Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

    Att bo i invandrartät förort.

    förövrigt, tror ni svenskar är underrepresenterade i andra länders brottstatestik?

  • enny signatur
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-23 19:49:09 följande:
    Jo men procent siffror betyder i sammanhanget Ingenting. citerar:

    "De som däremot dominerar brottsstatistiken i antal är nordbor. Personer från Finland, Norge, Danmark och Island utgör närmare 5 procent av de misstänkta medan personer från Nordafrika utgör 0,7 procent."

    Undrar hur många procent av Sveriges hela befolkning som är från våra grannländer och hur många procent som är Nordafrikaner, räknar man på det kommer Nordafrikanerna att vara grymt överrepresenterade procentuellt.
    och poängen missade du helt.
    Brottslighet sitter inte i männi skors DNA. Personer oavsett härkomst begår fler brott utomlands än i sitt eget land, det gäller även svenskar, säger hon.
     
  • enny signatur
    Add3 skrev 2010-06-24 09:50:39 följande:
    Det motsäger dock inte det faktum att det begås mer brott i tex Gottsunda än i Luthagen. Att det begås mest brott utanför krogarna beror ju knappast på att personer som bor i områden det finns krogar i är speciellt våldsbenägna, det är ditresta problem sas.

    Sedan kommer din tolkning av mediaflödet. Självklart skriver man inte om varenda smocka ngn får i krogkön, det måste du väl förstå. Man rapporterar inte om varenda invandrartjej som åker på en hurring och som inte får träffa killar heller. Rutinhändelser genererar inte nyheter, i annat fall skulle tidningen varje dag vara tjock som en telefonkatalog och vi skulle iaf inte få ut ngt vettigt om vad som hänt.
    menar du att media visar det representativt?

    Ja problemen är ditresta, men menar du att de kommer från gottsunda och inte luthagen? 
  • enny signatur
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-24 12:28:13 följande:
    [RELIGION 1]
    1) sammanfattningen av dels en människas l. ett samfunds o. d. trosföreställningar med avs. på en högre gudomlig makt l. gud l. gudar, dels allt som har samband med människans praktiska förhållande till l. dyrkan av en sådan makt l. gud osv. Söka religionens tröst. Följa re- ligionens bud. Göra ngt under religionens täck- mantel. Uppenbarad, naturlig religion. I reli- gionens värld. (Att ni) skole wate wår konungzlige budt hörige och lydoge, både vtij the Werdzlige saker, så och vtij religionen. G1R 12: 256 1539. Vthi Religionen fölia.. (tjeremisserna) then Mahometiska Läran effter. PETREIUS Beskr. 1: 35 (1614). De ynglingar, som ingå i Religionens tjenst. ÖDMANN StrFörs. II. 2: v (1803). Religion en bör vara en privat sak. ProgrSocDemPSv. 2 (1883). Religion (är) människans känsla av förbindelse med en högre makt. AHLBERG Världsdsk. 121 (1918). Friedländers far hade varit jude även till religionen. LAGERGREN Minn. 2: 63 (1923). jfr BOK-, FOLK-, FRÄLSNINGS-, FÖRNUFTS-, LAG-, MORAL-, MYSTERIE-, NATUR-, OFFER-, SKRIFT-, UPPENBARELSE-RELIGION m. fl. – särsk.
    det finns inte en definition på religion, det finns hur många som helst, ska jag uppfinna en på en gång åt dig?
    Extremt få definitioner jag har läst uteslutet buddismen från att vara en religion, de brukar för övrigt få mycket kritik för att vara för västerländska...
    Jag kan redogöra de olika delarna i definitionerna för dig om du vill, men jag har en känsla av att det inte är vad du är ute efter.
    Det finns flera olika aspekter av buddism, men jag har svårt att se ett hävdande av buddismen som sådan som något utan för religionsdefenationerna generellt.
    Add3 skrev 2010-06-24 13:01:16 följande:
    Tror jag knappt läst ngt om en invandrare som misshandlar sin fru (inte specifikt identifierad som invandrare). Det är vanligare med döttrarna när det gäller rapporterat hedersvåld. Så jag tror inte det stämmer.
     själv läser jag dagligen om att folk är "invandrare" eller deras nationalitet specifikt utpekad i olika artiklar om brott övh.

