• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Ulf Harrys Farsa
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 12:13:33 följande:
    Inte ett jävla skit egentligen. Bara dåliga ursäkter. Lika logiskt som klippet med Ulvesson.
    samma bortförklaringar till ett helt intelligensbefriat beteende.
  • SkåneP

Jag bor gärna i ett invandrartätt område, givet att det är det ett fräscht villakvarter.

Att bo i miljonprogramsbetong är jag inte det minsta sugen på, inte ens om samtliga boende i området är 100% svennebanan.

• Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 11:47:14 följande:
    Nice Girl:

VAR i Sverige bor du? Kan sätta pengar på att du INTE bor i Sthlm...
    Nej jag bor inte i Stockholm, men jag bor i en av Sveriges största städer, så det är inte Ödeshög jag refererar till.
    Jag är inte blind inför problemen i förorterna, vi bor som sagt i en förort där svenskar är en minoritet, men det är en bra förort, folk trivs, vi har inga direkta problem och det är det jag vill illustrera.
    Att det finns invandrartäta områden UTAN alla dessa problem.
    Att det bor en övervägande majoritet av invandrare i en förort behöver nödvändigtvis inte betyda problem.

Jag undrar mest var vi gick fel, var misslyckades integrationen? Har den misslyckats (det här är en tråd känner jag...återkommer med länk, delta gärna!)
    Beautifully Human
  • 071001

"Att det finns invandrartäta områden UTAN alla dessa problem.
    Att det bor en övervägande majoritet av invandrare i en förort behöver nödvändigtvis inte betyda problem."

Dett kan jag hålla med om Nice Girl Wrong Place och så upplevde jag Tensta när jag bodde där fram till slutet på 90-talet. Men idag, ja vad är det som har gått så snett?

• Eshka
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-11 11:43:50 följande:
    Med reservation för att detta eventuellt klassas som rasistiskt av mig men...

"JOHAN" Hahahahaha stor risk..

Rinkeby upplopp:

" target="_blank">

Ja, varför tror dom att allting stänger? Hmm.. Det känns som att man ska förklara för både blinda och döva människor?

Herregud säger jag bara...
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 12:18:04 följande:
    Nej jag bor inte i Stockholm, men jag bor i en av Sveriges största städer, så det är inte Ödeshög jag refererar till.
    Jag är inte blind inför problemen i förorterna, vi bor som sagt i en förort där svenskar är en minoritet, men det är en bra förort, folk trivs, vi har inga direkta problem och det är det jag vill illustrera.
    Att det finns invandrartäta områden UTAN alla dessa problem.
    Att det bor en övervägande majoritet av invandrare i en förort behöver nödvändigtvis inte betyda problem.

Jag undrar mest var vi gick fel, var misslyckades integrationen? Har den misslyckats (det här är en tråd känner jag...återkommer med länk, delta gärna!)
    Ok. Ja, det förklarar lite varför du klarat dig utan påhopp. Om man bor i en förort när nästan alla känner till alla så är det nog enklare. Men åk in till Sthlm och gå själv förbi ett gäng invandrarungdomar en kväll så ska du se att du är en erfarenhet rikare.
    Vad är en av Sveriges största städer om man får fråga?

Vet inte varför det skulle vara lugnare i just din förort. Kan inte svara så vad som gjorts rätt där. Men jag kan säga att det finns ingenstans i Sthlm där man skulle kunna ha en gemensam gräsklippare utan att den skulle vara snodd dagen efter.

Vad menar du med VI gick fel? Vi svenskar eller? Varför måste vi bära ansvar. Ska inte dom som beter sig illa bära ansvar? Eller är det som i klippet ovan, dom hade ju ingen lokal att vara i och då är allt ok? Även tända eld på skolbyggnader, men just det, det var ju riktat mot polisen... Visste inte att polisen gick i skolan fortfarande...

Känns faktiskt inte som du kan uttala dig riktigt om hur det är att leva i tex Rinkeby eller Rosengård eftersom där du bor är allt frid och fröjd. I Sthlm är det knappast så att man inte sätter sig bredvid en invandrare på bussen eller tunnelbanan, då blir du stående.

