• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • ThePointOfItAll
    Viccy skrev 2010-06-10 20:24:43 följande:
    Så har vi det här med, undantaget är somalierna 

Igår vid 22:30-tiden var det en pappa som gungade sin lilla 1-åring ute i lekparken.

På somrarna är det barn i alla åldrar (2-18 år) som springer ute till 2-3 på natten!

Moppeåkarna tar INGEN hänsyn, what so ever!

Härom kvällen var det ett gäng tonåringar som grillade i LEKPARKEN!

På ett år har vi haft ca 5 mordbränder!
    Vad har du med det barnets sovtider att göra? H*n kanske vägrar somna på kvällarna och pappan tar ut henne/honom till parken för att h*n ska bli trött, jag fick ta ut min äldsta sent på kvällarna ibland när han var liten då han ibland vägrade komma till ro.

Vi har en ny fast grill i vår stora lekpark, det är meningen att man ska grilla mat på den tror jag. Ska jag säga till stadsdelsförvaltningen att man faktiskt inte grillar i lekparken?
  • I Blackrose I
    Stinky skrev 2010-06-10 21:16:52 följande:
    Vad gapar du om? Jag skrev att  "det är nog relativt vanligt att betygen är lite sämre i de mindre kommunerna än de stora. " Hur jag kom fram till det? Jag har själv bott i en norrländsk, liten byhåla och vet vad det var för resultat i de områdena. Jag baserar det på egna erfarenheter. Vad baserar du allt ditt tugg på?
    Jag ÄR uppväxt i en liten byhåla i Skåne och vi hade då inga problem med skolan.
    Alla gapar om att skolorna i invandrartäta skolor ÄR kass för att det just ÄR utlänningar som bor där men när jag ger ett exempel på en helsvensk skola så ÄR det nonsens?
    Stinky skrev 2010-06-10 21:18:52 följande:
    Du! Jag tror på dig. Allt verkar bara knasigt, så visst är det lite Magnus, Brasse och Eva över det. Drömmer
    ----------------------------
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Argo
    Roze skrev 2010-06-10 20:54:19 följande:
    Det ÄR aldrig bra att gissa i seriösa diskussioner. KAN slå tillbaka rejält ;)

" - det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
    - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
    - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
    - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
    - delar av lärarkåren hade gett upp? "

-----
    Läs gärna inlägg #425.

Sen kan du ta del av nedanstående artikel också. Vet du att vissa invandrargrupper ÄR mer utbildade än svenskar? ( VI har redan haft denna diskussion för nån månad men det tycks du har glömt bort. )

www.e24.se/pengar24/jobb-och-karriar/de-har-h...
    Man Gud i himelen! Nu svara du ju helt uppåt väggarna igen ...

Exakt vad i det faktum att skolorna i Ovanåker är dåliga talar emot att skolan där vi bodde led av problem (kanske förorsakade av de faktorer jag gissar på)?

Vet du vad?! Skolorna i Ovanåker och skolan jag talar om kan faktiskt till och med ha ett problem gemensamt: föräldrarnas ambitioner och egen utbildningsnivå. Det saknas en tradition av att utbilda sig helst enkelt.

Att sedan skolan i getto-förorten har ytterligare problematik gör givetvis saken bara värre just där.

Och din andra länk? Skulle jag ha motsagt den? Nä, tvärtom. Jag skrev det rakt upp och ner: de invandrare som hade ambitioner för sina ungar skickade iväg dessa från förorten in till skolor inne i stan istället. Kvar blev problem-barnen som bara till 50% klarade av att få godkänt i kärnämnena.
  • ääni

Bryr mig inte varifrån folk i mitt bostadsområde kommer. Men tyvärr så har de invandrartäta förorterna ofta många nackdelar som kriminalitet, dålig kollektivtrafik, ont om butiker och service osv och så vill jag inte bo. Förfärligt att det ser ut så tycker jag.

• Guerita
    Roze skrev 2010-06-10 21:13:50 följande:
    Först av allt. TACK för din analysförmåga. Underhållande till max.

Din fråga får du nog ta och svara på själv är du snäll. Har det någonting MED utlänningarna att göra eller?
    Inga svar utan bara nedsättande kommentarer. Vad är det för fel på min analysförmåga om jag får fråga?

