• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • J0SSAN

Välkommna alla nya! Nu är vi riktigt många, skall bli spännande med fikat den 17:e vi kanske fyller upp hela condecco ;o)

Åhh vad härligt det lät med ett sånt fint frieri Kajsa - grattis!

Min man friade för 5 år sedan, han gick med ringen i fickan hela semestern (vi bilade genom Europa) och det var skit kasst väder. För varje dag som gick blev han på sämre och sämre humör för att det där perfekta ögonblicket aldrig infann sig och jag blev surare och surare för att han var sur. Slutade med att han friade en vecka efter att vi kommit hem. Blev Henån istället för Prag men det var i alla fall fint väder

• J0SSAN

Vi har också börjat titta på barnvagn = total förvirring
    Funderar starkt på att köpa 2 bara för att slippa betämma mig. En stadig, rymlig med 4 stora hjul och bra stötdämpning och en liten, lätt, snygg med små hjul fram.
    Spanar på blocket varje dag fast än är det ju ett halvår kvar så jag tänker hela tiden att det nog dyker upp ett ännu bättre kap snart....slutar väl med att jag inte har nån...

• snöflinga04
    J0SSAN skrev 2010-07-24 21:21:30 följande:
    Vi har också börjat titta på barnvagn = total förvirring
    Funderar starkt på att köpa 2 bara för att slippa betämma mig. En stadig, rymlig med 4 stora hjul och bra stötdämpning och en liten, lätt, snygg med små hjul fram.
    Spanar på blocket varje dag fast än är det ju ett halvår kvar så jag tänker hela tiden att det nog dyker upp ett ännu bättre kap snart....slutar väl med att jag inte har nån...
    Vi har beställt en Emmaljunga citycross, det är en kombivagn med fyra fasta hjul. Våran lilla kotte kommer i oktober så vi tycket att det var bäst med en stabil vagn inför vintern. Sen till våren/sommaren har vi tänkt köppa en lättare vagn  typ en sulky.

Om man ska beställa en ny vagn så tar det ett tag att få den, ca 8-12 veckor lite beroende på model/märke och årstid. Vi betsällde våran nästan fyra månader innan och fick själva bestämma när vi skulle hämta den.
  • Katsy

Jisses vad mycket ni hinner skriva tjejer. Jag hinner inte med!! :P
    just nu är jag sjuk som fasiken med feber och förkylning. Har inte den blekaste var jag sprang på detta!!
    Tittade in här en snabbis för att försöka fördriva tiden.. så trist att vara sjuk.

Ett jätte stort grattis till dig Kajsa30, låter extremt romantiskt det där!! :) All lycka åt er! Solig

Åh, vill också åka iväg och titta barnvagnar. Men det får bli senare när man orkar :P Några tips på bästa vagnen? Vi vill ha något med rejäla och stabila hjul. Inge svänghjul då det känns som att det kommer bli riktigt jobbigt i snö och slask.. ;) Vi har titta ganska mycket på Brio kombi vagnar på blocket och även Emmaljunga. Gillar verkligen Emmaljunga då min syster hade sådan vagn till bägga sina söner.

• J0SSAN
    snöflinga04 skrev 2010-07-25 10:22:03 följande:
    Vi har beställt en Emmaljunga citycross, det är en kombivagn med fyra fasta hjul. Våran lilla kotte kommer i oktober så vi tycket att det var bäst med en stabil vagn inför vintern. Sen till våren/sommaren har vi tänkt köppa en lättare vagn  typ en sulky.

Om man ska beställa en ny vagn så tar det ett tag att få den, ca 8-12 veckor lite beroende på model/märke och årstid. Vi betsällde våran nästan fyra månader innan och fick själva bestämma när vi skulle hämta den.
    Våran är beräknad till 5:e februari och första månaden tänker jag att man kanske inte går några långpromenader precis...så det blir ju inte så mycket vinter ändå (hoppashoppas). Det jag tänker mest på är att vi har ett stort skogområde med fina promenadvägar precis intill knuten och där vill jag ju kunna gå samtidigt som jag vill ha en liten smidig vagn som man kan gå på stan med och som lätt får plats i bilen och på bussen.