     
  • enny signatur
    Joppis skrev 2010-06-24 13:51:11 följande:
    Den svenska 16-åriga tjejen som blev ihjälslagen då, efter påtryckningar från släkten och föräldrar. Är det inte etniskt betingat menar du?
    nej knappast etiskt betingat, hur menar du att det skulle vara det?

     
  • enny signatur
    Joppis skrev 2010-06-24 15:23:35 följande:
    Att göra en svensk 16-åring gravid var att förnedra släkten/föräldrar. Hon var tvungen att dö.  Etniskt, ja.
    Etniskt betingat på vilket sätt?
    ko med träd skrev 2010-06-24 15:57:05 följande:
    Har du hört talas om att någon muslim eller muslimsk organisation har visat tolerans mot Lars Vilks och hans konst på samma sätt som Svenska kyrkan visade tolerans mot Ecce Homo?
    Som tolererat och inte velat bry sig om det ja faktiskt väldigt många. Som velat ha det i sin moské? Nej och det bör väl vara deras sak att avgöra? Det handlar inte om tolerans.
    Stinky skrev 2010-06-24 17:45:16 följande:
    För det första: buddhism är inte en religion, det är en livsfilosofi. I religioner dyrkar man en eller flera gudar. Svårare än så är det inte.

    För det andra: varför folk blir förbannade och reagerar mer när invandrare gör brott, är just för att de kommer hit och får en fristad, men beter sig som apor i alla fall, istället för att vara tacksamma. Är det en svenska som beter sig som en apa, värdesätts det inte på samma sätt för att svensken är just -svensk. 

    För det tredje: nej, alla invandrare är inte kriminella. 
    För det första, jag studerar teologi, religionsvetenskap om du vill och nej det varken krävs eller räcker för de flesta definitioner.
     
    För det andra: Varför ska man vara tacksam just? Jag ser det som en mänsklig rättighet att inte utsättas för våld, tortyr och annat. Inte att sedan vara tacksam för att slippa detta (och nej alla har inte råkat ut för det eller riskerar att råka ut för det). Jag förstår faktiskt inte vart tacksamheten ska komma in i det hela. 
  • enny signatur
    ko med träd skrev 2010-06-25 02:00:35 följande:
    Förmodligen fördömmer så gott som alla muslimer Lars Vilks konst, även om dom inte kommer hit och slår ihjäl honom. I debatten om muhammedteckningarna har muslimerna bara bemött Lars Vilks med hat och har gång på gång hävdat att muslimska "regler" ska stå ovanför yttrandefriheten. Det bemötandet skiljer sig markant från Svenska kyrkans hantering av Ecce Homo.
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:35:18 följande:
    Kristna är inte decenniets mobbingobjekt. Det gör en viss skillnad.
    På vilket sätt är muslimer mobbningsobjekt? Alla religioner får ta emot en hel del kritik. Problemen uppstår när folk blir provocerade av kritik.
    svenska kyrkans som sådan ja men det är ett förbund.

    och nej muslimer som helhet bemöter inte med hat, och påpekar att deras regler ska gälla, nub landar du kort. 
  • enny signatur
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-27 17:55:32 följande:
    Det tror jag inte. Och dessutom spetsar du till saker rejällt nu. Lars Vilks har mig veterligt aldrig sagt att han hatar muslimer (även om det onekligen skulle förklara ett och annat), och du sade heller inget om att det skulle vara 23 på kvällen, när fyllon och rötägg är ute i VARJE del av staden. Han/jag kunde lika gärna åkt på spö för samma sak på Lindingö som i Rinkeby.

    Rätt kul att du måste spetsa till saker mer och mer för att få fram din poäng. Vad är nästa steg? Att jag ska gå med en skylt, slå alla jag ser på käften och pinka på deras dojjor, för DÅ minsann ska jag få se att jag får spö?
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-27 17:37:05 följande:
    Kan inte du testa? åk till Rinkeby C kl 23 en fredag och gå runt med en skylt där det står "jag hatar muslimer" på, och se vad som händer, du får självklart inte berätta att det är på skoj.

    tomater? jag tror att du vaknar på Karolinska med en massa slangar kopplade här & där.
    Stopp nu... om jag går runt med en sådan skylt i centrala Uppsala, tror ni att det är stor risk att jag slipper undan trubbel då? Speciellt en fredag kväll när alla super?

