• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • nollåtta
    Roze skrev 2010-06-11 19:45:58 följande:
    nollåtta skrev 2010-06-11 16:35:02 följande:
    Jag har fått smällare kastat efter mig när jag bodde i Rågsved. jag gick förbi med barnvagnen med min då 2-månaders dotter i vid tillfället. Jag skiter fullständigt i vilken nationalitet kukungarna som kastade hade, fullkomligt fötjävligt är det iallafall.
    Har ni varit i Höganäs nångång?
    Nej.
  • I Blackrose I
    nollåtta skrev 2010-06-11 20:02:32 följande:
    Nej.
    Då kan jag tala om för dig att jag är uppväxt i en håla närheten av Höganäs. Höganäs är känd för att va en håla för rasister/nazister/nationalister. Har varit där många många gånger och blivit behandlat som en skit varje gång. Svenska ungdomar som skrek otrolig fula ord efter mig. Som spottade mig rakt i ansiktet och kastade saker efter mig. Vad är det som är fel med dessa? Ingen och absolut ingen talar om dessa men man tar gärna upp vad ungdomarna i vissa invandrartäta områden håller på med och skyller på allt från föräldrar till kultur/land/bakgrund/härkomst. Jag försvarar inte vissa invandrarungdomars handlingar. Är väl medveten om hur vissa beter sig men jag står fast vid att det har mest med sociala faktorer att göra än med att dom är utlänningar.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • sverker11
    Roze skrev 2010-06-11 20:08:20 följande:
    Då kan jag tala om för dig att jag är uppväxt i en håla närheten av Höganäs. Höganäs är känd för att va en håla för rasister/nazister/nationalister. Har varit där många många gånger och blivit behandlat som en skit varje gång. Svenska ungdomar som skrek otrolig fula ord efter mig. Som spottade mig rakt i ansiktet och kastade saker efter mig. Vad är det som är fel med dessa?
    Felet med dem är att de är kriminella ligister och de tongivande bör plockas bort ur cirkulationen för att skydda icke kriminella och se till att de inte kan dra med sig andra. Fast du kanske föredrar att tycka synd om dem för deras svåra sociala bakgrund?

"Ingen och absolut ingen talar om dessa men man tar gärna upp vad ungdomarna i vissa invandrartäta områden håller på med och skyller på allt från föräldrar till kultur/land/bakgrund/härkomst. Jag försvarar inte vissa invandrarungdomars handlingar. Är väl medveten om hur vissa beter sig men jag står fast vid att det har mest med sociala faktorer att göra än med att dom är utlänningar."
    Som sagt ligister är ligister oavsett härkomst och bör tas ur cirkulation. Att börja skylla på social bakgrund och hur synd det är om de stackars ligisterna är bara nys. De flesta med samma bakgrund rånar inte pensionärer.
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 14:40:00 följande:
    Vaddå lägg ner med daltandet? Ok, vi börjar i en annan ändr. Tror du dessa ungdomar har samma chans som genomsnittsvensken? 
    Jag pratade inte om genomsnittssvensken utan om andra i samma område som lever under samma omständigheter och INTE beter sig på samma sätt. Visst, alla är olika. Men klarar vissa av att bete sig så ska man inte tycka synd om dom som inte beter sig som har samma förutsättningar.
    Vecka 22
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 14:55:38 följande:
    Varför måste man det? Kan du förklara varför alla måste prata samma språk för mig?
    Jag skulle vilja lära mig språket om jag flyttade till ett nytt land ja, för att jag vill kunna kommunicera med de flesta. Men jag vill också här i Sverige göra samma sak, jag vill lära mig arabiska för att faktiskt kunna prata med fler än jag nu kan (och många andra språk med). Jag ser språk som en tillgång. Men vill jag att vi ska kräva att alla ska kunna minst 4 språk i Sverige? Nej. Som skrivet innan, det är inte alla som kan lära sig ett nytt språk tex väldigt gamla människor, folk med funktionshinder av vissa slag osv. 
    pixietails skrev 2010-06-11 14:11:09 följande:
    VARFÖR har du så svårt att tro att det händer? Att invandrare kallar svenska tjejer för horor. Jag har varit med om det, mina kompisar har varit med om det, och jävligt många andra har varit med om det. Tydligen har du haft jävligt tur och blivit bra behandlad av invandrare, men det är många som inte har blivit det. Och ja, det händer "bara så där",

Jag har aldrig gjort någon invandrare något ont,men ändå blivit kallad både det ena och det andra, bara för att jag har gått förbi. Skulle aldrig i mitt liv kalla någon för jävla svartskalle eller liknande.

Du har haft jävligt tur du.
    Men det är väl för fan en självklarhet att man ska lära sig språket i landet man bor. Om dom lärde sig svenska hade inte du behövt lära dig arabiska. Om du inte ska åka till arabländer såklart. Jag undrar om det finns något annat land i världen där man låter folk bli medborgare utan att kunna landets språk? Här räcker det med att du inte döms för nått brott och bott här i 5 år. Jag tycker det är bristfällande. Mest för dom som inte KAN integreras i samhället och därmed leder det till andra problem.
    Jag snackar inte om gamla människor och folk med funktionshinder. Jag pratar om arbetsdugliga/skolmogna människor som väljer att inte lära sig språket.
    Vecka 22
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 14:06:50 följande:
    Avium
    Jag tror inte du förstår skillnaden mellan assimilation och integration.

