Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Att bo i invandrartät förort.

Kan inte svara riktigt... Jag har bott i invandrartät förort i flera år, men dsmåbarn. Trvides bra, kände mig trygg, hade kompisar från olika hörn av världen. Att vi sedan flyttade beror på att vi inte fick tag på en större lägenhet i samma område.

• Veladis
    bitte67 skrev 2010-06-18 22:52:39 följande:
    Men varför så aggressiv? Har inte du varit ung och svängt dig med slanguttryck? Min grabb pratar perfekt svenska och har alltid gjort, men han kan på skoj bryta och köra med len och abri. Hur han pratar med sina polare skiter jag fullständigt i. Det är hans och hans polares grej.
    Jag håller med. Olika jargoner funkar  i olika sammanhang.
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 13:56:44 följande:
    Ursäkta? Du har fan aldrig varit i en krigszon, så mycket kan jag säga. Och det är ingen krigszon i Rinkeby. Södertälje är också bättre än sitt rykte. Rosengård har jag ingen koll på, det kan jag inte uttala mig om, men krigszon är det långt ifrån.
    Södertälje räknas väl ändå inte som en förort? Det är väl en egen stad?

Som sagt, jag har bott flera år i en invadrartät förort och jobbat med människor i en annan, i en av sveriges mes stegregerade städer. Jag har aldrig mått dåligt över det, aldrig kännt mig otrygg på något sätt.
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 14:13:15 följande:
    Jo, jag tror det, men det brukar ändå ses som en satellitstad till Stockholm.

Eller hur... Känns läskigare i vissa delar av innerstan under fel tid på dygnet.
    Tja jag är ju uppvuxen i Norrtälje med 7 mil skog mellan "byn" och Sthlm, men de finns ju de (stockholmare?) som ser det som en förort också. Dock inte särskilt invandrartät. Dock tyckte jag inte skillnaden var så stor när jag flyttade till ett, som min svärmor sa, "ghetto" i min nuvarande hemstad. Lite fler språk och fler variationer på hudfärger, men annars...näe.
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 14:47:46 följande:
    Jo, jag vet. Har hängt en del i Norrtälje tidigare, kände några liveare där. :)

Avskyr ordet "ghetto". Ghetto var vad man låste in judarna i under ww2. Fast att folk kallar förorterna för ghetton säger ju iofs en hel del om dem...
    Inte direkt rätt ord att använda, nej.
    Jupp, det vet jag. Norrtälje är litet och lajvarna få.
  • Veladis

Det område jag bodde i när jag pluggade var ökänt redan när det byggdes på tidigt 60-tal. Då bodde i princip bara svenskar där, fast med ganska låg socio-ekonomsik status kanske. .. Man pratade om våld, knark, brottslighet, misär. Långt senare började man plötsligt skylla områdets status på invandrarna som "tagit över" och förstört.  Det var dock mest utomstående som var rädda och tyckte en massa. Jag och mina trevliga grannar, varav den en bott där sedan -67  var rörande överens om att det rent utsagt var ett trevligt område...

• Veladis

Tänkte bara påpeka att det inte är samma sak att vara rädd för något, t ex röra sig i ett visst bostadsområde, som att det verkligen är farligt att vistas där. Visst, ser man bilar brinna på parkeringen, hör folk bråka titt som tätt och hittar kanyler i sandlådan så har man kanske anledning att oroa sig. Men sen finns det folk som är rädda utan grund, t exen äldre släkting till mig som inte törs prata med en "neger" som hon säger. De är ju farliga, enligt henne. Samma sak med att bo i ett invandrartätt område. Det kan vara hur lungt och fint som helst, men vissa är ändå rädda att gå ut och känner sig osäkra, bara grundat på fördomar om invandrare...

• Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-14 11:35:29 följande:
    Det är nog jag som frågat det oftast, just eftersom man ofta talar om "kung och fosterland" i nationalistiska kretsar. Vilket blir litet absurdt när man vill kicka ut Carlos som är andra generationens invandrare, men glatt kan tänka sig att hylla Silvia, som kommer från samma land som Carlos, och verkligen inte planerar att kicka ut Vickan, Madde eller Carl-Philip, trots att de är exakt lika mycket andra generationens invandrare.

Man vill också göra sig av med romer, fast de varit i Sverige lika länge, eller längre, än nämnda valloner. Så frågan är i högsta grad relevant.

Fast jag anar förstås att det inte har ett skvatt att göra med hur länge någon eller dennes förfäder bott i Sverige, så mycket som dennes utseende kanske..?
    Nästa vecka ska jag på bröllop borgeligt, i en park) mellan min syster och hennes sambo (sambo, hur svenskt är inte det?) sedan 8 år. Han är syrian, född i Turkiet men har bott här sedan han var 4 månader. Han har ett "svenskt" namn, pratar perfekt stockholmssvenska, hejar på Djurgården, är bl a systemtekniker med lång universitetsutbildning, känns svenskare än mina egna bröder i sina maner och vanor. Han känner sig dessutom väldigt svenskt, apropå Sverigedemokraternas defintion på vem som är svensk.... Men likförbannat ser han ut som en "turk" och har haft det skit-tufft på många områden, bl a på arbetsmarknaden, och har fått jobb långt under sin kompetensnivå. Han kommer alltid på intervju när han söker jobb (och jag lovar, han kan tala för sin sak), men sen skräms många av hans utseende, dvs ursprung... Så det spelar ingen roll hur svensk han är och hur svensk han känner sig, andra ser honom främst som invandrare.
  • Veladis
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-17 14:19:37 följande:
    hehe, OK!

Fast det är väl så, att i Sveriges mest utsatta områden, är majoriteten numera invandrare. Däremot finns det även andra områden med relativt många invandrare, som är hur lugna och trygga som helst.

Problemet är att "invandrare" ofta buntas ihop i debatten, trots att det är stor skillnad mellan olika individer och grupper. Kulturkrockar är inte lika vanligt i alla grupper, inte brottslighet heller.
    Många av de områden, särskilt miljonprogramsområden, har ju alltid varit problemområden sedan de byggdes. Oavsett mängden invandrare. Och ju sämre rykte ett område får, ju färre vill flytta dit, utom de som inte har något val. Eller kommer utifrån och inte har någon koll på rykten.
  • Veladis
    Göran64 skrev 2010-08-02 01:25:33 följande:
    Många invandringskritiker har själva erfarenhet från just områden som Rinkeby..Tensta..Bergsjön..Rosengård, erfarnheter som gjort att de blivit invandringskritiker.. till skillnad från alla politiskt korrekta proffstyckare som förskansar sig ljusår från alla kulturberrikare.
    Detta motbevisas ju friskt bl a i den här tråden.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.