Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Att bo i invandrartät förort.

donator skrev 2010-08-17 13:09:42 följande:
    Det kan i och för sig ha mer än en orsak.

När det gäller Västbergarånarna (du vet Helikopterrånet) hade samtliga misstänkta för grovt rån invandrarbakgrund. Det var en svensk TV-pilot som flög helikoptern och ett par svenskar som främjat brottet genom att ordna fram falska papper. Men själva rånet med vapen och sprängmedel utfördes av människor med invandrarbakgrund. Flera av invandrarrånarna kom från ganska välbeställda hem, en av dem var uppväxt i Danderyd. Att hävda att han begick rånet pga "sociala klyftor" håller inte.

Brå's studie från 2005 om invandrares brottslighet visar snarare att klyftan mellan invandrare och svenskar är större i tjänstemanna och välutbildade familjer än bland arbetare och bidragstagare. Fortfarande är en socialbidragstagande invandrare långt mer brottsbenägen än en socialbidragstagande svensk.

Ergo, invandring har i stor utsträckning bidragit till det ökande våldet och kriminaliteten.

Att invandrare som kommer till Sverige inte lär sig det svenska språket, lever på bidrag, begår brott och upplever "maktlöshet" är väl sedan snarare ett argument mot invandring än för invandring? Lustigt ändå att du använder argumentet som du gör...
    Hade det kryllat av liknande rån, så kanske. Men nu var det ett ganska ovanligt fall, och att hävda att det motbevisar vad all statistik visar är ganska överdrivet. Givetvis kryllar det av högstatuskriminella också, både bland svenskar och invandrare (läs litet om stockholmsveckan och vad svenska rika ungdomar gör där tex), men det förändrar inte faktum att de flesta brott begås av folk som känner sig utan hopp.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-08-17 13:28:51 följande:
    Dom häller champange i vasken och spyr på gågatorna.

Dom sparkar inte ner "svennar" och skäl deras mobiler.
    De kör olovligt och mot alla regler, de våldtar och sabbar.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-08-17 13:33:58 följande:
    Ja, och invadrare mördar och dräper....och rånar.
    Det gör svenskar också. Svenskar är fortfarande guldmedaljörer på våldsbrott i Sverige, glöm inte bort det.
  • Dorian Ertymexx
    donator skrev 2010-08-17 13:51:11 följande:
    Guldmedaljörer på våldsbrott? Det var något nytt, vad syftar du på då? Om du menar att "etniska svenskar" står för de flesta våldsbrott i Sverige så är det påståendet osant. En majoritet av allla våldsbrott i Sverige begås av människor med invandrarbakgrund, sådana som själva invandrat eller som är barn till någon som invandrat.

Påståendet att svenskar begår de flesta brotten men att invandrare är överrepresenterade om man ser till deras andel av befolkningen var sant ganska länge. Sedan slutet av 90-talet stämmer det däremot inte längre. Idag begår "etniska svenskar" - sådana som inte invandrat till Sverige det senaste decenniet - mindre än hälften av SAMTLIGA anmälda brott.
    Nej, majoriteten av våldsbrott begås av svenskar. I alla fall om du läser BRÅ. Om du läser någons fantasiblogg kanske de har andra uppgifter, men de bygger just på bloggförfattarnas egna fantasier, eller oförmåga att förstå statistik.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-08-17 17:34:31 följande:
    Vet du har verkligeheten ser ut... Utanför siffrorna?
    Jag bor fortfarande i ett invandrartätt område, med många vänner och bekanta i andra invandrartäta områden. Har gjort det hela mitt liv. Så vad tror du själv?
  • Dorian Ertymexx
    donator skrev 2010-08-17 19:35:04 följande:
    Ja, precis. Den källa som ofta citeras och används i media är Brå's rapport "Invandrare och invandrares barns brottslighet" från 1996. Den baseras på uppgifter från tidigt 90-tal, ofta avses helåret 1993. I den står att 63% av alla anmälda brott begås av svenskar, 16% av invandrare, 17% av invandrares barn och 4% av personer ej bosatta i Sverige.

Men nu är det inte 1993, nu är det 2010. Sverige har fått fler invandrare och från etniska grupper i länder som Irak och Somalia som är betydligt mer brottsbenägna än de finnar, sydamerikaner och serber som huvudsakligen utgjorde de invandrade grupperna under tidigt 90-tal. Redan i underlaget för den uppföljande rapporten 2005 konstaterades att invandrare gått om svenskar vad gäller brottslighet.

Du minns kanske Mauricio Rojas? Riksdagsledamot för Folkpartiet? Han tog upp sifforna ett flertal gånger och kritiserade den förda invandringspolitiken och svenskfientligheten. Sedan hotades han till livet, levde med ständigt livvaktsskydd och tvingades slutligen i landsflykt för att han inte rättade in sig i ledet.

Hur som helst. Du kan inte ge dig in i 2010 års valdebatt med 17 år gamla siffror, även om jag vet att Aftonbladet brukar göra just det. Sverige förändras, det är ett betydligt mer mångkulturellt land idag än för 17 år sedan.
    Vet du, säg det till alla de som faktiskt gör det. Jag har inte berört gamla siffror alls. Det är SD-iterna som älskar att feltolka brås siffror hela tiden.

Och att kalla vissa folk mer brottsbenägna än andra är faktiskt, vare sig du gillar det eller inte, rasism.
  • Dorian Ertymexx
    MirandaSthlm skrev 2010-08-17 21:38:59 följande:
    Konstig att så många inte vill bo bland invandrare men tycker dom e sååå välkomna såå. Hyckleri på hög nivå.
    Varsågod, nämn exempel. Vem vill bo bland invandrare men gör inte det. Sätt igång, jag vill se en diger lista.

Däremot vet jag ju många SD-iter som bara vill bo bland helsvenskar, men som märkligt nog bor kvar i invandrartäta områden. Är det inte exakt samma hyckleri då?
  • Dorian Ertymexx
    MirandaSthlm skrev 2010-08-17 23:57:36 följande:
    Ja jo men tyvär ställs det inga krav direkt på inv. Dom härjar runt och tycker sverige ska bli soim det landet dem flydde ifrån... konstigt nog. Vad gör man då här?
    Jag hinner tyvärr inte svara utförligt just nu, så jag nöjer mig med att konstatera att du verkligen inte har koll på vad du pratar om.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-08-18 15:00:55 följande:
    Och du pratar med flera poliser i området där du bor och vet vad dom gör på nätterna?
    Vilka poliser? Det är nästan aldrig poliser här! Vilket ju varit min och många andras poäng hela tråden igenom - det är inte så fruktansvärt som du och andra vill få det till. Det är bara i era febriga foliehattsdrömmar som förorterna ser ut som i "Flykten från New York". I verkligheten är det flesta invandrartäta förorter lugna, trygga områden som värst lider av politikers cynism och dumhet, inte av kriminalitet och brinnande bilar.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-08-18 15:05:36 följande:
    Dom vill väl inte få sten kastade på sina bilar så dom undviker väl området....
    Det är ingen som kastar sten här, så jag vet inte vad det är för foliheattsfantasier du fastnat i nu...
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.