Inlägg från: hallencreutz89 |Visa alla inlägg
  • hallencreutz89

Att bo i invandrartät förort.

just nu bor jag i invandrartätt bostadsområde, men inte förort. har dock gjort det innan, tyckte bara det var trevligt faktiskt

• hallencreutz89
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-20 09:55:14 följande:
    Aha. Och det är mer rätt med den nya betydelsen, tycker du? Att det är/borde vara avspärrat?

Konnotationen för ghetto är ett område i total misär drabbat av massiv kriminalitet och fattigdom. Om man ens funderar på att kalla något område i Sverige för ghetto så har man starkta behov av att ta en studieresa till, säg, Peru eller USA. För dte finns inga ghetton i Sverige. Punkt slut.
    håller med helt
  • hallencreutz89
    Bam skrev 2010-06-20 10:03:39 följande:
    Om inte något görs med Rosengård snart, så är det just det som kommer hända där.
    Misären finns redan (kackerlacksinvasioner) att kriminaliteten är hög har väl inte undgått någon och "fattigdomen" existerar.
    Rosengård är ju långt ifrån att vara ghetto! Där är ju inte alls så illa som media vill framställa dte som
  • hallencreutz89
    Maxipaxi skrev 2010-06-20 10:40:34 följande:
    Så, du försöker rädda dina klavertramp med aggressivitet.

Som av en händelse har jag Bonniers Svenska Ordbok alldeles invid mig...getto... getto: ja: avspärrat judekvarter; (numera) isolerat bostadsområde: neger-, student-, direktörsgetto.

Så ja, det finns getton i Sverige, flera olika typer av getton, bl.a. invandrargetton.
    Låter som din ordbok är rätt gammal..
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.