Lilysmamma skrev 2010-07-12 23:20:24 följande:
Allt handlar inte om det, men ni vägrar se att det faktiskt kan ha med saken att göra till viss del. Men nej, allt skall skyllas på samhället och bristande segregering. Inget ansvar skall läggas på personerna i fråga. Det är alltid någon annans fel. Klart inte hudfärgen i sig är lika med vandalisering eller liknande. MEN allt kan inte ha att göra med svenskar och Sverige, kulturen måste till viss del spela in.
Kanske inte förnekats rakt ut, men att vägra erkänna är för mig i princip samma sak.
Jag kan inte ta till mig ditt inlägg eftersom jag inte känner igen det.
Tvärtom, ser jag det motsatta hela tiden på FL.
En invandrare begår ett brott, han är en jävla arab, afrikan, blatte som saknar vett, uppfostran, respekt och allt annat.
En svensk begår samma brott och han är ett bokstavsbarn, utsatt, sjuk, ett offer, behöver vård osv.
En invandrare orsakade en pensionär döden och genast hette det på FL "ja invandrare slår ju ihjäl pensionärer".
När man sedan uppmärksammade ett fall i Växjö samt ett till fall på annat ord, där båda gärningsmännen var svenskar och offren pensionärer, så tog regnade ursäkterna.
Jag står inte på någons sida personligen. Men det är ganska klart att det är de främlingsfientliga som lättare drar alla över en kam och helt, ja oftast totalt helt, bortser från allt annat än ursprung, religion, hudfärg och kultur, när en invandrare begår ett brott.
De flesta är faktiskt överens, att det handlar om andra faktorer.
Tycker man sedan att det är konstigt att människor som flyr dåliga (ibland hemska) förhållanden, ofta uppväxta i odemokratiska länder med få rättigheter, som i det nya landet befinner sig på samhällets botten ganska ofta, begår brott, ja då finns det inte så mycket att tillägga.
Men han är varken bättre eller sämre än svenska brottslingar.
Däremot finns det ofta många bakomliggande faktorer, som är hur intressanta som helst, i kampen mot brottslighet.
Och dessa är aldrig hudfärg.