Inlägg från: CallGirl |Visa alla inlägg
  • CallGirl

Att bo i invandrartät förort.

Jag bor i en invadrartät förort och trivs enormt bra. Vi ska dock flytta men det är uteslutande på grund av andra orsaker. Fick klasslistan för ena barnet igår och jag tycker det är trist att 95% av barnen har svensklingande namn.

• CallGirl

Varför är det så viktigt att bevisa vem som begår brott? Varför inte sätta fokus på kön eller socialgrupper istället (som jag anser vara viktigare faktorer än etnicitet).

• CallGirl
    jaghopparhögt skrev 2010-06-10 01:33:45 följande:
    Trist när staten förlorar våldsmonopol, tror tyvärr vi behöver en mycket tuffare polis för att slut på den gangsterkultur som sprider sig som en cancer i förorter över hela Sverige.
    Eller att v hade poliser som hade möjlighet att sätta sig ned bredvid dessa gangsters och pratade med dem istället. Jag tror nämligen att tuffare poliser skapar mer våld.
  • CallGirl
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:46:35 följande:
    Nej. Men det gör långtifrån alla svenskar heller. Ta en titt i språkvårdstråden här på FL - där ser du exempel på svenskar som knappt kan hantera språket.
    och av någon anledning är det bara en viss sorts invadrare som inte får bryta eller tala ren svenska. Hur många blir upprörda över engelsspråkiga invadrare som aldrig lär sig svenska? Hur många är upprörda över Silvias brytning?

(En föreläsare jag hade för ett par år sedan konstaterade krasst att de som har engelska som modersmål talar abbsolut sämst svenska)
  • CallGirl
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:48:09 följande:
    Om man säger att den är värre än i resten av staden, ja. I Stockholm var den värsta kriminellt drabbade stadsdelen söder, för några år sedan. Inte söder om söder, utan söder. Hornsgatan, för att vara mer exakt. I centrala Stockholm. Inte i en förort. Lustigt va?
    Det finns en avhandling där man följt medias rapportering angående brott och rädsla för brott där författaren såg att förorter ofta målaades ut som mer farliga än innerstadsområden.
  • CallGirl
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-19 09:39:49 följande:
    Så vi kan skylla samhället för att vissa ungdomsgrupper inte förstår att det kan vara bra att ha en utbildning? *asgarv* jaaaa vi skyller på "systemet" som vanligt.....
    Det finns ett antal avhandlingar som visar att det handlar om systemet och omgivningen snarare som barnen. Se exempelvis till haninge som har legat lägst i Sverige, men sedan 2005 jobbar med att förändra lärarnas syn på eleverna och det har inneburit att eleverna i årskurs 5 har gått från att 50% klarade de nationella proven till 80% idag. Det är en ökning med 30% på ett par år.

Det finns även flera avhandlingar som visar att eleverna presterar det som de förväntas att prestera och hur rykten om skolor påverkar elevers resultat.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.