upp mycket mer näring, samt att maten passerar vääääldigt långsamt. 
    Bebisen växer ju superduper mycket nu mellan vecka 12-20!
    Skönt i alla fall att höra att det är fler än jag Glad Har du känt några rörelser ännu? Jag har känt något, men det kan ju lika gärna varit någonting annat...Svårt att veta tycker jag...
  • ceropegia

Hej tjejer! Har tittat in här förut men det är sån "trafik" på vad som skrivs, så här verkar det gälla att hänga med på allt som skrivs! :) Ser en hel del bakanta namn i medlemslistan ifrån andra trådar, kul!

Härligt att höra att det är fler än jag som har en jättemage :P Och jag har inte berättat för alla ännu, kanske dags? :P

Nästa fika hänger jag med på! Kul att lära känna andra som är i gravida i samma månad! Superkul för barnen sen när de kommer ut också :)

Läntar efter Liten i magen! :)
  • Lillebäcks mamma
    Lycklig2010: Skööönt att höra Skrattande Nu börjar jag bli kanske lugn här!
    Ja än så länge så tycker jag bara att det är mysigt med Glad Nu ser man ju att man är gravid och inte bara lite småtjock. Sambon är överlycklig med. Men man undrar ju vart det hela ska sluta och blir ju lite rädd att man snart ska vara stort som ett hus. Då är det nog inte lika roligt längre... Tungan ute
  • Tarda
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-06 13:31:05 följande:
    Tarda: Jaha, är det så? Herregud det finns så mycket att hålla koll på! Vad hade man gjort utan google och internet? Ringde min bm och väntar nu på att hon ska ringa upp, så får vi se vad hon säger. Tydligen kan det vara problem med tungmetaller och a-vitamin i omega-3 kapslar med. Därför man skulle äta de där som är speciellt framtagna för gravida sägs det. Men sen är det ju svårt att veta vad som är reklam och vad som är sanning... 

De tester man gjort de senaste åren visar att de absolut flesta märkena i handeln (definitivt de på apoteket, de har gjort en stor genomgång nu efter skandalen i vintras) ligger långt under gränsvärdet för tungmetaller. Ditt märke är testat och OK. Vad gäller A-vitamin ska man kolla så att fiskoljan kommer från fiskkött och inte från fisklever, lever innehåller höga halter A-vitamin som man ska undvika som gravid. De allra flesta märken är framställda på enbart köttet så det ska inte vara någon fara om man inte väljer nått litet obskyrt märke. Av de märken jag kikat på är Aco Omega-3 Forte och Pharbio Omega-3 Forte 70% testade för gravida, men även Pikasol Forte och flera andra är ok även om det inte står på förpackningen.
  • ceropegia
    uppdatering medlemslista

Lillebäcks mamma:  24 år, Kallebäck, BF - början av januari 2011
    Cotton:  32 år, Linnéstan, BF - början av februari 2011
    Englastar:  29 år, Majorna, BF - slutet av januari 2011
    frökenelin:  ? år, ?, BF - slutet av januari 2011
    Erwanith:  23 år, Mölndal, BF - slutet av augusti 2010
    Jackie85:  25 år, Majorna, BF - början av januari 2011
    jennie90a:  20 år, nära gbg, BF - slutet av november 2010 
    Angel20:  ? år, Kungsbacka, BF - slutet av augusti 2010
    Bjornis:  31 år, Vasastan, BF - slutet av december 2010
    Kiaa:  32 år, Högsbo, BF - slutet av december 2010
    JOSSAN:  27 år, Torslanda, BF - början av feburari 2011
    737 dagar:  ? år, Hisingen, BF - början av januari 2011
    Annizzzen:  31 år, Askim, BF - början av januari 2011
    Proppen1982:  28 år, Landala, BF - början av januari 2011
    Emmiii:  22 år, Frölunda, BF - december 2010
    Fialisan:  24 år, Kållered, BF - november 2010
    MatildaAn:  22 år, Hisingen, BF - oktober 2010
    Jiji86:  24 år, Göteborg, BF - november 2010
    FrökenFinemang:  ? år, Guldheden, BF - början av februari 2011
    wanja6:  ? år, Svingeln, BF - mitten av september 2010
    Bellis:  ? år, ? , BF - januari 2011
    2Bmamma:  33 år, Kortedala, BF - slutet av januari 2011
    Soffi83:  26 år, Frölunda, BF - början av oktober 2010
    Jonna1982; 28 år, Majorna, BF - december 2010
    jejja82; 28 år, Hisingen, BF - december 2010
    Kajsa30; 30 år, Lunden, BF - november 2010
    Lycklig2010; 35 år, Kungsbacka, BF - december 2010
    Tarda; 30 år, Majorna, BF - februari 2011
    Snöflinga04; ? år, Mölndal, BF - oktober 2010
    hmiw1981; 29 år, Majorna, BF - februari 2010
    MHEK; 27 år, Hisingen, BF - mars 2011
    ceropegia: 30 år,Johanneberg, BF 5/1 2011
    Läntar efter Liten i magen! :)
  • Lillebäcks mamma
    Ceropegia: hej på dig! Kul att du gör ett litet avtryck Solig Ja här händer det mycket, men det är helt okej att komma och gå som man vill också.
    Huur lyckas du hålla dig? Vi tänkte hålla tyst till vecka 12...vecka 8 babblade vi friskt om det till föräldrar, syskon och vänner Tungan ute Ingen självdiciplin här inte...

Kul att du följer med på fikan! Vi har inte bestämt vart vi ska hålla hus ännu, men det och en fikadeltagarlista kommer säkert upp här inom kort Glad 
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?