Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Att bo i invandrartät förort.

Ulf Harrys Farsa skrev 2010-07-12 12:58:57 följande:
    oj www.ssb.no ;) fast jag hoppas ni kunde lista ut det ändå....
    Sådant ska man aldrig ta för givet!
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-07-12 13:18:30 följande:
    Jag litar på att dom flesta har annat än mjukost innanför skallbenet.
    Jaha då var det bara jag som såg det roliga i situationen...

Fråga efter en källa från Norska statistiska centralbyrån och få en länk till ett b&b.
    JAG tyckte iaf att det var roligt *rullar med ögonen*.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Troodon skrev 2010-07-12 15:11:45 följande:
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-07-12 12:16:59 följande:
    Det där är ingen direkt källa till Norska statistiska centralbyrån.

Källan du angivit, är inte en källa jag kan ta på allvar, efter att ha skummat runt och bildat mig en uppfattning.

Befolkningsutveckling är fortfarande inte något man kan någonsin fastställa med säkerhet.
    Jag ser också att man inte ens definerat svenskar?

Vad jag förstår det, så är det ansvariga för sidan du länkar till (och snälla, lite källkritik...) som fastställt siffrorna med "hjälp" av siffror från Norska central statistiskacentralbyrån.
    En vild gissning skulle då vara att man gissat utifrån den stora invandring vi haft de senaste åren pga kriget i Irak t ex.
    Dessa siffror går ju inte att använda när man sammanställer befolkningsutvecklingen 40 år framåt.

Ingenting är statiskt. Och om 40 år kommer ju många av dessa invandrare vara just svenska , eller hur?

Jag känner mig inte alls tillfredsställd med källan, inte ens lite.
    Okej, eftersom jag först läste nyheten på SVTs text-tv för en tid sedan (några månader) så kunde jag inte skrapa fram ursprungskällan i en handvändning. Visserligen tycker jag att frågan är viktig, inte minst eftersom det uppenbarligen finns ett stort antal "framtidsförnekare" i Sverige. Jag kan även påpeka att jag inte har någon större lust att engagera mig djupare och kontakta Norges statistiska centralbyrå angående deras statistik och prognoser, men å andra sidan skulle du själv kunna göra det. Men här är i alla fall en snarlik krönika i Aftenposten:

www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article...

Vad Morgenbladet är för tidning vet jag inte alls, men även de hade en artikel kvar på nätet: 

www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID...

Eftersom undersökningen var en norsk angelägenhet så lades inget direkt fokus på Sverige. Däremot hade - som sagt - SVT en notis om det på text-tv för några månader sedan. Å andra sidan vågar jag påstå att sådana nyheter är ännu mer tabubelagda än vad de är i vårt grannland, även om rasistjakten är ganska omfattande även där, du vet, ungefär som häxprocesserna under medeltiden. Eller som Charles Heston sade: "Political correctness is tyranny with manners."

Vad vi har här är min åsikt och spekulation om framtiden mot din och därmed etablissemangets åsikt (indoktrinerad från barnsben som du nog är). Jag erbjuder dig källor och du fnyser om att du inte litar på dem. Vad för slags källor skulle du lita på? Jag tvivlar ärligt talat på att du skulle lita på statistiska centralbyrån även om de körde ned informationen rätt ned i din brevlåda. Frågan är faktiskt inte huruvida svenskarna faktiskt kommer att hamna i etnisk minoritet i sitt eget land ett visst år, utan vad din åsikt är om det. För det är din åsikt som färgar och ger näring åt din skepticism. Jag skulle gissa på att du tycker att det är helt okej ifall svenska folket försvinner successivt. Rätta mig om jag har fel.

För övrigt så vill jag även passa på att påpeka hur skenheligt det är när invandrare som Kurdo Baksi ena stunden beskyller hela svenska folket för rasism och förespråkar invandring etc. etc. och i nästa stund står vid barrikaderna och propagerar för ett självständigt Kurdistan för kurder. Det är sådana saker vi upplever i Sverige dagligen som så många svenskar väljer att inte se. Det handlar inte om rasism, utan om simpelt sunt förnuft. 
    Ja, jag fnös åt källan du gav mig först. Det är ju nästan övertydligt hur vinklad den är och det gjorde mig besviken eftersom jag hoppats på något mer...trovärdigt.

