• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • bitte67
    Joppis skrev 2010-06-28 22:36:59 följande:
    Inte? Hur var Rosengård för 20 år sen? Kunde inte räddningstjänsten släcka bränder då heller?
    Och alla förorter heter Rosengård? JAG har aldrig pratat om Rosengård, JAG pratar om det område jag har vuxit upp i och fortfarande bor i. Men just det, allt är ju svart eller vitt...
  • Joppis
    bitte67 skrev 2010-06-28 23:16:34 följande:
    Och alla förorter heter Rosengård? JAG har aldrig pratat om Rosengård, JAG pratar om det område jag har vuxit upp i och fortfarande bor i. Men just det, allt är ju svart eller vitt...
    Det finns ju andra.... Rinkeby, Gottsunda, Biskopsgården o.s.v....
  • bitte67
    Joppis skrev 2010-06-28 23:19:57 följande:
    Just det, och några till. Och i alla har det varit upplopp och kravaller?? Eller inte...
  • Joppis
    bitte67 skrev 2010-06-28 23:23:37 följande:
    Just det, och några till. Och i alla har det varit upplopp och kravaller?? Eller inte...
    Ja, det har det ju kan man ju säga. Det är invandrartäta förorter där det förekommer mer eller mindre upplopp ja.
  • Finis

Självklart handlar det inte BARA om problem i förorterna, är nog ingen som påstått det heller.
    Däremot är det faktiskt dags att öppna ögonen lite och se att skiten faktiskt sker. Så klar inte BARA i invandrartäta förorter men i stor utsträckning där. Det gäller att inte se saker som svart och vitt från båda hållen. Sluta peka finger och kalla det för rasism för att man vill ha ett fungerande samhälle och för att man faktiskt ser vad som sker och inte gillar det.

Många råkar aldrig ut för något och bor tryggt och trivs hela sitt liv i förorterna, vissa råkar ut för allt för mycket skit. Man måste inse att bara för att något inte händer en själv så betyder det inte att problemet inte finns.

Man kan inte skylla allt på misslyckad integrering och på samhället och svenskarna. Invandrarna säger själva att dom helst vill bo i invandrartäta områden för att det känns som "hemma". Flyktingpolitiken i Sverige MÅSTE förändras. Gränserna bör stängas för invandring eller iaf begränsas till det yttersta. Det är inte rasistiskt att tycka så. Behöver inte nödvändigtvis handla om invandrarna i sig utan om ett samhälle som inte fungerar och som inte KAN försörja hur många som helst. Vi MÅSTE "städa" upp hemma innan vi kan ta resten av världen under våra vingar. Jag anser även att man skall förvisas från Sverige om man begår grova brott som icke medborgare i Sverige. Det handlar inte om elakhet utan om logik.

Jag avslutar med några Youtube klipp om vad som kan ske och sker i invandrartäta förorter:

"Kriminell och kriminell, man är från förorten, det är så man lever."

Vecka 25
  • enny signatur
    Joppis skrev 2010-06-28 23:19:57 följande:
    Joppis skrev 2010-06-28 23:32:48 följande:
    Ja, det har det ju kan man ju säga. Det är invandrartäta förorter där det förekommer mer eller mindre upplopp ja.
    Jag har nog missat de där upploppen här hemma i Gottsunda...  Däremot träffat på många människor som innan jag flyttade hit berättade saker om stället. Några lovordade det (de bodde här eller hade bott här) och stor del pratade i termer av våld, rädslor, gäng och annat, de jobbade här eller var här ibland. De sa oftast saker som att "På dagen är det ju lugnt men det är på natten, man ska ju inte åka igenom centrum här vid 1 tiden, då är gängen här... Vid 3 ska man inte vandra omkring här, då riskerar man att råka illa ut". 
    Nu råkar jag vara en sådandär nattvarelse och inte skulle jag ha några bekymmer med att bege mig till centrum klockan 1 på natten, men jag ser inte riktigt poängen med det vidare ofta. Jag har varit där den tiden för att lämna vänner vid bussar och så men... Däremot så vandrar jag omkring ute på promenader på natten då och då och visst träffar jag på folk ute, endra är de rätt tysta av sig eller hälsar, som på övriga ställen. De gäng jag sätt har inte besvärat mig och inte någon annan vad jag sett förutom en tant (som verkade besvära dem minst lika mycket). Jag säger inte att saker inte sker här, men jag säger att folk ger en väldigt snevriden bild. Att det förekommer saker gör inte att det är farligt. 
    Lilysmamma skrev 2010-06-29 00:21:48 följande:
    Självklart handlar det inte BARA om problem i förorterna, är nog ingen som påstått det heller.
    Däremot är det faktiskt dags att öppna ögonen lite och se att skiten faktiskt sker. Så klar inte BARA i invandrartäta förorter men i stor utsträckning där. Det gäller att inte se saker som svart och vitt från båda hållen. Sluta peka finger och kalla det för rasism för att man vill ha ett fungerande samhälle och för att man faktiskt ser vad som sker och inte gillar det.