Dessutom är jag lite fåfäng ;oP och tycker att cityvagnarna är så mycket snyggare än de stora bylsiga emmaljunga.
    Men jag är samtidigt lite kritisk till de "ergonomiska" sittdelarna som inte går att lägga plant - inte så lyckat om man får en bebis som bara vill sova på sidan tex. Suck, ni hör ju...
  • Mina 78

Det här med vagn är verkligen en djungel. Men jag vill ha en som man kan springa med och då går alla med fyra hjul bort samt alla som bara har pyttehjul. Egentligen hade jag velat ha en urban jungle, eller en babyjogger, men eftersom man inte kan ha dem med sittdelen vänd mot sig går de bort. En babyjogger kanske blir aktuell längre fram i så fall. Så vi har bestämt oss för Britax B-smart , som är lätt, smidig och har rejäla hjul. 

• MHEK

Hej alla, hoppas ni har det bra! Idag fick jag lergigan utskrivet mot illamåendet. Är det någon annan som ätit lergigan? Fick ni biverkningarr? Det hjälpte verkligen men tyvärr verkar jag ha fått biverkningar i form av hjärtklappning. Så himla typiskt, man blir av med en sak och så kommer en annan. Det står på paketet att lergigan innehåller koffein, jag dricker inte kaffe och knappt svart te. Kanske fick kroppen någon reaktion mot koffeinet... Så här sitter jag nu första kvällen utan illamående på flera veckor och så har jag hjärtklappning istället (eller snarare att hjärtat bara slår lite snabbare än vanligt)...skrattar nästan åt mig själv.

• frökenelin

MHEK: Koffien kan ge hjärtklappning om man är ovan med det, så det kan nog absolut bero på det. Dock brukar det i regel vara övergående.

Jag har varit på minisemester till mina föräldrar och berättat om graviditeten för min syster och hennes kille. De blev jätteglada och har redan köpt små strumpor och två nappar till bebben. Dock fick jag hejda henne från att börja shoppa på allvar. Vi har inte ens börjat tänka på att köpa saker ännu, och vill ju gärna vänta tills man VERKLIGEN vet att det blir något (är visserligen i v.13 nu, så den mest kritiska perioden är ju över, men vad som helst kan ju hända ändå...)

Gjorde KUB-test på Frölunda MVC i torsdags. Jättetrevlig BM som var mycket bättre än min vanliga. Funderar på att byta MVC, trots att det blir längre bort. Fick se en liten plutt på 5,5 cm som verkligen såg ut som en liten människa (förra UL var i v.6+6 och då såg den ut som en räka) med armar, ben, nästipp, ryggrad och mage. Den såg ut som Homer Simpson i ansiktet dock Drömmer
    Den sprattlade och vände sig och viftade på armarna och det var jättehäftigt att se. Jag började gråta (blödigare än blödigast) såklart, för det var så fantastiskt att se sitt eget barn på riktigt för första gången.

Mina symptom har så gott som försvunnit. Blir lite, lite illamående då och då, men bara kortare stunder och brösten är inte ömma längre och är inte lika trött som förut. Dock har jag fått en del nya i form av svullna ben och fötter, samt jätteont i ryggen och ischias-nerven. Enligt mamma är det livmodern som trycker på någon nerv och gör att man får ont i ischias, men jäklar vad ont det gör!
    Har också haft ömhet/sveda över livmodern i flera dgr och det gör mig såklart orolig. Vill inte ha ont där!
    Har fått yrsel också. idag trodde jag att jag skulle svimma när jag reste mig upp från bilen och sprang iväg en sväng, och plötsligt fick jag mega-yrsel. Är det någon mer som lider av detta?

• DjurgårdsRutan

frökenelin: Vad härligt att allt gick bra på KUB. Yrseln kan bero på antingen lågt eller högt blodtryck.

Nån  som har lust att äta lunch på måndag den 2 Augusti? Det e ju ett tag kvar till den 17, och då är jag troligen på resande fot.

Ha en bra dag.

• Mina 78

Fröken Elin: Jag hade också yrsel ett tag, men det har lagt sig nu. Som Djurgårdsrutan skriver är det antagligen blodtrycket och helt normalt vid graviditet. I alla fall om det mest uppkommer när du reser dig.

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?