Nej, det handlar inte alls om min åsikt, utan att SCB många gånger gått ut med uttalanden om att det inte alls är lätt, eller tillförlitligt att förutspå den demografiska utvecklingen.
    Använder man sig av siffror från de senaste åren (nu upprepar jag mig här) och orolligheterna i Irak och Somalia t ex, och sedan antar att de närmsta åren kommer att följa samma trend (vilken jag gissar att högerextrema gör, eftersom det gynnas deras budskap), så är det inte trovärdigt.

Jag kan inte ens ta ställning till vad jag tycker i frågan om det skulle vara bra om det svenska folket försvinner, vi är allt annat än utrotningshotade.

Skulle vi bli det, så antar jag att det är en naturlig utveckling? Men jag tvivlar som sagt på att det skulle hända. Alla folkslag på jorden är ju givetvis intresserade att fortsätta existera.

Vad är en etnisk svensk? Eller, VEM är en etnisk svensk?

Vad Kurdo Baksi säger och inte säger känns som en helt annan fråga, hycklare (som jag antar att du skulle beskriva honom som) finns det gott om. Vissa av dem har tom varit med och styrt vårt land. Men det är helt OT.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Göran64 skrev 2010-07-12 17:16:56 följande:
    Garanterat vill inte Sveriges hycklande  journalister, politiker, kulturmänniskor, politisk korrekta "forskare" som officiellt hyllar och försvarar mångkulturen leva som de lär och bo mångkulturellt själva...
    Definera mångkulturellt?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-07-12 23:04:41 följande:
    Är det inte dags att faktiskt erkänna att det finns vissa problem med invandringen istället för att fortsätta blåneka, peka finger på svenskarna och kalla folk för nationalister och rasister bara för att man ser att ett problem finns.
    Har inte sett en enda person i dessa trådar förnekat det.
    Skillnaden är att en grupp söker orsaker och en annan drar förhastade, förenklade slutsatser, där allt handlar om hudfärg, nationalitet och kultur.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-07-12 23:14:34 följande:
    Man kallas rasist så fort man påpekar NÅTT som har med invandrare att göra.
    Jag har skrivit i massor av trådar ang just det ämnet, jag har kritiserat invandringen ganska hårt tillsammans med andra faktorer och aldrig blivit kallad rasist.
    Det där argumentet är tröttsamt. När blev någon kallad rasist?

Ditt påstående är en lögn.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-07-12 23:20:24 följande:
    Allt handlar inte om det, men ni vägrar se att det faktiskt kan ha med saken att göra till viss del. Men nej, allt skall skyllas på samhället och bristande segregering. Inget ansvar skall läggas på personerna i fråga. Det är alltid någon annans fel. Klart inte hudfärgen i sig är lika med vandalisering eller liknande. MEN allt kan inte ha att göra med svenskar och Sverige, kulturen måste till viss del spela in.

Kanske inte förnekats rakt ut, men att vägra erkänna är för mig i princip samma sak.
    Jag kan inte ta till mig ditt inlägg eftersom jag inte känner igen det.
    Tvärtom, ser jag det motsatta hela tiden på FL.

En invandrare begår ett brott, han är en jävla arab, afrikan, blatte som saknar vett, uppfostran, respekt och allt annat.
    En svensk begår samma brott och han är ett bokstavsbarn, utsatt, sjuk, ett offer, behöver vård osv.

En invandrare orsakade en pensionär döden och genast hette det på FL "ja invandrare slår ju ihjäl pensionärer".
    När man sedan uppmärksammade ett fall i Växjö samt ett till fall på annat ord, där båda gärningsmännen var svenskar och offren pensionärer, så tog regnade ursäkterna.

Jag står inte på någons sida personligen. Men det är ganska klart att det är de främlingsfientliga som lättare drar alla över en kam och helt, ja oftast totalt helt, bortser från allt annat än ursprung, religion, hudfärg och kultur, när en invandrare begår ett brott.

