• Superbia

    Varför vill inte killar ha barn?

    I tråd efter tråd läser jag om hur killar dels inte vill ha barn från första början, eller att de vill vänta i orimligt många år innan de kanske eventuellt någon gång kan tänka sig att skaffa barn och sen när de väl får barn så är det bara en massa gnäll. Vad är det som gör att killar inte verkar ha något intresse för barn? Vad är det som är så viktigt som de måste ha avklarat innan de kan skaffa barn? Är det bara mina fördomar eller är det faktiskt något fel på dom? Blir väldigt ledsen när jag läser om förtvivlade fruar och flickvänner som kastar bort år efter år på en karl som lovar att det kommer "någon gång", men drar ut på det tills det är för sent. Hur kan man göra så mot någon man påstår sig älska?


    Morten & Vidar 091029
  • Svar på tråden Varför vill inte killar ha barn?
  • Anonym (För att vi inte vill.)
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-10 19:12:03 följande:
    Vilka är dessa "vi"?
    Jag och min polare Glenn. Kanske fler.
  • Bjoer
    Anonym (Killar som vill...) skrev 2019-10-10 19:19:10 följande:
    Ja självklart är alla individer. De flesta som har barn har det för att de vill ha det. Vissa vill inte ha barn, gäller båda könen. Och ja det finns nyansskillnader på vilket sätt vi vill ha barn.

    Det var inte riktigt vad du förmedlade tidigare...
    Jag tror ärligt talat är det är en rätt stor andel som har barn, inte för att de var planerade (de ville ha barn) utan för att det bara blev det. Det är det som våra sexuella drifter lurar oss till. 
  • Anonym (tove)
    Bjoer skrev 2019-10-10 18:01:48 följande:

    Det kommer man inte få och vad menar du med "kassa"? Tar du 100 slumpvis valda personer kommer kanske 1-2 ha "kassa" gener. Det slutgiltiga betyget på hur "bra" en gen är är alltid hur bra de är på att sprida sig vidare. Det är det som driver evolution.


    Kassa gener: Svaghet/sjukdom. Hos män att vara veka och inte lär kunna försvara familjen. Hos kvinnor att vara lösaktiga och därigenom riskera att tära på gruppens resurser, inga "barnahöfter". Evolutionen går inte ut på att sprida defekter och överlever inte om inte starkast vinner. Det är basic och det vet du också.
  • Anonym (Alma)
    Anonym (För att vi inte vill.) skrev 2019-10-10 19:09:16 följande:

    För att vi inte vill ha barn helt enkelt. Vi kan teoretiskt sett bli pappor även när vi är lastgamla (I teorin då, vilken fertil kvinna som vill ha en då är nog en på miljonen) så vi har ingen stress över det.

    Den enda anledningen till att vi kan tänka oss att bli pappor är för att vi gillar en speciell tjej så pass mycket att vi kan tänka oss att ge henne ett barn. För att hon vill det.

    Vi skaffar inte barn. Vi hjälper henne att göra det, och hjälper henne att ta hand om barnet. Detta för att hon vill det och vi vill ge henne det inte för att vi själva vill. Vi  Vi lär oss att älska våra barn först när vi ser dem. Vi längtar efter dem först när de finns. Inte innan.

    Så att en man ibland kanske är lite gnällig i sitt föräldraskap beror antagligen på att han blir gnälld på när han inte tar hand om barnet precis lika mycket som hon gör. Han kan ju inte säga detta rent ut, men han har gett henne ett barn för att hon ville det och då känns det lite sådär att bli gnälld på och inte bli visad någon tacksamhet.


    Skönt att majoriteten män jag träffat tycker barn ger livet mervärde. Att få möjlighet att träffa sitt/sina livs kärlekar och att bli älskad villkorslöst är faktiskt något både kvinnor och män mår bra av.

    Och ja, som kvinna är jag djupt tacksam inför det otroligt mödosamma och smärtsamma min man utsatte sig för när han sprutade in de små simmarna i min kropp. En enorm påfrestning på hans kropp under 9 månader. Illa mådde han också, spydde i flera månader. Och värk hade stackarn. Jobbet blev lidande och han tappade hår. Sen sprack hela pungen och han fick problem med urin och vid sluttampen. Sexlivet får vi se om han någonsin kan återuppleva igen. Så ja....jag håller helt med dig. Vi kvinnor ska verkligen hylla vår män för den uppoffring de gjort i sänghalmen. Tack ödmjukast!
  • Mimosa86

    1) män har inte den biologiska pressen

    2) män är mer rädda för förändring (generellt jmf med kvinnor)

    3) män är inte vana att att sätta andras behov framför sina egna (generellt jmf kvinnor)

    4) hormoner

  • Anonym (K)
    Anonym (För att vi inte vill.) skrev 2019-10-10 19:09:16 följande:

    För att vi inte vill ha barn helt enkelt. Vi kan teoretiskt sett bli pappor även när vi är lastgamla (I teorin då, vilken fertil kvinna som vill ha en då är nog en på miljonen) så vi har ingen stress över det.

