Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 19:41:58 följande:
Jag håller faktiskt inte med om man får en rasiststämpel så fort man kritiserar invandrare, du säger att du upplever det så, jag gör det inte.
Du säger att problemen i förorten beror på befolkningen som bor där, jag tror det handlar om ett missnöje som de flesta av oss inte kan se, något jag berörde i ett tidigare inlägg.
Visst, det finns ett välfärdssystem (som Roze just sa gör oss lata, vilket jag håller med om), men det är riktigt svårt att som icke svensk hitta sin plats i samhället, den diskriminering som många invandrare upplever syns inte utåt sett, man skriker inte efter dem på gatan, men man sätter sig inte bredvid dem på bussen, man tittar lite snett, man gör det svårare för dem på arbetsmarknaden och den svenska kulturen har en väldigt stark känsla av att göra rätt för sig, att klara sig själv, att inte vara en belastning.
Ja, invandrare som kommer till Sverige får hjälp, lägenhet, bidrag. Men that's it!
Sedan sitter de där...med en växande misstänksamhet mot det svenska samhället och alla "konstiga människor", man dras till de egna, för där kan man leva lite som man gjorde i hemlandet, utan att känna sig utanför.
Men man får aldrig ett bra grepp om hur Sverige fungerar.
Man går på SFI, där klasserna består av analfabeter, akademiker och våldtäktoffer på Valium, där alla förväntas lära sig svenska, typ lika snabbt, med ständigt nya elever.
Man kanske alltid arbetat, de flesta invandrare som kommer hit har aldrig varit arbetslösa tidigare, detta om något, bidrar till ett enormt missnöje.
Nej - man förstår inte alltid hur det nya landet funkar, speciellt inte de äldre. Jag tänker bara på min ursvenska pappa, hur extremt svårt han skulle ha det att t ex emigrera till, ja säg Japan, han skulle sätta sig på tvären direkt.
Men undersökningar visar, att för varje generation, minskar brottsligheten (denna statistik finns hos BRÅ), ökar utbildningen och man blir mer och mer integrerad.
Froskning visar också, att man tenderar att knyta an till sin kultur och religion ÄNNU mer i det nya landet, än i hemlandet. Kan ju dra en parallell om utlandssvenskar som öppnar butiker med filmjölk och knäckebröd (fast de aldrig riktigt gillat det).
Till viss del kanske man också blir bortskämd.
Man märker att Sverige inte ställer så mycket krav, det går att göra lite som man vill, så man gör det, för man är missnöjd, arbetslös, känner sig utanför och kan aldrig riktigt bli svensk...om man nu ens vill det.
Att saker utvecklas till så hemska saker som i Rinkeby nu senast, måste man givetvis ta tag i, förstå och motverka.
Och som sagt, det du säger om rasism, pratar jag lite om i ett av mina inlägg...ska kolla numret, läs det gärna och kommentera.
Jag håller inte riktigt med dig där. Många invandrare kommer in på arbetsmarknaden. Det är knappast så att alla invandrare är utfrysta av det svenska samhället, som du försöker påskina. Men tålamodet har börjat tryta när inget passar herrskapet, så att säga. Därför har missnöjet börjat gro allt starkare hos svenskarna. Det visar sig rätt tydligt i hur stora SD blivit. Jag tror inte det egentligen handlar om att folk är rasister - det handlar om missnöje. Det handlar om att svenskarna är jävligt trötta på att invandringen får kosta, men inte skola och omsorg. Att sedan invandrarungdomar tar sig ton och beter sig som apor, gör det knappast bättre heller.
Hur kan man begära att svenskar ska visa förståelse och respekt, när de permanenta "gästerna" inte gör det mot svenskarna?