Är kanon att det fungerar så bra som det gör där DU bor. Men det är en raritet. Vet som sagt inte vad det beror på. Kanske har dom en lokal?? Kan spela biljard någonstans och då behövs det inte tändas eld på byggnader...  Det är ju kanon att det finns ställen där det faktiskt funkat med olika folkgrupper och religioner. Dom flesta ställen i världen funkar det inte. Frågan är hur man ska hitta dom rariteterna då.
    Vecka 22
  • Tottelina
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 12:29:56 följande:
    Ok. Ja, det förklarar lite varför du klarat dig utan påhopp. Om man bor i en förort när nästan alla känner till alla så är det nog enklare. Men åk in till Sthlm och gå själv förbi ett gäng invandrarungdomar en kväll så ska du se att du är en erfarenhet rikare.

Vet inte varför det skulle vara lugnare i just din förort. Kan inte svara så vad som gjorts rätt där. Men jag kan säga att det finns ingenstans i Sthlm där man skulle kunna ha en gemensam gräsklippare utan att den skulle vara snodd dagen efter.

Vad menar du med VI gick fel? Vi svenskar eller? Varför måste vi bära ansvar. Ska inte dom som beter sig illa bära ansvar? Eller är det som i klippet ovan, dom hade ju ingen lokal att vara i och då är allt ok? Även tända eld på skolbyggnader, men just det, det var ju riktat mot polisen... Visste inte att polisen gick i skolan fortfarande...

Känns faktiskt inte som du kan uttala dig riktigt om hur det är att leva i tex Rinkeby eller Rosengård eftersom där du bor är allt frid och fröjd. I Sthlm är det knappast så att man inte sätter sig bredvid en invandrare på bussen eller tunnelbanan, då blir du stående.

Är kanon att det fungerar så bra som det gör där DU bor. Men det är en raritet. Vet som sagt inte vad det beror på. Kanske har dom en lokal?? Kan spela biljard någonstans och då behövs det inte tändas eld på byggnader...  Det är ju kanon att det finns ställen där det faktiskt funkat med olika folkgrupper och religioner. Dom flesta ställen i världen funkar det inte. Frågan är hur man ska hitta dom rariteterna då.
    Men herregud..

Jag bor i sthlm har ta mig fan inga problem med vare sig delade gräsklippare eller att sätta mig bredvid en invandrare på tunnelbanan!

Ja vart gick det fel? Var gjorde vi fel? Är det inte vi svenskar som sätter upp reglerna i vårt land, som skapar den integration (och segregation) som råder i detta land eller hur tänkte du?
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 12:29:56 följande:

Med risk för att bli påhoppad av någon som tolkar följande som att jag "skryter om att jag är världsvan" så har jag bla bott i Brixton och Peckham i södra London (och detta under många år) som är Rinkeby på crack.
    Jag har många vänner i Stockholm (fast faktiskt inga i just Rinkeby) men väl andra förorter med dåligt rykte, så helt världsfrånvänd är jag inte.
    Har aldrig stött på problem med invandrargäng när jag varit där (även om det nu bara är ca en gång var tredje månad på ungefär).
    Beautifully Human
  • Finis
    Tottelina skrev 2010-06-11 12:37:00 följande:
    Men herregud..

Jag bor i sthlm har ta mig fan inga problem med vare sig delade gräsklippare eller att sätta mig bredvid en invandrare på tunnelbanan!

Ja vart gick det fel? Var gjorde vi fel? Är det inte vi svenskar som sätter upp reglerna i vårt land, som skapar den integration (och segregation) som råder i detta land eller hur tänkte du?
    Skämtar du eller? Vi som sätter upp reglerna? Jo det är det tamefan, vi har även poliser som ser till att dom följs. Men vad ska man göra om folk väljer att bryta mot dom givna reglerna och dessutom kastar sten på dom som försöker skapa ordning.

Bor du i ett hyresområde där det finns en gemensam gräsklippare som står kvar?? Det vill jag se.

Nej, menade inte att man inte kunde sätta sig bredvid invandrare. Jag svarade på nått som hon skrivit innan om att folk inte vågar sätta sig bredvid invandrare vilket inte stämmer i Sthlm.
    Vecka 22
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.