• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 13:19:30 följande:
    Jag ser inte varför man skulle tvinga någon att assimileras.
    Men va fan, man måste väl lära sig språket om man flyttar till ett nytt land. Om man ska bosätta sig där och skapa sig ett liv där, få ett jobb.

Tvinga och tvinga. Är det för mycket begärt att man måste lära sig att det inte är ok att skrika hora efter kvinnor som inte har sjal?
    Vecka 22
  • Finis
    Tottelina skrev 2010-06-11 13:18:48 följande:
    Försöker en gång till.

Begriper du skillnaden?
    Ja, det anser jag att jag gör. Men om du tycker att det inte verkar så får du gärna informera mig.
    Vecka 22
  • Finis
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:40:57 följande:
    Men va fan, man måste väl lära sig språket om man flyttar till ett nytt land. Om man ska bosätta sig där och skapa sig ett liv där, få ett jobb.

Tvinga och tvinga. Är det för mycket begärt att man måste lära sig att det inte är ok att skrika hora efter kvinnor som inte har sjal?
    Kan tillägga att jag knappast menar att man kan tvinga någon till att ge upp sin religion tex. Men man ska anpassa sig till att vi har en annan kultur i Sverige. I Sverige ÄR det ok att gå utan sjal även om det inte är det för personen i fråga eller var det i hans hemland. På så sätt, så ja, då ska man tvinga.
    Vecka 22
  • Finis

Återigen. Min bästa vän är arab och muslim. Min man är invandrare. Jag är själv andra generationens invandrare. Jag har sett hur bra det kan gå och jag har sett hur dåligt det kan gå. Det är inte svart eller vitt åt nått håll.

Jag är bara så trött på naiviteten och daltandet. Blunda inte för att skiten finns. Lägg inte över allt ansvar på en sida. Bortförklara inte idiotiska handlingar. Oavsett vad det gäller. Hur ska  man någonsin lära sig nått om man bara hittar på ursäkter och bortförklaringar till varför man har rätt att göra vissa saker.

Vecka 22
  • Nice Girl Wrong Place

Vad du beskriver har inget med assimilering att göra.
    Att lära sig språket är att integreras i samhället.

Att det inte är ok att skrika horor till alla utan sjal vet nog de flesta.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:50:24 följande:
    Kan tillägga att jag knappast menar att man kan tvinga någon till att ge upp sin religion tex. Men man ska anpassa sig till att vi har en annan kultur i Sverige. I Sverige ÄR det ok att gå utan sjal även om det inte är det för personen i fråga eller var det i hans hemland. På så sätt, så ja, då ska man tvinga.
    Tvinga muslimska kvinnor att ta av sig slöjan?
    Beautifully Human
  • gimatah

Avium
    Jag tror inte du förstår skillnaden mellan assimilation och integration.

Assimilering är att minoriteten ska omvandlas til majoritetens likheter helt och hållet.
    Alltså att invandrare helt och hållet ska bli svenskar med allt vad det nu innebär.

Integration är när minoriteten och majoriteten anpassar sig till varandra ömsesidigt. Där båda grupperna arbetar gemensamt för ett bättre samhälle.
    Alltså invandrare anpassar sig till det svenskar och svenskar anpassar sig till invandrare.

Förstår du skillnaden i det första så handlar det om att förändra människor helt och hållet och i det andra handlar det om att man bemöter varandra i mitten.

• Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:56:45 följande:
    Återigen. Min bästa vän är arab och muslim. Min man är invandrare. Jag är själv andra generationens invandrare. Jag har sett hur bra det kan gå och jag har sett hur dåligt det kan gå. Det är inte svart eller vitt åt nått håll.

Jag är bara så trött på naiviteten och daltandet. Blunda inte för att skiten finns. Lägg inte över allt ansvar på en sida. Bortförklara inte idiotiska handlingar. Oavsett vad det gäller. Hur ska  man någonsin lära sig nått om man bara hittar på ursäkter och bortförklaringar till varför man har rätt att göra vissa saker.
    Jag tycker inte alls att det handlar om ursäkter eller birtförklaringar, det känns som att banka huvudet i en vägg när jag gång på gång försöker förklara att jag anser att för att LÖSA ett problem måste man FÖRSTÅ det och för att förstå det, måste man hitta förklaringar som förklarar problemet.

Det är varken ursäkter eller bortförklaringar.
    Jag vill se en förbättring.
    Beautifully Human
  • Puchiko

har bara läst ts, jag bor i en invandrartät förort och har i större delen av mitt liv gjort det.. trivs bra med det och det har inte gjort mig socialt missanpassad eller kriminell på något sätt.. känner mig inte heller särskilt otrygg..

• gimatah

Det du ger som exempel handlar alltså om integration inte assimilation.

För då skulle det betyda att man ska lära sig det svenska språket inte tala sitt modersmålsspråk sluta praktisera sin egna tro.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.