• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • ceropegia

Mitt RUL är satt till _fredagen den 13:e_ Aug...känns lite lagom skrockfullt :/

Läntar efter Liten i magen! :)
  • Lillebäcks mamma
    Ceropegia: Fredagen 13:e augusti flyger vi hem från Franska Rivieran Skrattande Men jag har flygit tidigare på fredag den 13:e och det har ju gått bra så det ska det nog göra den här gången med Tungan ute

Hur kommer det sig att du är rädd, om jag får lov att fråga? Är det för alla skräckhistorier alla andra drar? 
    Har en kompis som får sitt andra barn med kejsarsnitt den 27:e. Hon födde sitt första barn naturligt men jag tror inte att hon gillade att tappa kontrollen. Hon vet inte själv vad det var hon inte gillade, smärtan tyckte hon funkade fint men hon totalvägrade vaginal förlossning igen.
    Skönt att det går att välja hur man vill ha det i alla fall! 
  • ceropegia

Lillebäcks mamma: Ptja, min förlossningsskräck är inte av egen erfarenhet...utan av min "snälla" mamma.. Hon fick min minsta syster när jag var 12 år...och hon använde typ mig som sin teraperft efter sin skräckförlossning.. Vill inte ens berätta vad hon gick i genom...men det satte djupa spår hos mig..så djupa att jag först aldrig tänkte skaffa barn...men tanken av just planerat snitt får mig att våga..så jag är glad att det finns olika sätt att få sitt barn på...tyvärr är inte en vag. förlossning ens en tanke för mig..skulle bara bli helt blockerad.. Har redan gåt i terapi och profylax för att se om det skulle kunna gå..men..nej... Inte lätt att få omgivningen att acceptera det bara..men det är mitt val..så de får snällt anpassa sig. Blir dessutom snitt i VAaberg om jag får välja..de är mer humana där..

• Lillebäcks mamma
    ceropegia skrev 2010-07-07 14:20:13 följande:
    Lillebäcks mamma: Ptja, min förlossningsskräck är inte av egen erfarenhet...utan av min "snälla" mamma.. Hon fick min minsta syster när jag var 12 år...och hon använde typ mig som sin teraperft efter sin skräckförlossning.. Vill inte ens berätta vad hon gick i genom...men det satte djupa spår hos mig..så djupa att jag först aldrig tänkte skaffa barn...men tanken av just planerat snitt får mig att våga..så jag är glad att det finns olika sätt att få sitt barn på...tyvärr är inte en vag. förlossning ens en tanke för mig..skulle bara bli helt blockerad.. Har redan gåt i terapi och profylax för att se om det skulle kunna gå..men..nej... Inte lätt att få omgivningen att acceptera det bara..men det är mitt val..så de får snällt anpassa sig. Blir dessutom snitt i VAaberg om jag får välja..de är mer humana där..
    Ah, usch då! Självklart ska man få göra som man vill! Min kompis fick kämpa mycket för att de skulle gå med på att hon skulle på kejsarsnitt med. Men så länge man är införstådd med att det är en stor bukoperation och trots det vill ha det så tycker inte jag att sjukvården ska tjata mer om det.

Min mamma klippte dom upp utan bedövning, för de fick panik. Så jag kommer försöka stå upp så länge det bara går och min sambo får stå sax-vakt Tungan ute 
  • ceropegia

Lillebäcks mamma: Tvingar de mig att föda vaginalt så kommer jag också vara livrädd för saxen nu! Gah! ;P
    Jag vet att det finns risker med snitt..men det finns det med de vaginala förlossningarna också...så jag är helt införstådd. Läst på rätt mkt. Köpte en bok om kejsarsnitt förra året som jag kan framlänges och baklänges typ :P

Vart har ni andra planerat att föda? Tittat på vagnar? Den enda vagnen som går in i min Toyota Aygo är Bugaboo så det finns inte mkt att välja på :)

• Lillebäcks mamma
    ceropegia skrev 2010-07-07 14:33:00 följande:
    Lillebäcks mamma: Tvingar de mig att föda vaginalt så kommer jag också vara livrädd för saxen nu! Gah! ;P
    Jag vet att det finns risker med snitt..men det finns det med de vaginala förlossningarna också...så jag är helt införstådd. Läst på rätt mkt. Köpte en bok om kejsarsnitt förra året som jag kan framlänges och baklänges typ :P

Vart har ni andra planerat att föda? Tittat på vagnar? Den enda vagnen som går in i min Toyota Aygo är Bugaboo så det finns inte mkt att välja på :)
    Haha usch då, inte meningen att skrämmas Solig Det kommer säkert att gå bra oavsett hur det sker!

Jag tror det lutar åt Östra för oss. Vi bor ju mitt emellan Mölndal och Östra så avståndet spelar ju ingen roll. Mölndal ligger sämst i hela landet på statistik över sprickningar, så där vill jag inte föda Tungan ute Jönköping ligger bäst till i statistiken, så kanske att vi ser till att vara hos svärmor när det blir dags, hehe...

Vi har faktiskt redan beställt en vagn; Bugaboo. Vi ville ha den helsvarta specialutgåvan som bara kommer att säljas 50 av i hela landet (10 i gbg), så vi högg till redan i april Glad 
  • hmiw1981
    Englastar skrev 2010-07-06 07:55:04 följande:
    Hoopas allt gick bra, vilken BM fick du?
    Allt gick fint, fick BM Inger!   Var inne idag igen och tog massa prover, ska åka bort ett tag så hon tyckte det var lika bra att ta allt på en gång. Förutom att vi inte kunde ta allt igår då, för jag mådde så jäkla illa. Hon fick gå och hämta frukt till mig och sen skickade hon hem mig efter pappersarbetet...
  • Bjornis

Massa fina bilder! Och kul med 4 rul på tre dar här i tråden!

Bra tips med BMG! De hade jag glömt!! Ska maila mammsen på en gång!

Imorn åker vi sista bussresan i Vietnam till Saigon där vi ska spendera 4 dar, ska shoppa (kanske de första bebiskläderna??), gå på bio (bio i asien är lovely) och åka till IKEAs kontor. Finns inget IKEA varuhus här men mailat en snubbe på kontoret så på fredag kommer deras "officecar" att hämta oss vid vårt hotell! Najs! Ja, jag jobbar alltså på IKEA som jag kanske sagt.
    Men sen ska det bli skönt att sätta sig på flyget på måndag kväll och få lande på svensk mark tidigt på tisdag. På onsdag börjar jobbet igen!

• Soffi83
    Fialisan skrev 2010-07-07 12:48:45 följande:
    Jaså? vad synd =/
    Vi hade däremot svårt att få en bra bild på lillhjärnan och urinblåsan för lillfisen vägrade röra på sig, hur mycket barnmorskan än putte på den :D var lite oroligt där ett tag, men så såg hon den lilla "ostbågen" som hon kallade det :P Så det tog en bra stund, men så som h*n ligger på bilden gjorde h*n hela tiden.
    På vårt RUL var det typ bara urinblåsan som vi såg Skrattande Tänk så olika det kan vara.
  • Soffi83
    ceropegia skrev 2010-07-07 14:33:00 följande:

Det blir Östra för oss.
    Vagn har vi inte bestämt ännu men kommer köpa en begagnad senare i höst. Har en V70 på ingång så att få in vagnen ska inte vara några bekymmer.
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?