Inlägg från: Lizz |Visa alla inlägg
  • Lizz

Att bo i invandrartät förort.

Går man in på Hemnet så finns det flertalet lägenheter UNDER miljonen til försäljning i just Kista, förknippar inte jag med HÖG-status iallafall. Blev knepigare när jag letade i Danderyd, Lidingö, Bromma, Nacka, innerstaden osv...undrar varförCool

• Lizz
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 14:04:34 följande:
    Det första stycket var väl ändå liiiite att ta i?! 
    Var är det som är lågstatus med Kista tycker du? läs gärna Dorians exempel. Ärvinge har Stockholms minst antal brott och sist jag kollade så bodde där fler invandrare än svenskar. 

" Inte ens om de bättre beställda invandrarna i Husby/Tensta/Rinkeby driver upp lägenhetspriserna några 100.000 när de flyttar över fältet - för att markera att de kommit upp sig i världen. "

Det här får du gärna utveckla för jag hängde INTE med. Ja, för invandrare och speciellt Iranier är Kista/Solna attraktiva områden. Fel med det? Jag personligen skulle begå självmord om jag blev tvungen att flytta till Älvsjö/Enskede. Enskede är för mig en levande begravningsplats. Vandrande Zombies. Skulle aldrig i mitt liv flytta till Enskede frivilligt men det är en smaksak som allt annat här i livet.

Det kommer ALDRIG finnas invandrartäta områden som kommer se ut som Älvsjö/Enskede. Invandrare är för glada och livliga för att områdena ska se ut som spökområden.
    Ja sekelskiftshus med prunkande äppelträdgårdar är verkligen fasansfulla, tacka vet jag hederliga betongområden maxade med höghus. Som en (mar?)dröm!
  • Lizz
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-13 10:38:44 följande:
    ...och Bromma är invandrartätt. Nacka är inte heller ett helsvenskt område, om man säger så. Innerstaden är inte heller homogent. Danderyd har jag mindre koll på, Lidingö är mer en svensk enklav, men så märks det på folk därifrån, ofta, också. :/
    Jag har överhuvudtaget inte diskuterat huruvida det bor invandrare på ett eller annat ställe, anser bara inte att Kista är ett HÖG-status ställe???  Visst finns det mindre bra områden i tex Nacka också, men tror inte du kan skaka fram samma HÖG-status områden i Kista som där..Saltsjöbaden, Saltsjö-Duvnäs osv Har något hus i Kista gått över 10-20 mille någonsin??? I Nacka kryllar det av demCool
  • Lizz
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-13 10:42:36 följande:
    Eh, du har aldrig varit här ute va?

Det är en smaksak, antar jag. Små hus med skarpa gränser (staket) är klart mindre lockande för mig, jag avskyr den sortens alienation. Jag föredrar denna betongförort som är nära till kolonilotter, 4H-gård, natur och till både stad och lokala köpcenter. Hälsar på grannar, folk är ofta artiga mot varandra och det är på det hela taget en lugn och trygg stämning här. Klart, om man tror att alla som inte är albinobleka urvikingar är potentiella våldtäktsmän, tjuvar och rövare så blir man nog snart paranoid, men då är det ju ens tankar det är fel på, inte området.
    Haha ja det där låter ju onekligen frestande, "grannar som hälsar på varandra" låter exotiskt och heeeelt främmande.."artighet" också, ja du vid närmare eftertanke så kanske man skulle slå till på en flytt!
  • Lizz
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-13 10:52:04 följande:
    Av vem?

