Inlägg från: Mina 78 |Visa alla inlägg
  • Mina 78

Första barnet, i Göteborg?

Ja tjejer det verkar varit nåt med just denna natt Glad Vi får hoppas att det håller i sig. Min tös sover ovanpå mig så jag vaknar ganska lätt också Bjornis, Funderar på när hennes egen säng sa introduceras...kanske hon kan lära sig att sova BREDVID mig först  Tyst

• Mina 78
    Bjornis skrev 2011-01-30 17:21:09 följande:
    Hehe. Sixten somnar gärna ovanpå men sen kan jag lägga ner honom bredvid mig (på mage så klart så han inte "fattar" att han hamnar nån annanstans) men han måste ha somnat in ordentligt. Så gör jag när jag ammat på nätterna nu. Låter honom somna PÅ mig för det går så mkt fortare.
    Haha, men du måste ju vakna jätteofta? Eller är hon hyfsat still? Sixten är jättesparkig och har ett par ggr i timman iaf perioder då han sprattlar och sparkar i sömnen. Hehe, sen lyckas han ofta "kasta sig" åt ett håll så han trillar av mig. Då får man tänka snabbt och fånga upp honom halvvägs.
    Hon är hyfsat stilla så jag vaknar inte så ofta. Hon har också såna sprattelattacker, men färre såna när hon sover på mig än annars. Eftersom hon gärna snuttammar efter att hon är mätt, liksom påväg in i sömnen så somnar jag innan hon somnat tillräckligt djupt för att läggas bort eller ens för att man ska få "stjäla" tutten från henne. Jag har amningskudden liksom runt mig, så det finns ingen risk att hon trillar ner. Men hur man ska vänja henne vid att sova på rygg i egen säng vet jag inte. Min sambo skojar om att hon kommer att sova ovanpå mig tills hon blir så tung att jag kvävs 
  • Mina 78
    J0SSAN skrev 2011-01-30 20:55:43 följande:

Hedvig har också börjat få lite mer dygnsrytm, jag blev nästan orolig först för det var så stor skillnad från bara en dag till nästa. Från att ätit var tredje timma och istort sett sovit mesta tiden där emellan gick hon från att vara vaken 5 timmar i sträck på kvällen och sedan sova 5 timmar, matas och sova 5 timmar till Glad

För er som har bebisarna på magen kan ju ett tips vara att ligga på sidan och amma med bebisen mage mot mage, då ligger ju bebisen redan i sängen och när den somnat kan man flytta lie på sig själv istället för bebisen. Dessutom är det ju bättre på sidan än på magen. Jag brukar dessutom värma Hedvigs täcke mot kroppen innan jag flyttar över henne till hennes säng annars vaknar hon alltid om man lägger henne i den kalla sängen...

Det har vi testat, men det funkar inte för varken henne eller mig. Eller vi gör så ibland, men det fungerar bättre att ha henne på mig, vi sover båda bäst då. Så småningom kommer vi såklart att lägga henne i hennes egen säng, men iän så länge följer vi hennes behov, jag tycker egentligen inte det är så konstigt att hon vill vara så nära, hon har ju just varit i min mage
  • Mina 78
    e.

Mina 78 - naturligtvis får man lyssna på bebben Solig Jag har Hedvig på magen när hon har magknip och om hon kinkar när jag lägger henne i sängen så får hon sova bredvid mig istället - hon sover aldrig hela natten i sin egen säng men det är rätt skönt att hon gör det några timmar per natt.

Vi har en riktig liten sömnvägrare. Hon gör vad som helst för att slippa sova och hittills sover hon bara om hon hör mina hjärtslag, i sjalen på dagen och på min mage på natten. Vid enstaka tillfällen har jag lyckats flytta henne när hon väl somnat riktigt hårt och ibland somnar hon i vagnen om man går tillräckligt snabbt med den. Jag hoppas att hon snart ska börja gå med på att somna och sova i sin säng, eller kanske bredvid mig, men jag väntar nog tills hon börjar få dygnsrytm och sovmönster på plats, särskilt eftersom det fungerar så pass bra nu, (det enda problemet är nog att min sambo skulle vilja ha lite mer närhet.) Men bebisar är ju så olika, precis som vi är olika.Solig
  • Mina 78
    J0SSAN skrev 2011-01-31 17:56:01 följande:
    Mina 78 - Bra att det funkar i alla fall. Det är ju väldigt mysigt att ha dem hos sig också, det var egentligen mest för att jag började få ont som jag började träna Hedvig att sova själv. Jag låg ju alltid på sidan med henne på armen och jag fick så ont i höften/bäckenet av att ligga så still på sidan...