Många råkar aldrig ut för något och bor tryggt och trivs hela sitt liv i förorterna, vissa råkar ut för allt för mycket skit. Man måste inse att bara för att något inte händer en själv så betyder det inte att problemet inte finns.

Man kan inte skylla allt på misslyckad integrering och på samhället och svenskarna. Invandrarna säger själva att dom helst vill bo i invandrartäta områden för att det känns som "hemma". Flyktingpolitiken i Sverige MÅSTE förändras. Gränserna bör stängas för invandring eller iaf begränsas till det yttersta. Det är inte rasistiskt att tycka så. Behöver inte nödvändigtvis handla om invandrarna i sig utan om ett samhälle som inte fungerar och som inte KAN försörja hur många som helst. Vi MÅSTE "städa" upp hemma innan vi kan ta resten av världen under våra vingar. Jag anser även att man skall förvisas från Sverige om man begår grova brott som icke medborgare i Sverige. Det handlar inte om elakhet utan om logik.

Jag avslutar med några Youtube klipp om vad som kan ske och sker i invandrartäta förorter:

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

"Kriminell och kriminell, man är från förorten, det är så man lever."
    Hur menar du med att vi int ekan försörja hur många som helst? Du menar att vi behöver få upp vår standard än mer jämfört med omvärldens eller hur tänkte du där?
    Många vill bo tillsammans med andra från samma ställe, det är inte så märkligt, tycker du? De har en historia tillsammans och också en nutid. 
    Det är inte stängda gränser vi behöver, det är snarare att bekämpa fördomar(diskriminering vilket  försvårar för många att få jobb tex), skaffa bättre system (att inte få jobba är inte ett bra sätt!), sluta hota (de tär trygghet som behövs, inte avvisningsbeslut) och faktiskt se den ekonomiska biten och försöka få bukt med den.
  • Gung Ho
    enny signatur skrev 2010-06-29 01:20:26 följande:
    Joppis skrev 2010-06-28 23:32:48 följande:
    Jag har nog missat de där upploppen här hemma i Gottsunda...  
    Det var väl ngt år sedan drygt..
  • Gung Ho
    bitte67 skrev 2010-06-28 14:15:25 följande:
    Man kan stånga sig blodig, men aldrig kunna få er förortshatare att förstå. Det intressanta är att dessa områden hade dålig stämpel redan innan invandrarna flyttade in. Mycket tack vare media som redan då skrev ner områdena som eländiga och "kriminella". Tro mig. Jag var med redan på 70-talet då mitt område var nytt och Expressen skrev en lång artikelserie om hur dåligt allt var. Sedan dess har området haft dåligt rykte, med eller utan invandrare. Invandrarnas inflytt var liksom bara grädde på moset för mediadrevet.
    Ja, de flesta av dessa 'typiska' områden fick ganska tidigt en högre brottslighet än genomsnittet.
  • Gung Ho
    ViceGuy skrev 2010-06-28 12:40:33 följande:
    Har judarna flytt Malmö totalt än eller finns det några kvar?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
    Några, men de minskar tydligen stadigt pga hot och dyl.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.