Jag kan säga att Sveriges finaste bostadsområde också är det invandrartätaste - Drottningholm! :P
    Sjukt mycket "socialbidrag" lyfter dom också!Cool
  • Lizz
    I Blackrose I skrev 2010-08-13 12:27:57 följande:
    Ja, jag vet men jag tänkte tvinga dig att handla mat på samma ställe ( Saffran ).   Drömmer

* Jag åker bort på tisdag och är borta en vecka men efter det så visst, absolut. Gillar dina inlägg skarpt. * Flört
    Stöter ni på varandra? Usch detta är faktiskt ett FAMILJE-forum!!!Flört
  • Lizz
    071001 skrev 2010-08-13 12:33:13 följande:
    Nu tänkte inte jag enbart på kungahuset Dorian utan hela Drottningholm. Som jag iofs har dålig koll på, bara passerat på vägen ut mot Ekerö. Trodde helt enkelt inte att det är invdandrartätt där, men tack för lektionen.
    Bor typ inga andra därTungan ute
  • Lizz
    I Blackrose I skrev 2010-08-13 12:34:41 följande:
    Avundsjuk?! Drömmer
    Haha mjaaa tror inte jag skulle kunna locka honom till min vidriga skärgårdskommun, risken är dessutom överhängande att vi skulle slå ihjäl varandra innan valet var avklaratCool 
  • Lizz
    I Blackrose I skrev 2010-08-13 12:36:22 följande:
    Nej, för dom flesta väljer att lägga sina pengar på en normal Villa inom rimliga priskategorier FÖR ATT kunna ha råd att köpa hus/lägenhet i sina hemländer OCKSÅ. Det du...
    Va svammlar du om nu?
  • Lizz
    071001 skrev 2010-08-13 12:40:22 följande:
    Lizz, nej har fått för mig att det inte år så befolkat på den ön, några villor och sen är det slut.
    Ja är bara ett fåtal villor där i övrigt, går säkerligen att räkna på en hand=)
  • Lizz
    I Blackrose I skrev 2010-08-13 12:41:12 följande:
    Jag tror inte heller han är så förtjust i min 80%Zombie-område. Det var väl mest därför jag med nöje lockades till att träffas i Kista. Skrattande
    Varför inte byta lägenhet/sälja om du nu vantrivs? Tror du inte kommer ha några problem att hitta spekulanter?
  • Lizz
    I Blackrose I skrev 2010-08-13 12:44:16 följande:
    Och drottningen förstår ni till fullo?! Obestämd

Dom flesta jag känner som köper hus här i Sverige väljer priser inom rimliga priskategorier eftersom dom vill ha råd att kunna köpa hus/lägenhet i sina hemländer. Gjorde jag när jag var nere nu för nån månad sen.
    Tror inte vi pratar om samma sak, jag menade att det bor inte så många där i övrigt överhuvudtaget!!
  • Lizz
    I Blackrose I skrev 2010-08-13 12:47:05 följande:
    Jag vantrivs inte. Jag flyr ju fältet till Farsta/Kista flera gånger per veckan så jag står ut. Det är nära till makens jobb och en av dom största anledningarna till att vi flyttade just hit. Jag jobbar inte heller så långt ifrån men vi har planer på att flytta...dock från landet helt och hållet.
    Kan ju vara en anledning men finns så bra kommunikationer i sthlm så vantrivs man ser jag ingen anledning till att man skulle bo kvar av den anledningen, men det är ju ert val!
  • Lizz
    I Blackrose I skrev 2010-08-13 12:49:57 följande:
    Borde kanske ta och byta till Tysk brytning. Obestämd

NEJ, det bor inte så många utlänningar i djursholm även om jag känner ett par men hur som helst så är det för att ingen normalfuntad utlänning lägger ut 20-25miljoner kronor på en enda tegelhus. DÄRFÖR väljer dom hellre att köpa en villa runt 4-4,5miljoner ( stockholm ) för att kunna ha råd med ett boende i sina hemländer också. Förstår du nu vad jag svammlar om?
    "
    Nu tänkte inte jag enbart på kungahuset Dorian utan hela Drottningholm. Som jag iofs har dålig koll på, bara passerat på vägen ut mot Ekerö. Trodde helt enkelt inte att det är invdandrartätt där, men tack för lektionen.
    Bor typ inga andra därTungan ute"

Vi pratade om DROTTNINGHOLM inte Djursholm, och jag sa att det bor inte så många andra människor där och syftade på kungahuset!!!! Inte pratat om invandrare överhuvudtaget!!!
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.