Assimilering är att minoriteten ska omvandlas til majoritetens likheter helt och hållet.
    Alltså att invandrare helt och hållet ska bli svenskar med allt vad det nu innebär.

Integration är när minoriteten och majoriteten anpassar sig till varandra ömsesidigt. Där båda grupperna arbetar gemensamt för ett bättre samhälle.
    Alltså invandrare anpassar sig till det svenskar och svenskar anpassar sig till invandrare.

Förstår du skillnaden i det första så handlar det om att förändra människor helt och hållet och i det andra handlar det om att man bemöter varandra i mitten.
    Det jag har pratat om är anpassning till samhället i olika former. Har aldrig skrivit att invandrare måste ge upp sin identitet, religion eller annat. Jag anser att alla invånare i ett land skall kunna språket för att kunna få jobb bla. Även respektera olika religioner och personer. Inte vandalisera och kasta sten på dom som är där för att hjälpa.

"Ansvaret" för integration läggs på oss svenskar och på politikerna, men allt för många vill inte själva hjälpa till att integreras.

Finns rötägg överallt. Svenskar dom invandrare. Men jag frågar dig: Hur ska man kunna mötas i mitten när dåligt beteende ursäktas och bortförklaras.

Jag förstår skillnaden som du har förklarat den. Men ingenstans i denna tråd har jag skrivit att man ska "omvandla" alla till svenskar och allt vad det innebär. Vad är en svensk förresten? En sak anser jag och det är att som svensk ska man kunna prata det svenska språket så bra att man kan göra sig förstådd och förstå.
    Vecka 22
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 14:09:52 följande:
    Det du ger som exempel handlar alltså om integration inte assimilation.

För då skulle det betyda att man ska lära sig det svenska språket inte tala sitt modersmålsspråk sluta
    Det ärt inte jag som påstått att jag pratar om assimilering utan det är andra i tråden som påpekat att jag menar assimilering. Gå gärna tillbaka och titta.
    Vecka 22
  • apmani

Wicks: bor du själv i ett invandrartätt område?

• gimatah
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:10:38 följande:
    Anser att dom går hand i hand. Eller?

Nej, det menar jag verkligen inte. Som du kan läsa OM i det inlägg du svarade på så står det att det finns många invandrare som inte har några problem att komma in i samhället. Är dom då "mönsterinvandrare" påstår du? En raritet? Eller är det dom som inte anstränger sig som är "dåliga"? Hur förklaras det att vissa inte har några problem med att lära sig svenska och skaffa jobb medan andra kan bo här i 20 år och knappt kan göra sig förstådda? Är det samhällets fel då eller? Hur kommer det sig att samhället lyckas med vissa och andra inte? Är det då verkligen integreringen som felar eller är det inställningen?
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:17:58 följande:
    Finns många som inte VILL integreras i det nya landet. Inte assimileras heller.
    Utifrån dessa inlägg tolkade jag det som om du menade att assimilering och integrering var samma eller liknande saker. Vilket det inte är det är varandras motsatser.
  • gimatah
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 21:30:43 följande:
    Det jag har pratat om är anpassning till samhället i olika former. Har aldrig skrivit att invandrare måste ge upp sin identitet, religion eller annat. Jag anser att alla invånare i ett land skall kunna språket för att kunna få jobb bla. Även respektera olika religioner och personer. Inte vandalisera och kasta sten på dom som är där för att hjälpa.

"Ansvaret" för integration läggs på oss svenskar och på politikerna, men allt för många vill inte själva hjälpa till att integreras.

Finns rötägg överallt. Svenskar dom invandrare. Men jag frågar dig: Hur ska man kunna mötas i mitten när dåligt beteende ursäktas och bortförklaras.

Jag förstår skillnaden som du har förklarat den. Men ingenstans i denna tråd har jag skrivit att man ska "omvandla" alla till svenskar och allt vad det innebär. Vad är en svensk förresten? En sak anser jag och det är att som svensk ska man kunna prata det svenska språket så bra att man kan göra sig förstådd och förstå.
    Jag förstår och håller delvis med i det du skriver. Att man som individ har ett ansvar för sitt eget liv och för att kunna lyckas i detta samhälle så måste man lära sig språket och kunna förstå kulturen för att det ska gå bra, absolut där är vi överrens.

Men sedan skiljer vi oss lite när jag menar på att även samhället har ett ansvar för att dessa invandrare ska kunna ges möjligheten att lyckas.
    Ett känt ordspårk är "man blir som man umgås", och umgås man och vistas med en majoritet som är arbetslösa och inte kan språket, så är det ganska givet att man är dömd att bli densamme.

Personligen tror jag på en uppluckring av dessa sociekonomiska problemområdena vore ett steg i rätt riktning. För den första generation som kom till Sverige för att söka jobb var verkligen tacksamma över att få det.
    Men den andre generationen som är född här och inte ser sina chanser som en annan infödd svensk lär inte vara lika tacksam, snarare undrar dom varför dom ska behandlas sämre.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.