• Kalycia

    Gå ner bara litegrann..

    Det är mycket prat om att gå ner ganska många kilo i vikt, men jag, som mår fruktansvärt dåligt av att alltid ha varit smal men nu väga några kilo för mycket, jag hånas. Folk tycker det är fjantigt. Men varför kan man inte få vara sin egen person? Går jag upp tre eller fyra kilo får jag veck som gör ont när jag ligger på vissa sätt, och det är trist att så många tycker det är fjantigt. Jag är 169 cm och väger 61-62 kilo. Jag mår inte bra av det och jag vill gå ner två eller tre kilo för att få bort obehagliga veck och den lilla mage jag fått. Jag går gärna med på att gå upp i vikt när jag bestämmer mig för att bli gravid, men tills dess vill jag ha min kropp.

    Vad skulle ni ge för tips om man vill gå ner några kilo? Jag äter godis/chips en eller kanske två dagar i veckan. Annars äter jag tre måltider om dagen med minst ett mellanmål på morgonen, ofta ett på eftermiddagen också, det kan slarvas lite eftersom jag har svårt att äta mellanmål på eftermiddagen p.g.a mitt jobb.

    Rör på mig gör jag lagom, har inte hittat någon träningsform jag tycker om så jag går oftast 12000-16000 steg per dag, that's it. Jag avskyr att springa och har inte råd med gym. 

  • Svar på tråden Gå ner bara litegrann..
  • JosieJosie

    För det första är det bara att du slutar prata om att du vill gå ner så slipper du "hånas". Engagera inte andra i det. Om du vill gå ner för att du mår bra av det så är det inte intressant vad andra tycker om det. (Så länge det inte blir osunt så klart).

    Jag skulle öka på förbränningen, alltså röra på dig mer. Det finns ingen "easy way out". Vill du gå ner och du är så nära din målvikt är det att gå mer, gärna ett par tusen steg mer per dag alt börja jogga, även om du avkyr det. Du kan också dra ner på kaloriintaget men jag tror du har ganska lågt redan. Men skippa all godis/chips på en gång. Och snabba kolisar. Då borde du vara nere 3 kg inom 6-8 veckor.

  • Kalycia

    Jag pratar med det om andra just för att höra hur de gör, inte för att bli hånad. Man ska inte behöva "hålla käft" för att folk inte ska håna en, det är common sense att behandla folk respektfullt oavsett storlek eller åsikter.

    Varför ska man göra nåt för att man avskyr det? Jag nämnde att jag hatade att jobba för att folk ska kunna komma med ANDRA tips, inte för att jag ska göra det även om jag avskyr det, för hur sunt är det?
    Kaloriintaget är redan lägre än det borde behöva vara, under 2000 kalorier om dagen, och jag häller upp mycket lite chips när jag äter så jag trycker inte i mig några enorma mängder precis och om man aldrig unnar sig tror jag snarare att det blir en ond spiral. Alla behöver en dag då de får äta något de tycker om, vet du någon som aldrig unnar sig något?

    Här handlar det inte om att bara gå ner i vikt utom att hålla vikten, och då kan man inte bara "poff" göra nåt och sen så försvinner allt. Och TRO mig jag har testat det du skriver och när man redan är ganska smal så blir man INTE av med 3 kg särskilt lätt. Det är därför jag behöver de extra knepen, inte de självklara. De självklara har jag redan testat. 

  • Kalycia

    Jag menar självklart jogga, inte jobba. Och ser att inlägget har en väldigt negativ ton. Det är jättefint att du kommer med tips, men jag önskar såna tips som inte är just de vanliga tipsen eftersom det är sånt jag redan provat.

  • Thursday
    Kalycia skrev 2010-06-07 17:09:26 följande:
    Jag menar självklart jogga, inte jobba. Och ser att inlägget har en väldigt negativ ton. Det är jättefint att du kommer med tips, men jag önskar såna tips som inte är just de vanliga tipsen eftersom det är sånt jag redan provat.
    Det finns inga "ovanliga tips". Dra ner kaloriintaget under vad du förbränner tillräckligt länge så går du ner i vikt. Om du nu inte gillar att röra på dig, och därmed öka din förbränning, så måste du ner med kaloriintaget. Lämpligen genom att dra ner på allt "extra", och t.ex. äta mindre portioner mat och mer grönsaker. Vill du inte det... ja, då vill du väl helt enkelt inte gå ner tillräckligt gärna.
  • Kalycia

    Men jag ser inte hur det går ihop..för jag har ett alldeles för lågt kaloriintag räknat på vad jag borde äta och enligt den sjuksköterska jag pratat med får jag inte i mig tillräckligt med näring om jag äter annat än det jag gör nu. Och att gå en mil per dag tycker jag räknas rätt bra som att röra på sig ändå. Så mycket sämre kan inte min matförbränning helt plötsligt ha blivit väl?