Det med att amma liggandes på sidan tänkte jag framför allt kanske var ett tips till Bjornis, för det lät ju inte så bra att Sixten bara vill sova på mage även i sängen med tanke på plötslig spädbarnsdöd och så (på mammas mage är det ju ingen fara).
    Haha jag förstår precis, när jag sover på sidan efter att ha liggammat henne vilket jag gör ibland för att variera sovställning så brukar min arm somna så kraftigt att jag tror att den ska falla av. Djupt obehagligt. Det var ju jättebra med tipset om att amma liggandes på sidan, bara att jag redan provat det och att det inte är nån favorit hos oss   
  • Mina 78
    Lillebäcks mamma skrev 2011-01-31 22:59:29 följande:
    Ja vi lägger ner Emilia medan hon fortfarande är vaken. Hon får napp om hon blir ledsen, men hon är inte överförtjust och den brukar åka ut ganska fort igen. Ibland får vi gå upp och stoppa in nappen igen men oftast suger hon bara vidare på sina händer.
    Vi lägger oss samtidigt som henne så då är det mörkt i sovrummet (sånär som på en blå nattlampa) och sen ligger vi och pratar i vanlig samtalston - jag och sambon - så att hon ska höra att vi är där.
    På morgonen efter att jag ammat henne så lägger jag bara ner henne i sin säng och så sover hon oftast vidare. Hör jag att hon är lite gnisslig så rör jag mig lite extra i sängen och suckar några gånger, då lugnar hon ner sig.

Nu är hon ju bara 2,5 veckor så det är för tidigt för att tala om rutiner Tungan ute Så länge det här funkar så är vi ju glada Glad
    Det verkar ju fantastiskt, menar du att du inte ammar på hela natten?När Inez var 2,5 vecka ammade vi hela nätterna
  • Mina 78
    Kiaa skrev 2011-02-01 22:13:10 följande:
    Nu har jag fått hem min bärsjal och använt den med C för första gången. Iofs sov hon i stort sett redan när jag la dit henne, men hon vaknade knappt till och hon verkar trivas. Lyckades inte 100% att få till den så den sitter lite slappt framtill, men övning ger färdighet antar jag.
    Den känns i allafall betydligt mera bekvämt för min rygg än vad Babybjörnen gör!
    Mysigt! Min knytning blir olika varje gång, ibland för löst och ibland för hårtGlad, men jag antar tt det ger sig med tiden
  • Mina 78

Ja 14 på Villa Belparc

Du har nog rätt i att sjalen ska sitta tight, men om den blir för tight hamnar hon för högt upp och knockar mig i huvudet hela tiden Glad 

Hoppas Ronja somnade tillslut. Här börjar vi ana en dygnsrytm och ett sovmönster mellan 22-23 och 8-9 uppdelat på tre pass. Underbart!

• Mina 78
    MorMaria81 skrev 2011-02-03 09:07:12 följande:
    Hej! Jag hoppar över fikan idag. Har haft en jobbig natt. Ronja har nog haft ont i magen för hon har skrikit till o från hela natten. Jag har inte sovit mkt alls. Hoppas ni får trevligt, jag ser fram emot nästa gång istället.
    Vad tråkigt! Hoppas ni får en skön och vilsam dag, så får vi se till att fika snart igen. 
  • Mina 78

Ja tack för en mycket trevlig fika. Kul att se miraklen och skönt att komma ut lite. Jag känner inte så många föräldralediga så det är verkligen guld värt med de här fikornaGlad

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?