• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Gung Ho

Var hittar man uppeldade bilvrak i Uppsala...Gottsunda och Stenhagen.. Flört

Men självklart ser man inte dessa om man knappt går ur, eller om man inte 'vill'.

• Argo
    Add3 skrev 2010-06-17 19:31:41 följande:
    Var hittar man uppeldade bilvrak i Uppsala...Gottsunda och Stenhagen.. Flört

Men självklart ser man inte dessa om man knappt går ur, eller om man inte 'vill'.
    Å andra sidan har Dorian et al en slamkrypande bakdörr ut ur det här resonemanget. De talar om "att se brinnande bilar".

Nä, det är ju sant i och för sig. När jag bodde där såg man dem mest dagen efter - när de redan hade brunnit ut.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-17 19:40:54 följande:
    Å andra sidan har Dorian et al en slamkrypande bakdörr ut ur det här resonemanget. De talar om "att se brinnande bilar".

Nä, det är ju sant i och för sig. När jag bodde där såg man dem mest dagen efter - när de redan hade brunnit ut.
    Vad du är tröttsam... Nej, jag har inte sett utbrända bilar heller. Eller rester av brända bilar. Eller något annat som har med brända bilar att göra, utom den enda jag berättat om. Och nej, jag har inte starr, jag går inte med skygglappar och jag smyger inte runt.

Inte faktum - invandrartäta förorter är generellt sett inte värre än någon annan stadsdel. Det finns enstaka sådana där det finns mer problem, ja, men att dra alla över en kam är som att säga att alla svenska småstäder har psykotiska kristna som skjuter sina fruar. Hela tiden. Konstant. Bara för att de är svenska småstäder.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-17 18:15:22 följande:
    När pratade du med en Svensk tonårskille uppväxt i Rinkeby eller Tensta senast? (helt en med många invandrar kompisar) påstår du att alla tonåringar i invandrartäta områden pratar bra och riktig svenska?
    Nej. Men det gör långtifrån alla svenskar heller. Ta en titt i språkvårdstråden här på FL - där ser du exempel på svenskar som knappt kan hantera språket.
  • Dorian Ertymexx
    Stinky skrev 2010-06-17 16:15:38 följande:
    Är man fördomsfull om man säger att det förekommer mer kriminalitet i invandrartäta förorter?
    Om man säger att den är värre än i resten av staden, ja. I Stockholm var den värsta kriminellt drabbade stadsdelen söder, för några år sedan. Inte söder om söder, utan söder. Hornsgatan, för att vara mer exakt. I centrala Stockholm. Inte i en förort. Lustigt va?
  • Dorian Ertymexx
    Stinky skrev 2010-06-17 15:36:57 följande:
    Kan du svara på min fråga, förresten?
    Ganska enkelt - det är inte så många rapporter om bråk. Och jag bor, som sagt, mitt i ett av dessa områden som angränsar till flera andra kända områden. Och det är oftast väldigt lugnt här.

Jag gick på Tensta Gymnasium som ung. Alla pratade hela tiden om folk som blev nedslagna mitt på ljusa dagen precis utanför skolan, men vi som gick där såg inget sådant någonsin. Det var tvärtom väldigt lugnt och soft. Men folket som aldrig satt sin fot i Tensta "visste" förstås bättre. Litet som ni gör nu.
  • Nice Girl Wrong Place
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:46:35 följande:
    Nej. Men det gör långtifrån alla svenskar heller. Ta en titt i språkvårdstråden här på FL - där ser du exempel på svenskar som knappt kan hantera språket.

Varför blir alla så upprörda, när man "ger igen" med samma mynt.
    Någon drar alla invandrare över en kam och man gör likadant, fast med svenskar, så blir man fruktansvärt ogillad, väldigt snabbt.
    Argumenten kallas barnsliga och i de bästa fallen blir man kallad sverigefientlig eller liknande.

Om vi skulle byta ut ordet invandrare mot svenskar i alla dessa trådar på FL, kanske folk skulle inse hur sjukt det ser ut, att generalisera till den grad man gör.

Någon säger att invandrarkvinnor kissar ute, jag kontrar med att svenska män ofta kissar ute.
    Många blir upprörda "var du tvungen...?" och menar att svenska män gör det när de är fulla, medan invandrarkvinnor saknar hyfs.
    Svenskar begår brott, är bokstavsbarn, alkoholister eller på annat sätt "ursäktade" eller åtminstone "förklarade".
    Men invandrare, de saknar alltid hyfs, respekt, tacksamhet osv.
    Invandrare som bryter är dumhuvuden som vägrar lära sig språket och praktiskt taget tvingar sin brytning på svenskar, medan svenskar som inte kan stava, antagligen har en diagnos och man INTE ska hacka på!

Varför? På riktigt alltså, varför?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Och nu kommer någon tolka inlägget ovan som att jag antingen försvarar brottslighet i förorten, förnekar den, eller hatar svenskar...

Beautifully Human
  • CallGirl
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:46:35 följande:
    och av någon anledning är det bara en viss sorts invadrare som inte får bryta eller tala ren svenska. Hur många blir upprörda över engelsspråkiga invadrare som aldrig lär sig svenska? Hur många är upprörda över Silvias brytning?

(En föreläsare jag hade för ett par år sedan konstaterade krasst att de som har engelska som modersmål talar abbsolut sämst svenska)
  • Joppis
    Stinky skrev 2010-06-17 16:15:38 följande:
    Är man fördomsfull om man säger att det förekommer mer kriminalitet i invandrartäta förorter?
    Nej
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.