• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Maxipaxi
    logg81 skrev 2010-06-12 07:44:53 följande:
    Hmm... Jag vill bo där jag bor nu och jag tänker inte flytta om det inte är så att jag blir tvingad till det.

De invandrartäta områden som finns i Norrköping attraherar mej inte. Det har väl inget att göra med de som bor där utan att de ligger på fel sida av stan.
    Jag har bättre saker för mej än att vara rädd för andra kulturer.

På sätt och vis kan jag förstå den frustration en del sitter inne på. Det kan inte vara enkelt att flytta till ett nytt kand och där bli satt i misär... För tyvärr är det misär på många ställen...
    Jo, och vad som är fel sidan av stan avgörs förstås av hur mycket solen skiner där och inte av hur sammansättningen bland innevånarna ser ut... Cool
  • nollåtta
    Roze skrev 2010-06-11 20:08:20 följande:
    Då kan jag tala om för dig att jag är uppväxt i en håla närheten av Höganäs. Höganäs är känd för att va en håla för rasister/nazister/nationalister. Har varit där många många gånger och blivit behandlat som en skit varje gång. Svenska ungdomar som skrek otrolig fula ord efter mig. Som spottade mig rakt i ansiktet och kastade saker efter mig. Vad är det som är fel med dessa? Ingen och absolut ingen talar om dessa men man tar gärna upp vad ungdomarna i vissa invandrartäta områden håller på med och skyller på allt från föräldrar till kultur/land/bakgrund/härkomst. Jag försvarar inte vissa invandrarungdomars handlingar. Är väl medveten om hur vissa beter sig men jag står fast vid att det har mest med sociala faktorer att göra än med att dom är utlänningar.
    Jag förstår inte varför du förklarar det för mig. Ingenstans i tråden har jag sagt att dåligt beteende beror på etnicitet, utan snarare på andra faktorer. Läs om läs rätt.
  • logg81
    Maxipaxi skrev 2010-06-12 09:49:38 följande:
    Jo, och vad som är fel sidan av stan avgörs förstås av hur mycket solen skiner där och inte av hur sammansättningen bland innevånarna ser ut... Cool
    Jag är uppväxt på den här sidan av stan. Det är hemmakvarter... Jag har bott på andra sidan stan i de invandrartäta kvarteren. Lägenheterna, området och folket var bra. Men det blev aldrig riktigt hemma.

För min del handlar det mer om vad jag känner till än vilka som bor där. Och det bor även mycket invandrare här men det är bara några hus som är "mångkulturella".
    Jag skulle stanna kvar i min lägenhet oavsett grannarnas nationalitet. Jag är inte rädd för varken kultur eller annan hudfärg. Jag är uppfostrad till att acceptera alla oavsett hur mycket de skiljer sig från mej.
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • hemljuvahem
    logg81 skrev 2010-06-12 17:13:14 följande:
    Jag är uppväxt på den här sidan av stan. Det är hemmakvarter... Jag har bott på andra sidan stan i de invandrartäta kvarteren. Lägenheterna, området och folket var bra. Men det blev aldrig riktigt hemma.

För min del handlar det mer om vad jag känner till än vilka som bor där. Och det bor även mycket invandrare här men det är bara några hus som är "mångkulturella".
    Jag skulle stanna kvar i min lägenhet oavsett grannarnas nationalitet. Jag är inte rädd för varken kultur eller annan hudfärg. Jag är uppfostrad till att acceptera alla oavsett hur mycket de skiljer sig från mej.
    Men i alla fall handlar det inte om att acceptera kultur eller hudfärg.

