Inlägg från: Suck och suck |Visa alla inlägg
  • Suck och suck

Att bo i invandrartät förort.

Alltså det är ändå skillnad på invandrartät förort och integrerad invandrartät förort, värt att nämna i sammanhanget. Jag skulle ALDRIG vilja bo i Fittja, Hallunda, Hjulsta, Rinkeby osv. Sådana förorter som är rena gangsterhålor. Det kan vara skrämmande att gå i deras centrum, klockan 12.00. mitt på dagen liksom. Däremot då området är bra integrerat med många olika slags bebyggelse och där det ÄR invandrartätt men samtidigt väldigt uppblandat med olika samhällsklasser, så som jag bor nu, så måste jag säga att det är det bästa stället jag bott på, då jag flyttat runt i Stockholm. Jag har bott i Östermalmskvarter också och måste säga att det är bland de VÄRSTA område jag har bott i, om jag jämför med alla boenden (har bott på drygt 20 olika ställen i Stockholm). I områden med bara välbärgade kan man känna sig oerhört "trängd" och det kan vara lika jävligt insnöat som i "Änglagård" med iakttagande grannar och snofsighet. Vidrigt! Sen blir barnen väldigt inbundna, som i en skyddad verkstad, där iallafall jag tycker att de inte utvecklas riktigt normalt (den erfarenhet jag har av Lidingöskolor och sånt). Här i det området jag bor nu, så har jag blivit lycklig av hur otroligt jädra avslappnade och trevliga och lättsamma folk kan vara (och då har de invandrarursprung) i jämförelse mot ansträngda fyrkantiga, snofsiga, elaka, besvärliga, ignorerande svenska grannar kan vara. Men som sagt. Vidrigt i Hallundaområden är det ju, men det är ju för att det flockas gangsters i dessa hålor. Blanda upp lite mer, så blir det bättre.

• Suck och suck

Alltså det är ändå skillnad på invandrartät förort och integrerad invandrartät förort, värt att nämna i sammanhanget.
    Jag skulle ALDRIG vilja bo i Fittja, Hallunda, Hjulsta, Rinkeby osv. Sådana förorter som är rena gangsterhålor. Det kan vara skrämmande att gå i deras centrum, klockan 12.00. mitt på dagen liksom.
    Däremot då området är bra integrerat med många olika slags bebyggelse och där det ÄR invandrartätt men samtidigt väldigt uppblandat med olika samhällsklasser,
    så som jag bor nu,
    så måste jag säga att det är det bästa stället jag bott på,
    då jag flyttat runt i Stockholm.
    Jag har bott i Östermalmskvarter också och måste säga att det är bland de VÄRSTA område jag har bott i, om jag jämför med alla boenden (har bott på drygt 20 olika ställen i Stockholm). I områden med bara välbärgade kan man känna sig oerhört "trängd" och det kan vara lika jävligt insnöat som i "Änglagård" med iakttagande grannar och snofsighet. Vidrigt!
    Sen blir barnen väldigt inbundna, som i en skyddad verkstad, där iallafall jag tycker att de inte utvecklas riktigt normalt (den erfarenhet jag har av Lidingöskolor och sånt).
    Här i det området jag bor nu, så har jag blivit lycklig av hur otroligt jädra avslappnade och trevliga och lättsamma folk kan vara (och då har de invandrarursprung) i jämförelse mot ansträngda fyrkantiga, snofsiga, elaka, besvärliga, ignorerande svenska grannar kan vara.
    Men som sagt. Vidrigt i Hallundaområden är det ju, men det är ju för att det flockas gangsters i dessa hålor.
    Blanda upp lite mer, så blir det bättre.

• Suck och suck

Ursäkta att jag blev tvungen att posta inlägget två gånger, men jag glömde att skriva i Firefox i första inlägget och då blir det så ihoptryckt i Opera, i och med att jag tagit bort rörliga bilder och popups och sånt i det programmet så ställer det till med problem i texten, vid inlägg också.

• Suck och suck
    Stinky skrev 2010-06-23 19:06:26 följande:
    Haha! Du är inte sann! Vad är det du sysslar med? Du vägrar se / vill inte se vad som pågår i de invandrartäta förorterna, för att du själv växte upp i en sådan för sisådär 30 år sedan, under en tid då invandringen knappast var lika hög som nu? Hänger du inte med i samhällsutvecklingen alls?!
    Kan faktiskt tänkas, att det stämmer det du säger. Jag tror faktiskt också att det blivit rejält värre på senare tid.
    Jag menar, jag har faktiskt bott i Tensta i tre år, från det att jag var 18 år till det att jag var 21 år och då upplevde jag det mer exotiskt. Det jag mådde dåligt av var 20 minuter under jord (t-banan) och betongen.
    Men nu tycker jag nästan det är skräckinjagande att vara där på rena dagen (fast snäppet värre än Tensta är ändå Rinkeby).
    Otroligt tröttsamt med förortsromantikerna som växte upp i Tensta, Rinkeby på 70-talet, och som nu sitter i sin lilla Östermalmslägenhet, och försvarar invandrartätorterna på basis att det var så fantastiskt då DE växte upp där.
    Det är falskt och motbjudande faktiskt! Nämner inga namn.

Däremot är det som jag nämnt tidigare fantastiskt att bo i en integrerad förort med mycket invandrare men med en blandning av alla samhällsklasser.
    (Viktigt att tänka på i samhällsplanerarsynpunkt är alltså att man verkligen blandar bebyggelse i förorter också. Det är smart att blanda bostadsrätter, med hyresrätter, kombinerat med villabebyggelse. Utgångspunkten bör nog vara att man ska försöka blanda SAMHÄLLS-klasser alltså. För i flumområden samlas ju BÅDE svenskar som har problem och invandrare.
    Går området ner sig, så är det nog en ond spiral som är svår att vända på.)
  • Suck och suck
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 00:53:28 följande:
    Ursäkta? Jag hoppas verkligen du inte syftar på mig, jag har bott - och bor, i samma område sedan 1978. Och har pluggat, jobbat och verkat i förorter praktiskt taget hela mitt liv.
    Jag visste inte hur det var med dig. Det var någon annan som sa något så jag trodde det gällde dig också,
    men den jag tänkte på närmst var Alexandra Pascalidou, när jag sa "nämner inga namn" .
  • Suck och suck
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 13:31:21 följande:
    Jag känner inte Alexandra, så jag kan inte tala för henne. Men jag känner folk som bor eller tills nyligen bott i samma förorter som hon. Folk som jobbar där. Det är inte några "krigsskådeplatser" såsom en del vill påskinna. Det har inte blivit värre, en del vill dock gärna att det ska verka så.
    Jag har som sagt var själv bott i de trakterna (Tensta närmre bestämt) och min uppfattning är att det blivit värre och otäckare.
  • Suck och suck
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:30:44 följande:
    För att du pratat med folk som bott där eller för vad media skriver?
    Nej för att jag har upplevt det när jag varit där igen.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.