    Lars Viks har faktiskt uttalat sig om det hela och påstår sig inte alls vara rasist och ogilla muslimer.

    Jag håller inte med om att det är jämförbart. Jag gillar inte lars viks sätt med rondellhundar och allt efterföljande i frågan, MEN jag skulle kunna gå bredvid honom i rinkeby ja. Jag skulle däremot inte gå bredvid någon som har en sådan skylt på sig.

    Hur det går för  Elisabeth Ohlson Wallin om hon går in i livets ords församlingar beror nog på när hon gör det, samma sak för Lars viks i Rinkeby. Också hur de gör det. Torgmöte där han visar en naken mohammud ger anndra effekter än att gå igenom rinkeby sådär ändå.
  • enny signatur
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-27 11:01:49 följande:
    Lars Vilks skulle ju iallafall inte kunna promenera genom Rinkeby med en namnskylt på bröstet utan att bli ihjälslagen, det kan man nog iallafall garantera.

    Skaparen av Ecce Homo kan säkerligen gå tämligen oskadd på väckelsemöte hos Livets Ord i Uppsala dock.

    Den kritik som utställningen mötte omfattade inte enbart debattsidor och media, den tog sig även handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Livets Ord ordnade förbönsmöten mot utställningen men bara enstaka demonstranter stod utanför kyrkan och delade ut flygblad. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund, som hade gett tillstånd till visningarna, fick motta både positiva och negativa brev och ett mordhot. Inga av de fyra anmälningar som gjordes mot henne renderade dock någon åtgärd från domkapitlet. Samtliga tre visningar gick också lugnt till och domkyrkan var fylld av besökare.


    När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.


    Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat[1] och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev[2]


    Efterspel 

    Utställningen fick stor internationell uppmärksamhet i samband med den svenska debatten och har sedan 1999 visats i ett flertal europeiska städer, däribland Rom under Europride år 2000. Elisabeth Ohlson Wallin utträdde ur Svenska kyrkan 1999, men sa samtidigt att hon hade kvar sin kristna tro.


     


    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(utställning)

    visst lät det lugnt och fredfullt med!
  • enny signatur
    enny signatur skrev 2010-06-27 23:01:16 följande:

    Den kritik som utställningen mötte omfattade inte enbart debattsidor och media, den tog sig även handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Livets Ord ordnade förbönsmöten mot utställningen men bara enstaka demonstranter stod utanför kyrkan och delade ut flygblad. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund, som hade gett tillstånd till visningarna, fick motta både positiva och negativa brev och ett mordhot. Inga av de fyra anmälningar som gjordes mot henne renderade dock någon åtgärd från domkapitlet. Samtliga tre visningar gick också lugnt till och domkyrkan var fylld av besökare.


    När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.


    Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat[1] och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev[2]


    Efterspel 

    Utställningen fick stor internationell uppmärksamhet i samband med den svenska debatten och har sedan 1999 visats i ett flertal europeiska städer, däribland Rom under Europride år 2000. Elisabeth Ohlson Wallin utträdde ur Svenska kyrkan 1999, men sa samtidigt att hon hade kvar sin kristna tro.


     


    sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(utställning)

    visst lät det lugnt och fredfullt med!
    Det skulle inte vara efterspelet utan detta...
    Debatt i kyrka och riksdag [redigera]

    Att domprost Tuulikki Koivunen Bylunds tillstånd att visa Ecce Homo i domkyrkan i efterhand sanktionerades av ärkebiskop K.G. Hammarledde till en omfattande debatt i press och kyrkliga fora, liksom till att påven ställde in ärkebiskopens audiens i Vatikanen hösten 1998. Mötet mellan K.G. Hammar och påven ägde istället rum i maj 1999.