  • Thursday
    Kalycia skrev 2010-06-07 20:53:48 följande:
    Men jag ser inte hur det går ihop..för jag har ett alldeles för lågt kaloriintag räknat på vad jag borde äta och enligt den sjuksköterska jag pratat med får jag inte i mig tillräckligt med näring om jag äter annat än det jag gör nu. Och att gå en mil per dag tycker jag räknas rätt bra som att röra på sig ändå. Så mycket sämre kan inte min matförbränning helt plötsligt ha blivit väl?
    Men du, det är precis så enkelt. Och faktum är att man många gånger inte har stenkoll på vad man faktiskt äter. Väg precis allting du äter i en vecka eller två, och för en _helt ärlig_ matdagbok med hjälp av t.ex. Aftonbladets viktklubb.

    12 000 - 16 000 steg är jättebra, men 10 000 steg är vad som räknas som "bra" vardagsmotion för att hålla kroppen på en lagom nivå, 2000 steg därutöver bränner inte mycket extra kalorier, även om de är väldigt snabba.
  • skullevakul

    Mer fibrer! De mättar. Så om mellanmålen är att knapra på morötter, jättebra. Annars är Wasa sportknäcke bra speciellt på kvållarna om du är hungrig. Fyll gärna ut maten med en riven morot. Skippa sådant med socker i, typ juice o t o m det mesta av frukten. Mjukt bröd brukar inte heller vara någon höjdare. Försök äta det mesta så tidigt som möjligt på dagen så du hinner göra dig av med kalorierna.
    Bästa tipsen är alltså morötter o sportknäcke. Man mår ju bättre av att äta dem också :)
    Brukar gå fort om det bara är två kilo du vill gå ner!
    Lycka till! 

  • JosieJosie

    Om du inte vill röra mer på dig och inte sänka ditt kaloriintag så får du nog snarare jobba på att acceptera att din vikt är som den är.
    Och 2000 kalorier per dag är inte för lite. Jag är både längre och tyngre än dig och kan inte äta 2000 kalorier  om dagen om jag inte rör på mig, utan att gå upp i vikt.

    Även om du tycker mina råd suger så är det egentligen inte jag som suger utan verkligheten. Skippa allt snask och skit, skippa snabba kolisar och rör på dig mer. Eller acceptera vad du väger.

  • Moll

    Mer muskelmassa = kroppen förbränner mer även i vila. Mitt tips är alltså styrketräning, och om du inte pysslar med det redan är det en sak du lätt kan få in i din vardag. Tunga matkassar som du lyfter upp och ned medan du går hem, armhävningar, situps, sitta mot en vägg, hantlar/vattenfyllda PET-flaskor etc. 

  • Kalycia
    Thursday skrev 2010-06-07 21:02:37 följande:
    Men du, det är precis så enkelt. Och faktum är att man många gånger inte har stenkoll på vad man faktiskt äter. Väg precis allting du äter i en vecka eller två, och för en _helt ärlig_ matdagbok med hjälp av t.ex. Aftonbladets viktklubb.

    12 000 - 16 000 steg är jättebra, men 10 000 steg är vad som räknas som "bra" vardagsmotion för att hålla kroppen på en lagom nivå, 2000 steg därutöver bränner inte mycket extra kalorier, även om de är väldigt snabba.
    Jag har stenkoll på varenda kalori och äter 1700-1800 kalorier om dagen.
  • Kalycia
    skullevakul skrev 2010-06-07 22:17:20 följande:
    Mer fibrer! De mättar. Så om mellanmålen är att knapra på morötter, jättebra. Annars är Wasa sportknäcke bra speciellt på kvållarna om du är hungrig. Fyll gärna ut maten med en riven morot. Skippa sådant med socker i, typ juice o t o m det mesta av frukten. Mjukt bröd brukar inte heller vara någon höjdare. Försök äta det mesta så tidigt som möjligt på dagen så du hinner göra dig av med kalorierna.
    Bästa tipsen är alltså morötter o sportknäcke. Man mår ju bättre av att äta dem också :)
    Brukar gå fort om det bara är två kilo du vill gå ner!
    Lycka till! 
    Jag har IBS och min mage klarar inte fibrer särskilt bra, åtminstone inte så fort det blir "grovt" Jag äter inte bröd och oftast heller inte pasta eller ris eller potatis. Äter frukost halv sju varje morgon, då äter jag lite "lugnare" fibrer som havregryn tillsammans med soya youghurt och banan.
    Morötter äter jag dock inte så det ska jag testa, tack för tipset :) 
  • JosieJosie
    Kalycia skrev 2010-06-08 16:49:43 följande:
    Jag har stenkoll på varenda kalori och äter 1700-1800 kalorier om dagen.
    Det är lagom för att hålla vikten på någon av din storlek. Vill du gå ner måset du minska på intaget eller öka förbränningen. Varför säger du att du har "för lågt" kaloriintag?
  • Kalycia

    För att läkaren jag pratat med säger att jag inte borde vara under 2000 kalorier per dag eftersom man inte får i sig tillräckligt med näring annars.

