• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 07:50:24 följande:
    Ah, generaliseringar...

INGA muslimer? Mig veterligt skiter de flesta muslimer kallt i Lars Vilks. Det är en liten minoritet som skriker. Ditt uttalande är som om jag skulle säga att alla sportfantaster är huliganer.
    Har du hört talas om att någon muslim eller muslimsk organisation har visat tolerans mot Lars Vilks och hans konst på samma sätt som Svenska kyrkan visade tolerans mot Ecce Homo?
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 00:53:28 följande:
    Ursäkta? Jag hoppas verkligen du inte syftar på mig, jag har bott - och bor, i samma område sedan 1978. Och har pluggat, jobbat och verkat i förorter praktiskt taget hela mitt liv.
    Det kan förklara varför du uppfattar situationen i förorten på ett annat sätt än folk som har flyttat till förorten från andra områden.
  • bitte67
    ko med träd skrev 2010-06-24 15:57:05 följande:
    Har du hört talas om att någon muslim eller muslimsk organisation har visat tolerans mot Lars Vilks och hans konst på samma sätt som Svenska kyrkan visade tolerans mot Ecce Homo?
    De flesta muslimer sk-er fullständigt i Vilks och ignorerar honom totalt. Räcker inte det.
    ko med träd skrev 2010-06-24 16:06:21 följande:
    Det kan förklara varför du uppfattar situationen i förorten på ett annat sätt än folk som har flyttat till förorten från andra områden.
    Vad? Skulle vi vara mer toleranta och ignoranta mot skadegörelse, våld, odyl bara för att vi bott här länge? Eller att vi är hemmablinda? Eller vad menar du?
  • Mopsan
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 00:42:11 följande:
    En hel del, men i det här specifika fallet är det frågan om att man hela tiden gnäller över moskéer, men aldrig över synagogor eller hinduiska eller buddustiska tempel. Ganska intressant.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!

Fortfarande har religion inget med rasism att göra. tråkigt att du inte kan förstå det.
    Om du dessutom bemödade dig läsa på lite så finns det enormt mkt fakta om varför det "gnälls" så mycket om byggandet utav just moskéer. Oavsett vad så har det ännu en gång, jag understryker ingenting alls med rasism att göra. Vet du ens vad rasism är då du påstår sådanna saker??? Jag vet hur definitionen av rasism lyder och jag kan med gott samvete konstatera att jag ej faller under den flaggen. Kalla mig gärna rasist om du känner för det men du borde veta att den gammla skrämseltaktiken för att få människor till tystnad fungerar ej på mig.

• Stinky

För det första: buddhism är inte en religion, det är en livsfilosofi. I religioner dyrkar man en eller flera gudar. Svårare än så är det inte.

För det andra: varför folk blir förbannade och reagerar mer när invandrare gör brott, är just för att de kommer hit och får en fristad, men beter sig som apor i alla fall, istället för att vara tacksamma. Är det en svenska som beter sig som en apa, värdesätts det inte på samma sätt för att svensken är just -svensk. 

För det tredje: nej, alla invandrare är inte kriminella. 

• Ulf Harrys Farsa
    Stinky skrev 2010-06-24 17:45:16 följande:
    För det första: buddhism är inte en religion, det är en livsfilosofi. I religioner dyrkar man en eller flera gudar. Svårare än så är det inte.
    Men men Dorian som vet allt sa ju att.......
  • enny signatur
    Joppis skrev 2010-06-24 15:23:35 följande:
    Att göra en svensk 16-åring gravid var att förnedra släkten/föräldrar. Hon var tvungen att dö.  Etniskt, ja.
    Etniskt betingat på vilket sätt?
    Som tolererat och inte velat bry sig om det ja faktiskt väldigt många. Som velat ha det i sin moské? Nej och det bör väl vara deras sak att avgöra? Det handlar inte om tolerans.
    Stinky skrev 2010-06-24 17:45:16 följande:

För det andra: varför folk blir förbannade och reagerar mer när invandrare gör brott, är just för att de kommer hit och får en fristad, men beter sig som apor i alla fall, istället för att vara tacksamma. Är det en svenska som beter sig som en apa, värdesätts det inte på samma sätt för att svensken är just -svensk. 

För det tredje: nej, alla invandrare är inte kriminella. 
    För det första, jag studerar teologi, religionsvetenskap om du vill och nej det varken krävs eller räcker för de flesta definitioner.

För det andra: Varför ska man vara tacksam just? Jag ser det som en mänsklig rättighet att inte utsättas för våld, tortyr och annat. Inte att sedan vara tacksam för att slippa detta (och nej alla har inte råkat ut för det eller riskerar att råka ut för det). Jag förstår faktiskt inte vart tacksamheten ska komma in i det hela. 
  • Stinky
    enny signatur skrev 2010-06-24 18:08:13 följande:
    Etniskt betingat på vilket sätt?
    Som tolererat och inte velat bry sig om det ja faktiskt väldigt många. Som velat ha det i sin moské? Nej och det bör väl vara deras sak att avgöra? Det handlar inte om tolerans.För det första, jag studerar teologi, religionsvetenskap om du vill och nej det varken krävs eller räcker för de flesta definitioner.

För det andra: Varför ska man vara tacksam just? Jag ser det som en mänsklig rättighet att inte utsättas för våld, tortyr och annat. Inte att sedan vara tacksam för att slippa detta (och nej alla har inte råkat ut för det eller riskerar att råka ut för det). Jag förstår faktiskt inte vart tacksamheten ska komma in i det hela. 
    Om du, som du påstår, pluggar teologi, borde du veta att buddhismen inte är en religion, utan en livsfilosofi. Buddhismen räknas felaktigt till religioner. Är Viktväktarna också en religion?

Varför ska man INTE vara tacksam när man får hjälp, menar du?
  • Stinky
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-24 17:48:59 följande:
    Men men Dorian som vet allt sa ju att.......
  • Suck och suck
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 13:31:21 följande:
    Jag känner inte Alexandra, så jag kan inte tala för henne. Men jag känner folk som bor eller tills nyligen bott i samma förorter som hon. Folk som jobbar där. Det är inte några "krigsskådeplatser" såsom en del vill påskinna. Det har inte blivit värre, en del vill dock gärna att det ska verka så.
    Jag har som sagt var själv bott i de trakterna (Tensta närmre bestämt) och min uppfattning är att det blivit värre och otäckare.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.