Att bo i invandrartät förort.
Jag tycker det mest slående korkade här är hur vissa drar egna slutsatser kring andras fördomar och intelligens baserat på var de vill bo...
Snacka om dubbelmoral!
Jag tycker det mest slående korkade här är hur vissa drar egna slutsatser kring andras fördomar och intelligens baserat på var de vill bo...
Snacka om dubbelmoral!
Var hittar man uppeldade bilvrak i Uppsala...Gottsunda och Stenhagen..
Men självklart ser man inte dessa om man knappt går ur, eller om man inte 'vill'.
Läs, A Century Apart....deprimerande läsning om hur skillnader i utbildning och välstånd följer bla kulturella mönster mer eller mindre oberoende var man flyttar..
Bara för att det eldas 10 ggr mer bilar i ett område än i ett annat, betyder ju det inte att man inte kan gå ut utan att se en bilbrasa. Detsamma gäller ju övrig brottslighet. Dessa områden brukar vara överrepresenterade vad gäller brottslighet, men det gör det ju inte automatiskt livsfarligt att gå utanför dörren. De flesta som bor där kommer aldrig att rånas eller misshandlas, även om det statistikt sett är betydligt fler än de som bor i 'rikemansgettona'.
Det är som det där med statistik vad gäller brottslighet och invandrare. Även om invandrare är överrepresenterade så betyder ju det inte att en invandrare jag möter på gatan automatiskt är våldsverkare. Statistiskt sett är sannoliheten större, men det är fortfarande inte 5 ggr mer sannolikt eller liknande.
Även om problem skall diskuteras, så bör det göras utan att överdrivas åt någondera hållet.