De flesta är faktiskt överens, att det handlar om andra faktorer.
    Tycker man sedan att det är konstigt att människor som flyr dåliga (ibland hemska) förhållanden, ofta uppväxta i odemokratiska länder med få rättigheter, som i det nya landet befinner sig på samhällets botten ganska ofta, begår brott, ja då finns det inte så mycket att tillägga.

Men han är varken bättre eller sämre än svenska brottslingar.
    Däremot finns det ofta många bakomliggande faktorer, som är hur intressanta som helst, i kampen mot brottslighet.
    Och dessa är aldrig hudfärg.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Troodon skrev 2010-07-13 00:28:12 följande:
    Intressant att du menar att artikeln är vinklad. Är inte massmedias artiklar väldigt vinklade, eller? Det kanske är så rentav, att massmedia står för vinklandet? I alla fall så är det ett faktum att massmedia i form av Expressen, Aftonbladet, Dagens nyheter, för att inte glömma deras kollegor på TV dagligen undanhåller information och vinklar sin nyhetsrapportering på ett propagandistiskt sätt. Om du inte tror det så rekommenderar jag att du tar en titt på detta reportage av Janne Josefsson, en känd journalist som själv medger att han deltagit i mörkläggandet av invandringens konsekvenser etc. 

">

" target="_blank">

Angående svenskarnas vara eller icke vara, så är det knappast en "naturlig process" att svenskarna trängs undan alltmer i sitt eget land. Hur hade det varit om du applicerade samma resonemang om andra folkgrupper och nationaliteter? 

En etnisk svensk är en svensk som är svensk sedan generationer tillbaka. Hela det idealistiska synsättet att man bara kan bli svensk hux flux är absurt. En person som man inte med blotta ögat kan urskilja som icke-svensk och som talar svenska flytande kan även betraktas som etnisk svensk ifall det åtminstone har passerat en generation. Dvs. om exempelvis en holländare flyttar till Sverige så är han ju fortfarande etnisk holländare, eller hur? Barnen till den holländska invandraren däremot skulle ju utan problem kunna betraktas som svenska, förutsatt att de inte har holländska som första språk etc. Egentligen är hela diskussionen om vad som är svenskt etc. helt onödig. Innerst inne tror jag nog att alla faktiskt fortfarande förstår att en svensk är svensk. För inte fasen skulle jag bli kines bara för att jag flyttade till Kina.
    Det är helt irrelevant enligt mig, om AB, Expressen o c/o är vinklade.
    Din källa var vinklad och är inte mindre vinklad bara för att andra medier också är det.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    bitte67 skrev 2010-07-14 00:50:46 följande:
    Hur många generationer måste det gå innan man kan kallas etnisk svensk? Det är en fråga jag ställt många gånger men aldrig får svar på, för ingen verkar våga svara. Men mina barn, kan de kalla sig svenskar? Jag är svensk, men mina förfäder vandrade hit på 16- och 1700-talet. Min man tunisier bosatt i sverige i dryga 25 år. Våra barn är födda i Sverige, är svenska medborgare, men uppenbarligen inte svenskar? Eller? De ser sig åtminstone själva som svenskar då de aldrig bott i pappans hemland, de kan inte arabiska eller franska. De firar jul, påsk och midsommar, ibland även eid (muslimsk helg). Och nu vill jag inte ha några förolämpningar om att jag är dum i huvudet eller något sådant för det är en ärlig fråga.
    Ja det är knepigt det där...
    Min dotter skulle aldrig beskriva sig själv som annat än svensk, men skulle med största sannolikhet, av personer som Troodon, inte beskrivas som svensk.

Man pratar om att känna tillhörighet med sina landsmän, att man känner mer tillhörighet med en svensk (enl extremhögerns defenition då) än en Columbian (för att ta ett lösryckt exempel).
    Men personligen känner jag noll tillhörighet, med partier som SD, ND, Svenskarnas Parti och allt de står för. Jag skulle slita av mig håret innan dessa människor fick representera Sverige och vad svensk och svenskhet står för. Tillhörighet my ass.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Add3 skrev 2010-07-25 19:58:31 följande:
    Vad man än kan säga om den 'kritiska' falangen så sysslar de iaf inte med detta patetiska försök att stärka sin egen position och förminska motpartens.
    What a load of crap.
    Tycker inte jag ser annat.
    Beautifully Human
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.