     
  • enny signatur
    ko med träd skrev 2010-06-28 01:41:24 följande:
    Han får inte dödshot från alla muslimer, men större delen av muslimerna borde rimligtvis fördömma hans konstnärliga handlingar eftersom dom bryter mot en, för muslimer, väldigt viktig regel.
    Fast hur den tolkas i andras ageranden är en annan sak än de troendes. 
    Vad är problemet med att de fördömer handlingen?
  • enny signatur
    ko med träd skrev 2010-06-28 19:23:59 följande:
    Att dom bara fördömmer handlingen är inget stort problem, men det signalerar intolerans.
    Är det alltid ett tecken på intolerans?
    Jag fördömer inte saker just däremot så kan jag tycka mig behöva/vilja visa att jag inte håller med om att det är positivt, är det samma sak?
    ko med träd skrev 2010-06-28 19:28:08 följande:
    Poängen var att muslimer borde fördömma Lars Vilks konstnärliga handlingar. Var kommer kristendomen in i bilden?
    att kristendomen fördömmer ecco homo till stor del också (beror lite på vilken grupp man tittar på såklart) 
     
  • enny signatur
    Joppis skrev 2010-06-28 23:19:57 följande:
    Det finns ju andra.... Rinkeby, Gottsunda, Biskopsgården o.s.v....
    Joppis skrev 2010-06-28 23:32:48 följande:
    Ja, det har det ju kan man ju säga. Det är invandrartäta förorter där det förekommer mer eller mindre upplopp ja.
    Jag har nog missat de där upploppen här hemma i Gottsunda...  Däremot träffat på många människor som innan jag flyttade hit berättade saker om stället. Några lovordade det (de bodde här eller hade bott här) och stor del pratade i termer av våld, rädslor, gäng och annat, de jobbade här eller var här ibland. De sa oftast saker som att "På dagen är det ju lugnt men det är på natten, man ska ju inte åka igenom centrum här vid 1 tiden, då är gängen här... Vid 3 ska man inte vandra omkring här, då riskerar man att råka illa ut". 
    Nu råkar jag vara en sådandär nattvarelse och inte skulle jag ha några bekymmer med att bege mig till centrum klockan 1 på natten, men jag ser inte riktigt poängen med det vidare ofta. Jag har varit där den tiden för att lämna vänner vid bussar och så men... Däremot så vandrar jag omkring ute på promenader på natten då och då och visst träffar jag på folk ute, endra är de rätt tysta av sig eller hälsar, som på övriga ställen. De gäng jag sätt har inte besvärat mig och inte någon annan vad jag sett förutom en tant (som verkade besvära dem minst lika mycket). Jag säger inte att saker inte sker här, men jag säger att folk ger en väldigt snevriden bild. Att det förekommer saker gör inte att det är farligt. 
    Lilysmamma skrev 2010-06-29 00:21:48 följande:
    Självklart handlar det inte BARA om problem i förorterna, är nog ingen som påstått det heller.
    Däremot är det faktiskt dags att öppna ögonen lite och se att skiten faktiskt sker. Så klar inte BARA i invandrartäta förorter men i stor utsträckning där. Det gäller att inte se saker som svart och vitt från båda hållen. Sluta peka finger och kalla det för rasism för att man vill ha ett fungerande samhälle och för att man faktiskt ser vad som sker och inte gillar det.

    Många råkar aldrig ut för något och bor tryggt och trivs hela sitt liv i förorterna, vissa råkar ut för allt för mycket skit. Man måste inse att bara för att något inte händer en själv så betyder det inte att problemet inte finns.

    Man kan inte skylla allt på misslyckad integrering och på samhället och svenskarna. Invandrarna säger själva att dom helst vill bo i invandrartäta områden för att det känns som "hemma". Flyktingpolitiken i Sverige MÅSTE förändras. Gränserna bör stängas för invandring eller iaf begränsas till det yttersta. Det är inte rasistiskt att tycka så. Behöver inte nödvändigtvis handla om invandrarna i sig utan om ett samhälle som inte fungerar och som inte KAN försörja hur många som helst. Vi MÅSTE "städa" upp hemma innan vi kan ta resten av världen under våra vingar. Jag anser även att man skall förvisas från Sverige om man begår grova brott som icke medborgare i Sverige. Det handlar inte om elakhet utan om logik.

