Inlägg från: Gung Ho |Visa alla inlägg
  • Gung Ho

Att bo i invandrartät förort.

Jag tycker det mest slående korkade här är hur vissa drar egna slutsatser kring andras fördomar och intelligens baserat på var de vill bo...Obestämd

Snacka om dubbelmoral! Skrattande

• Gung Ho
    Argo skrev 2010-06-16 15:26:38 följande:

Nä, det är inte "sannolikt" att det beror på fördomar. Det är faktiskt mer sannolikt att man har reell egen kunskap om saken och vet varför man inte vill bo i den typen av områden.

Räkna du i tråden hur många som säger att de har bott där, flyttat därifrån och aldrig vill flytta tillbaka.

Folk vet ganska väl vad de talar om.
    Passare, du argumenterar med 'månadens medlem.. Man får då, som bevis på att man i de flesta frågor tycker likadant som red, rätten att uttala bannlysningar mot 5 medlemmar på FL! Skrattande
  • Gung Ho

Var hittar man uppeldade bilvrak i Uppsala...Gottsunda och Stenhagen.. Flört

Men självklart ser man inte dessa om man knappt går ur, eller om man inte 'vill'.

• Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 09:33:09 följande:
    Eller kanske segregation och en känsla av hopplöshet när ens välutbildade föräldrar knappt får jobba som städare. Kass inställning, ja, från samhällets och medias sida absolut.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
    Desto större anledning att ta sig i kragen och läsa en timme till.
  • Gung Ho
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-19 09:39:49 följande:
    Så vi kan skylla samhället för att vissa ungdomsgrupper inte förstår att det kan vara bra att ha en utbildning? *asgarv* jaaaa vi skyller på "systemet" som vanligt.....
    En variant på detta...

">

• Gung Ho

Läs, A Century Apart....deprimerande läsning om hur skillnader i utbildning och välstånd följer bla kulturella mönster mer eller mindre oberoende var man flyttar..

• Gung Ho

Bara för att det eldas 10 ggr mer bilar i ett område än i ett annat, betyder ju det inte att man inte kan gå ut utan att se en bilbrasa. Detsamma gäller ju övrig brottslighet. Dessa områden brukar vara överrepresenterade vad gäller brottslighet, men det gör det ju inte automatiskt livsfarligt att gå utanför dörren. De flesta som bor där kommer aldrig att rånas eller misshandlas, även om det statistikt sett är betydligt fler än de som bor i 'rikemansgettona'.

Det är som det där med statistik vad gäller brottslighet och invandrare. Även om invandrare är överrepresenterade så betyder ju det inte att en invandrare jag möter på gatan automatiskt är våldsverkare. Statistiskt sett är sannoliheten större, men det är fortfarande inte 5 ggr mer sannolikt eller liknande.

Även om problem skall diskuteras, så bör det göras utan att överdrivas åt någondera hållet.

• Gung Ho
    Annanym skrev 2010-06-21 10:04:36 följande:
    Fast det är inte helt sant heller för om man tittar på Stockholm så sker flest rån och misshandelsfall i Stockholms innerstad.
    Fast det är väl knappast ett 'rikemansgetto' i ordets betydelse. Jag tror knappast det är sofo borna som är ute och rånar i första hand..
  • Gung Ho
    enny signatur skrev 2010-06-23 15:37:51 följande:
    Överfallsvåldtäkter är inte vad som dominerat statistiken någon gång när jag tittat även om det är roligare för media att rapportera om... Inte heller krogbråken är lika kul att skriva om. Blir en bättre story med "nadima träffade pojkar och misshandlades av sin far" än "Sara festade med killkopmisarna och åkte på stryk av sin svartsjuka pojkvän". Det första är något exotiskt, något man kan säga "oj stackars henne" det andra något som man vet om... 

Sist jag kollade statestiken för uppsala så var det gatan vid krogarna...

Värt att tillägga är även i vilekn mån folk har alkohol i kroppen när brott begås

*sticker in med ett kul att se dig* 
    Det motsäger dock inte det faktum att det begås mer brott i tex Gottsunda än i Luthagen. Att det begås mest brott utanför krogarna beror ju knappast på att personer som bor i områden det finns krogar i är speciellt våldsbenägna, det är ditresta problem sas.

Sedan kommer din tolkning av mediaflödet. Självklart skriver man inte om varenda smocka ngn får i krogkön, det måste du väl förstå. Man rapporterar inte om varenda invandrartjej som åker på en hurring och som inte får träffa killar heller. Rutinhändelser genererar inte nyheter, i annat fall skulle tidningen varje dag vara tjock som en telefonkatalog och vi skulle iaf inte få ut ngt vettigt om vad som hänt.
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 11:50:10 följande:
    Det är högre mediafrekvens på invandrarbrott och potentiella hedersbrott (som ofta inte ens är hedersbrott) än på samma brott utförda av svenskar. Svenskar som misshandlar sina fruar nämns nästan aldrig, de som dödas eller våldtas i hemmet får en liten notis. Samma brott utförd av en invandrare får stort uppslag och kallas "hedersvåld".
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
    Tror jag knappt läst ngt om en invandrare som misshandlar sin fru (inte specifikt identifierad som invandrare). Det är vanligare med döttrarna när det gäller rapporterat hedersvåld. Så jag tror inte det stämmer.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.