Att bo i invandrartät förort.
förövrigt, tror ni svenskar är underrepresenterade i andra länders brottstatestik?
förövrigt, tror ni svenskar är underrepresenterade i andra länders brottstatestik?
Den kritik som utställningen mötte omfattade inte enbart debattsidor och media, den tog sig även handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Livets Ord ordnade förbönsmöten mot utställningen men bara enstaka demonstranter stod utanför kyrkan och delade ut flygblad. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund, som hade gett tillstånd till visningarna, fick motta både positiva och negativa brev och ett mordhot. Inga av de fyra anmälningar som gjordes mot henne renderade dock någon åtgärd från domkapitlet. Samtliga tre visningar gick också lugnt till och domkyrkan var fylld av besökare.
När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.
Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat[1] och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev[2]
Utställningen fick stor internationell uppmärksamhet i samband med den svenska debatten och har sedan 1999 visats i ett flertal europeiska städer, däribland Rom under Europride år 2000. Elisabeth Ohlson Wallin utträdde ur Svenska kyrkan 1999, men sa samtidigt att hon hade kvar sin kristna tro.
Den kritik som utställningen mötte omfattade inte enbart debattsidor och media, den tog sig även handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Livets Ord ordnade förbönsmöten mot utställningen men bara enstaka demonstranter stod utanför kyrkan och delade ut flygblad. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund, som hade gett tillstånd till visningarna, fick motta både positiva och negativa brev och ett mordhot. Inga av de fyra anmälningar som gjordes mot henne renderade dock någon åtgärd från domkapitlet. Samtliga tre visningar gick också lugnt till och domkyrkan var fylld av besökare.
När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.
Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat[1] och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev[2]
Utställningen fick stor internationell uppmärksamhet i samband med den svenska debatten och har sedan 1999 visats i ett flertal europeiska städer, däribland Rom under Europride år 2000. Elisabeth Ohlson Wallin utträdde ur Svenska kyrkan 1999, men sa samtidigt att hon hade kvar sin kristna tro.
Att domprost Tuulikki Koivunen Bylunds tillstånd att visa Ecce Homo i domkyrkan i efterhand sanktionerades av ärkebiskop K.G. Hammarledde till en omfattande debatt i press och kyrkliga fora, liksom till att påven ställde in ärkebiskopens audiens i Vatikanen hösten 1998. Mötet mellan K.G. Hammar och påven ägde istället rum i maj 1999.