Det är väl klart att det har med utlänningarna att göra. Det är väl de som har dessa skilda bakgrunder eller? Är det deras fel däremot? Nej men man kan inte heller bara säga att det är skolans fel då uppdraget de har i dessa områden är enormt svårt att utföra så att alla får en lika chans. Dessutom har det om och om igen visats hur viktigt det är med stöd hemifrån och att familjer där utbildningsnivån på föräldrarna är lägre ofta (inte alltid) fortsätter i den banan. Det saknas helt enkelt en tradition att utbilda sig, det anses inte lika viktigt. Detta gäller både alla, inte bara invandrare.
  • Stinky
    Roze skrev 2010-06-10 21:20:58 följande:
    Jag ÄR uppväxt i en liten byhåla i Skåne och vi hade då inga problem med skolan.
    Alla gapar om att skolorna i invandrartäta skolor ÄR kass för att det just ÄR utlänningar som bor där men när jag ger ett exempel på en helsvensk skola så ÄR det nonsens?
    Stinky skrev 2010-06-10 21:18:52 följande:
    Du! Jag tror på dig. Allt verkar bara knasigt, så visst är det lite Magnus, Brasse och Eva över det. Drömmer
    ----------------------------
    Vem är det som påstått att det är nonsens? Eller är det bara så enkelt att du sitter och omtolkar allt folk skriver, så att du ska ha något att gagga om?
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-10 21:21:32 följande:
    Man Gud i himelen! Nu svara du ju helt uppåt väggarna igen ...

Exakt vad i det faktum att skolorna i Ovanåker är dåliga talar emot att skolan där vi bodde led av problem (kanske förorsakade av de faktorer jag gissar på)?

Vet du vad?! Skolorna i Ovanåker och skolan jag talar om kan faktiskt till och med ha ett problem gemensamt: föräldrarnas ambitioner och egen utbildningsnivå. Det saknas en tradition av att utbilda sig helst enkelt.

Att sedan skolan i getto-förorten har ytterligare problematik gör givetvis saken bara värre just där.

Och din andra länk? Skulle jag ha motsagt den? Nä, tvärtom. Jag skrev det rakt upp och ner: de invandrare som hade ambitioner för sina ungar skickade iväg dessa från förorten in till skolor inne i stan istället. Kvar blev problem-barnen som bara till 50% klarade av att få godkänt i kärnämnena.
    Så det har ingenting med deras kultur eller vilket land dom kommer ifrån att göra? Utan det kan helt enkelt vara så att vissa föräldrar oavsett härkomst saknar ambitioner gentemot sina barn? Är vi överens om saken?
  • ääni
    ääni skrev 2010-06-10 21:22:05 följande:
    Bryr mig inte varifrån folk i mitt bostadsområde kommer. Men tyvärr så har de invandrartäta förorterna ofta många nackdelar som kriminalitet, dålig kollektivtrafik, ont om butiker och service osv och så vill jag inte bo. Förfärligt att det ser ut så tycker jag.
    Glömde skriva att om jag har grannar som bjuder på god mat och det finns affärer som säljer massa god indisk och/libanesisk mat så är det stora +. Däremot vill jag inte bo där samhällsservicen är dålig, arbetslösheten hög och andelen sjuka/missbrukare stor. Spelar mindre roll om det är svenskfödda eller invandrare men i och med den förkastliga diskriminering som råder idag, både på arbetsmarknaden och bostadsmarknaden, så bosätter sig en stor andel invandrare i dessa mindre populära förorter.
  • Argo
    Roze skrev 2010-06-10 21:25:39 följande:
    Så det har ingenting med deras kultur eller vilket land dom kommer ifrån att göra? Utan det kan helt enkelt vara så att vissa föräldrar oavsett härkomst saknar ambitioner gentemot sina barn? Är vi överens om saken?
    Avsaknad av bildningstradition är ett problem. Det finns i Ovanåker och det finns i gettot.

Sedan gissar jag på ytterligare faktorer:

- det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
    - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
    - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
    - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
    - delar av lärarkåren hade gett upp? "

Två av dessa [fetmarkerade] baserar sig på att barn och föräldrar kommer från andra länder.

Tycker du att dessa bägge punkter känns orimliga som en del av en förklaringsmodell?

har jag, mig veterligt inte gissat på nåt om kultur, eller  ...?

Jag
  • Argo

Glöm det sista klotteret. Det glömde jag att sudda.

Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.