Lilysmamma skrev 2010-06-11 21:30:43 följande:
Det jag har pratat om är anpassning till samhället i olika former. Har aldrig skrivit att invandrare måste ge upp sin identitet, religion eller annat. Jag anser att alla invånare i ett land skall kunna språket för att kunna få jobb bla. Även respektera olika religioner och personer. Inte vandalisera och kasta sten på dom som är där för att hjälpa.
"Ansvaret" för integration läggs på oss svenskar och på politikerna, men allt för många vill inte själva hjälpa till att integreras.
Finns rötägg överallt. Svenskar dom invandrare. Men jag frågar dig: Hur ska man kunna mötas i mitten när dåligt beteende ursäktas och bortförklaras.
Jag förstår skillnaden som du har förklarat den. Men ingenstans i denna tråd har jag skrivit att man ska "omvandla" alla till svenskar och allt vad det innebär. Vad är en svensk förresten? En sak anser jag och det är att som svensk ska man kunna prata det svenska språket så bra att man kan göra sig förstådd och förstå.
Jag förstår och håller delvis med i det du skriver. Att man som individ har ett ansvar för sitt eget liv och för att kunna lyckas i detta samhälle så måste man lära sig språket och kunna förstå kulturen för att det ska gå bra, absolut där är vi överrens.
Men sedan skiljer vi oss lite när jag menar på att även samhället har ett ansvar för att dessa invandrare ska kunna ges möjligheten att lyckas.
Ett känt ordspårk är "man blir som man umgås", och umgås man och vistas med en majoritet som är arbetslösa och inte kan språket, så är det ganska givet att man är dömd att bli densamme.
Personligen tror jag på en uppluckring av dessa sociekonomiska problemområdena vore ett steg i rätt riktning. För den första generation som kom till Sverige för att söka jobb var verkligen tacksamma över att få det.
Men den andre generationen som är född här och inte ser sina chanser som en annan infödd svensk lär inte vara lika tacksam, snarare undrar dom varför dom ska behandlas sämre.