Det handlar om att känna sig trygg där man bor.
    Synd att jag inte är uppfostrad att ta sådan skit som uppbrända förskolor och stenkastning mot fönster etc.
  • Finis
    hemljuvahem skrev 2010-06-12 17:17:54 följande:

Synd att jag inte är uppfostrad att ta sådan skit som uppbrända förskolor och stenkastning mot fönster etc.
    Vecka 22
  • logg81

Jag vet inte vart du bor men här i Norrköping brinner det inte speciellt ofta. Varken i de invandrartäta områdena eller där jag bor där det är mestadels försupna vitkålshuvuden med kraftig förstoppning...
  • Nice Girl Wrong Place

Och det är sådant som händer i alla invandrartäta områden?
    Beautifully Human
  • ThePointOfItAll
    Maxipaxi skrev 2010-06-12 09:49:38 följande:
    Jag bor söder om söder i Stockholm, har bott i Norrort också men föredrar söderort... Det är närmre hem, trevligare miljö mindre industir m.m, har inget att göra med vilka nationaliteter som bor här, det är ungefär samma. Jag väljer aktivt söderort när jag kollar nya lägenheter, måste det bero på folks hudfärg, får vi inte föredra områden precis som ni andra?
  • Joppis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-12 23:02:25 följande:
    Och det är sådant som händer i alla invandrartäta områden?
    I allt för många ja.... och det kommer att öka, jag lovar!
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-14 09:35:21 följande:
    I allt för många ja.... och det kommer att öka, jag lovar!
    EN är för många.
    Personen jag citerade skrev: Synd att jag inte är uppfostrad att ta sådan skit som uppbrända förskolor och stenkastning mot fönster etc.

Det låter som om det förutsätter att 1: Det är vad som händer i alla invandrartäta områden och 2: Vi som bor i invandrartäta områden är uppfostrade att ra sådan skit.

Stenkastning mot fönster fanns innan invandringen ökade.
    Nedbrända förskolor, ja hur många invandrartäta områden har egentligen det?

Jag vet att du ogillar bollplanket, men allvarligt talat, jag gick i en helsvensk skola, vi hade problem, med skadegörelse, sönderslagna fönster, ja allt.
    Sådant har liksom alltid funnits, alltid.
    Som någon påpekade i ett tidigare inlägg så är detta en extrem minoritet. Flera hundratusen invandrare, boende i dessa problem områden, uppför sig INTE på detta viset.
    Vad handlar det om, ett femtiotal? Om ens det. Och dessa få, får representera "förorten" och "invandrare i förorten" det är därför vi aldrig kommer någonstans i dessa trådar.
    Ser du det inte själv?
    Varenda tråd handlar om, att det är fel att tillskriva alla invandrare i förorten detta beteende och det är ändå vad som görs, i tråd efter tråd efter tråd.

143 pers bor i en invandrartät förort och trivs, 68 bor i en invandrartät förort och vill flytta.

Ska vi se till det positiva för en stund, så kastar inte majoriteten av invandrare sten, lika lite som majoriteten av svenskar gör det.
    Skillnaden är att denna minoritet av svenskar aldrig kommer representera majoriteten, medan denna minoritet av invandrare alltid kommer representera majoriteten i mångas ögon.

Problemen i de förorter vi har diskuteras är det INGEN som förnekat, men jag tycker det här beteendet, att invandrare alltid döms hårdare, för allt, är ganska intressant.
    Om en svensk drar ut på sin tvättid och skitar ner i tvättstugan, så är det liksom någon man kan ha överseende med, man fattar att alla svenskar inte är så och man skulle aldrig säga "jävla svensk som skitar ner i tvättstugan" det skulle vara "jävla Olle".
    Men om personen i fråga är somalier, då är det ett bevis på att somalier inte kan uppföra sig.
    Varför är det så?
    Det handlar ju inte ens bara om de vardagliga situationerna, utan också i rättsväsendet (som jag påpekat tidigare).

http://www.dn.se/debatt/samma-brott-ger-hardare-straff-for-invandrare-1.609332

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/invandrare-doms-hardare-i-ratten_403619.svd

http://svt.se/2.41372/1.558244/utskriftsvanligt_format

osv.

Jag är faktiskt allt för rättvisa. Vi ska inte behandla någon mildare, hårdare eller på något sätt annorlunda än någon annan.
    Det ska heller inte behöva vara intressant om personen är brun, gul, vit eller lila.
    Personens bakgrund kan vara intressant, men det gäller också för alla.

De FLESTA invandrartäta områden bränner inte ner förskolor eller kastar stenar på fönstren.
    Och där det sker, ska vi lösa problemen på samma sätt som vi i all tider gjort när det uppstått problem.
    Beautifully Human
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.