    Jag avslutar med några Youtube klipp om vad som kan ske och sker i invandrartäta förorter:


    " target="_blank">



    " target="_blank">



    " target="_blank">



    " target="_blank">



    " target="_blank">



    " target="_blank">



    " target="_blank">



    " target="_blank">

      "Kriminell och kriminell, man är från förorten, det är så man lever."
    Hur menar du med att vi int ekan försörja hur många som helst? Du menar att vi behöver få upp vår standard än mer jämfört med omvärldens eller hur tänkte du där?
    Många vill bo tillsammans med andra från samma ställe, det är inte så märkligt, tycker du? De har en historia tillsammans och också en nutid. 
    Det är inte stängda gränser vi behöver, det är snarare att bekämpa fördomar(diskriminering vilket  försvårar för många att få jobb tex), skaffa bättre system (att inte få jobba är inte ett bra sätt!), sluta hota (de tär trygghet som behövs, inte avvisningsbeslut) och faktiskt se den ekonomiska biten och försöka få bukt med den.
  • enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-29 12:32:41 följande:
    Ja det säger ju sig självt, bor man här utan att kunna språket och utan att kunna få jobb så får man ju sina pengar från staten, eller hur? Skiter väl fullständigt i hur andra länder har det. Vi har stor arbetslöshet i Sverige, det gäller svenskar, invandrare, ja alla. Då är det väl ganska självklart att vi inte kan erbjuda fler flyktingar och invandrare jobb när det inte finns jobb till alla dom som redan bor i Sverige. Alltså faller det sig ju rätt naturligt att om man får fler invånare utan fler jobb så blir det fler som går på soc. Det fattar väl du också??

    Jag förstår att folk vill bo bland de sina i ett nytt land, är ju en trygghet i sig. Men det hjälper dom ju knappast att integreras i samhället. Samtidigt som samhället får skit för att dom INTE integreras.

    Jag förstår inte riktigt vad det är du föreslår. Vi kan ju knappast trolla fram jobb som inte finns. Det är stor konkurrens på arbetsmarknaden, gäller alla. Vi kan inte hjälpa folk få jobb som inte finns att få.
    Du borde fundera på hur vi får mer jobb istället. Jag kan komma med väldigt många olika sätt men det blir en helt annan diskussion än vad denna är. Klart är väl iaf att ju fler folk det är ju fler folk är det... 
    Om du läser ditt första stycke igen, svarar det på min fråga? Varför har vi inte råd?

    Fast det är inte integration man oftast vill ha, integration innebär att båda faktiskt anpassas efter varandra, att erfarenheterna snarare blir nyttiga för samhället än en belastning. Menar du att det är invandrarna som väljer att bli diskriminerade, att det ses som negativt att de faktiskt inte är födda här (eller deras föräldrar ibland)?
    Folk tenderar att gruppera ihop sig med de som de känner ja, men det är skillnad mellan det och som det är nu. Nu handlar det inte om att folk bara väljer så utan att man automatiskt hamnar på vissa ställen om man inte har en kötid på 10 år+ 
  • enny signatur
    Jaha, vad är din poäng? Jag har inte sagt att inget sker, jag har sagt att det inte innebär att det är ett farligt område. 
    Det handlar inte bara om invandrartäta förorter utan klart fler ställen. Där jag växte upp (svensk kustby) så har det hänt hur mycket saker som helst, men man rapporterar inte om det på samma sätt.

    Man skulle ju kunna fokusera på ekonomiska situationen på dessa ställen istället för invandringen om man vill. Man skulle ju kunna göra artiklar om annat än våldet med...

    Vad har hänt senaste tiden i gottsunda av värde? 
  • enny signatur
    MirandaSthlm skrev 2010-08-17 23:57:36 följande:
    Ja jo men tyvär ställs det inga krav direkt på inv. Dom härjar runt och tycker sverige ska bli soim det landet dem flydde ifrån... konstigt nog. Vad gör man då här?
    Nu är det väl få som vill att Sverige ska bli som det land de flydde ifrån, däremot vill en del ha vissa likheter mot hemlandet, det är väl inte så konstigt?
    Det man flyr ifrån är kanske inte mentaliteten utan kriget tex.
     Jag försöker förändra Sverige till ett land som är mer som jag vill ha det (öppnare, tolerantare, shysstare), varför skulle inte andra försöka förändra landet i den riktningen de vill ha det? Landet man kommer till blir inte perfekt för att man flytt ett annat.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.