ChoopChoopSong skrev 2010-07-17 13:50:57 följande:
Det är inte bara andelen invandrare som avgör. "Invandrare" kan ju betyda mycket... Alla som inte är svenskar, typ. Det är befolkningssammansättningen om områdets sociala status i övrigt som är viktigast. När man säger att "invandrartäta" områden = social oro, menar man ju knappast Diplomatstaden.
Jag kan bara jämföra med det område vi bor i nu, jämfört med det område jag bodde i förut. Båda ligger några mil utanför centrala Stockholm. Båda är relativt - men inte extremt - invandrartäta. Det finns gott om svenskar på båda platserna. Men det förra området gillade jag inte alls, detta är mycket bättre.
I förra området bodde många "soc-fall". Och inget ont i det - en del var jättetrevliga (även om de ofta hade miserabla liv). Men det var också stökigt och skräpigt, oljud på natten, polisen patrullerade ofta i området etc.
Jag kände mig inte trygg där och skulle inte vilja att mina barn växte upp där.
I detta området är det annolunda. Det bor mest barnfamiljer här, och majoriteten äger sina lägenheter (bostadsrätter). Det är inget "rikt" område, men det skapar en annan typ av miljö. Dessutom finns det mycket villor och grönområden i närheten. Det värsta som händer här, är typ att någons tonåring klottrar på elskåpet.
Och det är ändå en trevlig blandning av folk, med grannar från (i princip) jordens alla hörn. Vi tänkte först köpa hus, men nu blev det större lägenhet (radhuslägenhet) i detta område istället. Dels för att hus är så dyrt i Stockholmsområdet, dels för att vi gärna bor kvar här och ser våra barn växa upp här. Hälften av barnen på det lokala dagiset, har ett annat modersmål än svenska, men det är ett tryggt och bra dagis och det är inte så att en viss etnicitet "dominerar". Som på en del andra håll.
Fast jag har fått lära mig att du har fel. Det brinner bilar och är konstanta upplopp överallt där det finns invandrare, så du är hemmablind som jag. ;)