  • IsaCMoJs

    Du kanske måste äta mer än vad du gör? Vissa tränar jättemycket och äter inte så mycket men går ändå inte ner i vikt pga att kroppen tror att du svälter!


    Mamma till Moa 081216
  • Kalycia
    IsaCMoJs skrev 2010-06-08 19:29:40 följande:
    Du kanske måste äta mer än vad du gör? Vissa tränar jättemycket och äter inte så mycket men går ändå inte ner i vikt pga att kroppen tror att du svälter!
    Men hur vet man var gränsen går? 
  • IsaCMoJs

    Jag tror att du får prova dig fram helt enkelt....


    Mamma till Moa 081216
  • JosieJosie
    Kalycia skrev 2010-06-08 19:25:07 följande:
    För att läkaren jag pratat med säger att jag inte borde vara under 2000 kalorier per dag eftersom man inte får i sig tillräckligt med näring annars.
    Byt läkare. Det där är inte sant, finns ingen sån generell gräns bid 2000 kalorier.  Dessutom beror det på vad du sätter i dig, inte hur många kalorier,om du får i dig rätt typ av näring. En vuxen karl kan hålla sig bra på 2000 kalorier, en liten kvinna däremot behöver inte samma. Sen är det individuellt men uppenbart är det för mkt för dig för den vikt du vill hålla.
  • hannapanna 84

    Ja eller som någon ovan sa.. att det kanske är för lite...

    kan det kanske funka med att fasta en vecka? bli av med lite skit från kroppen och kanske lite påsamlad vätska ?

    Eller nån sån där hälsokur från apoteket? eller hälsokostaffär?

    Sen är det ju åxå så att kroppen har en trivselvikt och ligger man på den är det inte svårt att hålla den...
    När man blir lite äldre (vet ju inte hur gammal du är) så kan ju den trivselvikten kanske stiga med nått kilo eller?

     


    V 36 med tvillingar
  • Oldie

    Håller med tidigare inlägg, 2000 kalorier är inte lagom, tvärtom är det ganska mycket
    Om jag hade tränat jättemycket hade 2000 varit lagom, är 176 cm
    Men nu gör jag inte det och då är det lagom med 1500-1600 för mig + att jag utesluter kolhydraterna vid vissa mål (precis som du gör)
    Cykla förbränner mycket mer än promenader, byt ut promenaderna ibland mot cykeln, kanske köpa en billig motionscykel på blocket, bra att ha framför tv:n Skrattande eller kanske cykla till jobbet, träning som inte känns
    Lycka till!!

  • skullevakul
    Kalycia skrev 2010-06-08 16:52:01 följande:
    Jag har IBS och min mage klarar inte fibrer särskilt bra, åtminstone inte så fort det blir "grovt" Jag äter inte bröd och oftast heller inte pasta eller ris eller potatis. Äter frukost halv sju varje morgon, då äter jag lite "lugnare" fibrer som havregryn tillsammans med soya youghurt och banan.
    Morötter äter jag dock inte så det ska jag testa, tack för tipset :) 
    Ja, tänkte skriva att fibrer håller igång magen tror det mycket är det som gör skillnaden. Vet inte om din magen trögar, kan väl vara olika med IBS, i sådana fall är Laktulos t ex jättebra (om du inte är laktosintolerant). Om min mage inte funkar oavsett om jag haft magsjuka eller rest så magen är seg så går jag upp i vikt.
    Sojayoughurt är jättegott men just när man vill gå ner i vikt så brukar de väl innehålla 2 % fett. Då brukar jag byta ut den mot mild naturell lättyoughurt, tror den innehåller 0,5 % fett.
    Jag kan inte räkna kalorier men brukar jämföra procenthalten av fett o socker i olika produkter, o kostfiber.
    Kolhydrater mättar ju också, du kanske är hungrig om du utesluter mycket av det. Men du kanske äter quinoa o linser istället.
    Morötter är nog ingen hit för dig.
    Sedan vatten, vatten, vatten!
    Klart du klarar det här :)) 
Svar på tråden Gå ner bara litegrann..