    Den enda anledningen till att vi kan tänka oss att bli pappor är för att vi gillar en speciell tjej så pass mycket att vi kan tänka oss att ge henne ett barn. För att hon vill det.

    Vi skaffar inte barn. Vi hjälper henne att göra det, och hjälper henne att ta hand om barnet. Detta för att hon vill det och vi vill ge henne det inte för att vi själva vill. Vi  Vi lär oss att älska våra barn först när vi ser dem. Vi längtar efter dem först när de finns. Inte innan.

    Så att en man ibland kanske är lite gnällig i sitt föräldraskap beror antagligen på att han blir gnälld på när han inte tar hand om barnet precis lika mycket som hon gör. Han kan ju inte säga detta rent ut, men han har gett henne ett barn för att hon ville det och då känns det lite sådär att bli gnälld på och inte bli visad någon tacksamhet.


    Jag tror du skrev lite fel här. Rättar åt dig:

    "För att jag inte vill ha barn helt enkelt. Jag kan teoretiskt sett bli pappor även när jag är lastgamla (I teorin då, vilken fertil kvinna som vill ha en då är nog en på miljonen) så jag har ingen stress över det.

    Den enda anledningen till att jag kan tänka mig att bli pappor är för att jag gillar en speciell tjej så pass mycket att jag kan tänka mig att ge henne ett barn. För att hon vill det.

    Jag skaffar inte barn. Jag hjälper henne att göra det, och hjälper henne att ta hand om barnet. Detta för att hon vill det och jag vill ge henne det inte för att jag  själv vill. Jag lär mig att älska våra barn först när jag ser dem. Jag längtar efter dem först när de finns. Inte innan.

    Så att jag ibland kanske är lite gnällig i mitt föräldraskap beror antagligen på att jag blir gnälld på när jag inte tar hand om barnet precis lika mycket som hon gör. Jag kan ju inte säga detta rent ut, men jag har gett henne ett barn för att hon ville det och då känns det lite sådär att bli gnälld på och inte bli visad någon tacksamhet."

    Själv har jag bara pratat med en man som inte velat ha barn, alla andra har velat bilda familj och verkligen sett fram emot det. Visst att män inte har riktigt samma biologiska klocka och ofta inte känner stress lika tidigt som kvinnor men jag känner verkligen inte igen mig i bilden av att män inte vill ha barn. Tack och lov.

    Som tur är så har jag inte valt att skaffa barn med en sådan man som han jag citerat ovan, för min man är otroligt engagerad och har varit lika drivande i barnfrågan som jag har varit. Han engagerar sig i graviditeten, tar lika mycket ansvar som mig för allt som behöver ordnas och knyter an till barnet i magen. Sin son. Klart att det är svårare att ta in allt när man är den som inte bär på barnet men att pappan inte kan knyta an förrän barnet är ute känns som en seglivad myt. Jag vet att min man inte är unik utan att den absolut största majoriteten faktiskt verkligen ser fram emot att bli pappa och inte bara skaffar barn för att "kvinnan vill ha ett barn så jag får väl ge henne det då".
  • Giftskåneman

    Varför är det så viktigt med barn för kvinnor då? Ibland är barn ett bevis bara på att se hur redig jag är som kan göra allt detta, och fan ta den som har synpunkter på mitt omdöme, framförallt ska pappan hålla käft för han harit inte burit barn i 9 månader.

  • Anonym (Killar som vill...)
    Giftskåneman skrev 2019-10-11 08:08:41 följande:

    Varför är det så viktigt med barn för kvinnor då? Ibland är barn ett bevis bara på att se hur redig jag är som kan göra allt detta, och fan ta den som har synpunkter på mitt omdöme, framförallt ska pappan hålla käft för han harit inte burit barn i 9 månader.


    Det är viktigt för vissa kvinnor att få barn av samma skäl som det är viktigt för vissa män att få barn. Kan ju vara en eller flera av följande.

    Man vill ha en familj.

    Man vill föröka sig.

    Man vill ha en ny mening med livet.

    Man vill bry sig mer om någon annan än sig själv.

    Det går att skaffa barn och man vill veta hur det är.

    Barn är gulliga.

    Man vill inte bli ensam på sin ålders höst.

    Livet känns tomt och man vill ha en förändring.

    Alla andra gör det så man gör det utan att tänka på varför.

    Man har träffat sitt livs kärlek och vill göra en ny person tillsammans med den man älskar.

    Finns massa andra mer eller mindre goda skäl men det är några.
Svar på tråden Varför vill inte killar ha barn?