Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Att bo i invandrartät förort.

Joppis skrev 2010-07-14 16:27:34 följande:
    Öhhh? Näää. men vissa turkar tycker ju tydligen det. Hade själv en turk till granne i förra radhusområdet. Han var trött på alla syrianier, irakier som flyttade hit. Dom hade planer på att flytta hem igen.
    Men du, varför flyttar du inte till uralområdet som germanerna först kom ifrån, om du är så trött på invandrare? Om flytta hem funkar för andra, kanske det är lösningen även för dig?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Göran64 skrev 2010-07-14 21:20:26 följande:
    Med mångkulturellt område menas framför allt de invandrartäta förorterna runt våra större städer där invandrarna är i kraftig majoritet.

Jag tror att de inte vill bo dessa områden av samma orsaker som alla andra som inte vill bo dessa områden,  folk känner sig rädda, otrygga..de känner sig inte hemma länge och känner sig som främlingar i sin egen boendemiljö..men de vägrar att erkänna det..mångkultur berrikar ju bara..(Så länge man har den på avstånd kan man förmoda)

Jag tror inte att alla sk "nationalister" eller sk "jag är inte rasist men" folk flyttar ifrån sina bostadsområden så fort det flyttar in en och annan "osvensk" person där(antar att du med detta uttryck knappast menar en norrman dansk eller tysk..)..däremot börjar folk röra på sig när antalet  invandrare når ungefär 10% och därefter tar utflyttningen fart....folk trivs inte när närmiljön förändras i en allt snabbare takt..bara på några få år kan en portuppgång förändras radikalt. och göra att människor känner sig främmande rädda, olustiga etc..det är inget konstigt i det...människor vill bo där de känner sig hemma och trygga..det är hyckleriet från de politiskt korrekta tyckarna som jag vänder mig emot..de borde för fasicken leva som de lär och flytta ut från städernas innerstadskärnor och helsvenska villa/radhusförorter till de invandratäta områderna med sina vänner och barn, ingenting hindrar dem..mer än deras egen ovilja..
    Aha. Så dessa "nationalister" som tycker att det är hycklande att invandrarglada inte bor i invandrartäta områden hycklar själva, eftersom de själva INTE flyttar när det börjar komma invandrare till deras bostadsområden. Sten i glashus, sten i glashus...
  • Dorian Ertymexx
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-17 13:50:57 följande:
    Det är inte bara andelen invandrare som avgör. "Invandrare" kan ju betyda mycket... Alla som inte är svenskar, typ. Det är befolkningssammansättningen om områdets sociala status i övrigt som är viktigast. När man säger att "invandrartäta" områden = social oro, menar man ju knappast Diplomatstaden.

Jag kan bara jämföra med det område vi bor i nu, jämfört med det område jag bodde i förut. Båda ligger några mil utanför centrala Stockholm. Båda är relativt - men inte extremt - invandrartäta. Det finns gott om svenskar på båda platserna. Men det förra området gillade jag inte alls, detta är mycket bättre.

I förra området bodde många "soc-fall". Och inget ont i det - en del var jättetrevliga (även om de ofta hade miserabla liv). Men det var också stökigt och skräpigt, oljud på natten, polisen patrullerade ofta i området etc.
    Jag kände mig inte trygg där och skulle inte vilja att mina barn växte upp där.

I detta området är det annolunda. Det bor mest barnfamiljer här, och majoriteten äger sina lägenheter (bostadsrätter). Det är inget "rikt" område, men det skapar en annan typ av miljö. Dessutom finns det mycket villor och grönområden i närheten. Det värsta som händer här, är typ att någons tonåring klottrar på elskåpet.
    Och det är ändå en trevlig blandning av folk, med grannar från (i princip) jordens alla hörn. Vi tänkte först köpa hus, men nu blev det större lägenhet (radhuslägenhet) i detta område istället. Dels för att hus är så dyrt i Stockholmsområdet, dels för att vi gärna bor kvar här och ser våra barn växa upp här. Hälften av barnen på det lokala dagiset, har ett annat modersmål än svenska, men det är ett tryggt och bra dagis och det är inte så att en viss etnicitet "dominerar". Som på en del andra håll.
    Fast jag har fått lära mig att du har fel. Det brinner bilar och är konstanta upplopp överallt där det finns invandrare, så du är hemmablind som jag. ;)
  • Dorian Ertymexx
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-17 14:19:37 följande:
    hehe, OK!

Fast det är väl så, att i Sveriges mest utsatta områden, är majoriteten numera invandrare. Däremot finns det även andra områden med relativt många invandrare, som är hur lugna och trygga som helst.

Problemet är att "invandrare" ofta buntas ihop i debatten, trots att det är stor skillnad mellan olika individer och grupper. Kulturkrockar är inte lika vanligt i alla grupper, inte brottslighet heller.
    Det är aldrig en invandrarfråga, utan alltid en klassfråga. En alltmer frustrerad underklass, oavsett etnicitet eller ursprung, kommer att skapa allt mer problem. Man behöver inte vara ett geni för att förstå det.

Och eftersom samhället är byggt så att det SKA finnas en underklass numer (tack för det marknadsliberalerna) så kommer vi inte få det bättre om vi så kickar ut varenda invandrare, Silvia och hennes barn inkluderat, och bygger sjumilamurar runt hela Sverige.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-07-17 15:27:38 följande:
    Är överfallsvåldtäkter ex. en klassfråga?
    Ja, absolut. Eller tror du att det är något som finns skrivet i vissa kulturer? Eller är något genetiskt?
  • Dorian Ertymexx
    I Blackrose I skrev 2010-07-17 15:32:04 följande:
    Snart kommer du få Jag-VET-ATT-INVANDRARE- ÄR- SLÖDDER-LYSSNA-PÅ-MIG-FÖR HELVETE-Eliten på dig om du fortsätter att tala gott om ditt område.

Jag gjorde det "misstaget" för inte länge sen och blev totald idiotförklarad.
    Jag också. 32 års erfarenhet är inte lika mycket värt som någons fördom, tydligen.
  • Dorian Ertymexx
    bitte67 skrev 2010-07-17 18:57:26 följande:
    Det är ju klart att de vet bättre än oss! Vi bor ju bara i områdena. Men de VET hur det är...
    Eller hur... Framförallt vet de att östermalmare aldrig skulle slåss och sabba sitt eget område, men invandrare däremot är inte lika smarta tydligen...
  • Dorian Ertymexx
    bitte67 skrev 2010-07-17 19:01:38 följande:
    Men min son och hans polare har inte fattat att de är korkade. De jobbar, pluggar och har aldrig i sitt liv slagit sönder eller eldat upp en endaste liten bil. Alltså fatta! De vet inte sitt bästa liksom.
    Apapap! De har inte BERÄTTAT att deras jobb är att spöa gamla svenska tanter och sno deras magra pensionspengar samt att sälja knark till stackars lättpåverkade svenska flickor! Och bilbränderna berättar de ju givetvis inte om, fast de gör det dagligen! :P
  • Dorian Ertymexx
    Miot skrev 2010-07-17 19:15:18 följande:
    Jag bodde i ett invandrar tätt område förut. Bodde vägg i vägg med en invandrar familj. Dom kom med skitgott hembakat tunnbröd titt som tätt, jätte trevliga! Sen fanns det ju dom som var mindre trevliga oxå och trodde dom ägde hela området, men det finns sånna svenskar med!
    Precis. Idioti och arrogans är inget exklusivt för invandrarna (resten av världen?), utan finns i överflöd även bland svenskar.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.