• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • cotton

Spännande att vara skådespelare på teater faktiskt! Underbart!

• Lillebäcks mamma
    Cotton: Pratade med min mamma och hon sa att det var precis så det kändes för henne när hon kände sitt första barn i vecka 17 första gångerna. Så hon trodde också det var bebisen Solig Åh va mysigt!

Frökenelin: Ja va kul med teater! Vi hade fram tills i våras abonnemang på Operan och har pratat mycket på att gå och se lite mer teater med. Jag har nog inte varit på teater sedan jag gick i skolan och då uppskattade man ju dessvärre inte det hela. Spelar du i något mer etablerat eller är det mest för skoj? (Båda är ju såklart skoj, men ja...du förstår vad jag menar va? Tungan ute)
  • Lillebäcks mamma
    Angående Strålskyddsmyndighetens varningar kring ultraljud:

Jag vill bara tipsa er om vad jag nyss hörde. En bekant som också väntar barn kontaktade Strålskyddsmyndigheten och ville ha svar på vilken påverkan ultraljud egentligen har på bebisar (hon hade läst det där om vänsterhänthet bland annat). Svaret hon fick var som följer:

"Ingen forskning alls visar på neurologiska effekter på människor. Dock kan man inte utesluta att flera ultraljud kan ha effekter på djur."

Vad det innebär beror ju förstås på hur mycket forskning som egentligen gjorts. Men i övrigt är väl min personliga åsikt att det låter lite som om vädergumman skulle säga "ja, i morgon kan det bli regn, hagel, åska, snö, sol, blåsigt, klart, disigt, varmt eller dimmigt...osv."

Så det finns alltså inget stöd alls för att det har neurologiska effekter, men man kan heller inte garantera att det inte har det.
    Så vi kan nog lugnt göra våra ultraljud för att stilla oron, utan att vidare oroa oss för att vi gör våra bebisar ont Glad

• cotton

Å Lillebäcks mamma, eloge till dig som forskar så bra i ämnet!

Men det är vad jag misstänkt hela tiden. Hade det varit farligt, hade man avrått från det och man hade inte kunnat springa på dessa privata UL titt som tätt.  Detta är något jag inte oroat mig för i alla fall.

• Lillebäcks mamma
    Cotton: Min första tanke när de rapporterade om det här var att om det nu är farligt, varför går det inte att visa på en markant ökning av neurologiskt sjuka barn sedan mödravårdscentralerna privatiserades då? Min lillasyster är t.ex vänsterhänt (min sambo med) och på den tiden gjordes bara ett enda ultraljud under graviditeten. I vissa andra länder gör de ultraljud varje månad som standard. I de länderna borde man ju kunna se ganska snart på bebisarna om det hade varit farligt. 
  • Jätten gluff gluff

Vad bra, då behöver man nog inte oroa sig för nåt extra UL då!

Guuuuud så underbart för dig att känna din bebbe Lillebäcks mamma! Låter helt underbart. Jag längtar själv så att jag håller på att dö....

• snöflinga04
    Kiaa skrev 2010-07-13 10:38:21 följande:
    Fika någon?
    Det har ju pratats om ny fikaträff i mitten av augusti, men jag & några med mig tyckte det var lite för långt tid att vänta. Så jag tänkte slänga ur mig ett förslag och så får dom som har tid och lust hänga på. Vad tror vi om onsdag 21 juli? Alltså om drygt en vecka? Blir vi inte så många och vädret är ok så är ni välkomna till min stuga i Slottsskogskolonien. Annars får vi bestämma nått fik på stan, kanske samma som förra gången?

Nån som hänger på?
    Jag hänger gärna på på onsdag Glad
  • Lillebäcks mamma
    Lycklig2010: Jag har känt mer nu ikväll. Satt på ett fik med min kära sambo när jag plötsligt kände en svepande rörelse, nästan som om något gled längs med livmodersväggen - det kittlades! Efteråt kände jag hur det rörde i iivmodern igen och så lite fladder. Så jag blir med och mer säker på att det faktiskt är bebisen jag känner Glad Helt ofattbart! 
    Hoppas du får känna din lilla knodd med snart! Spännande Solig 
  • Jätten gluff gluff

Gomorron!

Låter fantastiskt Lillebäcks mamma! Ja, jag hoppas också & försöker ligga/sitta en stund varje kväll & bara känna efter, men än ¨så länge.... inget. Utom pulsen, som känns i magen tycker jag (min alltså). Men jag har moderkakan i framvägg, så jag får tydligen förbereda mig på att inte känna nåt ännu....

Jag undrar hur det gick för bjornis på hennes nya jobb? & idag skulle de på UL har jag för mig. Håller tummarna allt jag kan!!!

Min mage känns jättestor nu! Det är så att jag helst vill ha tajta kläder, för då ser man att jag är gravid, tar jag på mig nåt "löst" så ser jag bara tjock ut....

Vilka är vi på fikan på onsdag nu då? Har vi sagt nån tid? 17 kanske?
    Kiaa
    Bjornis
    Lycklig2010
    Snöflinga04

• Soffi83
    Lillebäcks mamma: Så otroligt kul att bebisen är så aktiv, fantastisk känsla att det verkligen är något som växer där inne Glad Tack för informationen om UL, har ju själv varit på några stycken så klart man varit lite orolig.
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?