• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Joppis
    Stinky skrev 2010-06-18 11:17:10 följande:
    Men snälla, nu råkar jag BO i Västerort, och har sett med egna ögon vad som försiggår här! Jag har också kontakt med myndighetsfolk, som berättar att det ÄR oerhört oroligt i Västerort, och har varit det en längre tid. Om du menar att det inte rapporteras i media om alla bråken och alla polisinsatser som görs, så har du helt rätt. Det är nämligen inte meningen att allt ska komma allmänheten till kännedom. Och nej, det är INTE en fördom att det begås fler brott i invandrartäta förorter, det är ett faktum!
    JA, det är ett faktum. Dom som inte inser det lever i en förnekelse!
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:48:09 följande:
    Om man säger att den är värre än i resten av staden, ja. I Stockholm var den värsta kriminellt drabbade stadsdelen söder, för några år sedan. Inte söder om söder, utan söder. Hornsgatan, för att vara mer exakt. I centrala Stockholm. Inte i en förort. Lustigt va?
    Vet du VARFÖR Hornsgatan var den mest kriminellt drabbade statsdelen? 
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-06-18 11:15:57 följande:
    Har du inte åkt ännu? Du har ju tjatat i veckor nu!
    Imorgon lördag men är man senil så är man. :p
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-06-18 11:12:35 följande:
    Bara aningen obildad men men det är ju en frivilja man har...
    Aj, nu är du där med 'obildningen' igen. Det blir pinsamt varje gång du skriver om saken.

Det heter fri vilja.

Så hur var det nu Roze, med bildningen respektive obildningen?
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-06-18 11:52:52 följande:
    Aj, nu är du där med 'obildningen' igen. Det blir pinsamt varje gång du skriver om saken.

Det heter fri vilja.

Så hur var det nu Roze, med bildningen respektive obildningen?
    HAHA, just nu struntar jag i all svenk-grammatik. Åker bort imorgon och lämnar er så ni kan sitta och grubbla sönder er bäst ni vill. Vill man inte se saker och ting ur ett större perspektiv så är det bara så TRAGISKT så det finns inte.

Bildningen respektive obildningen? Jadu, där är Du ett otroligt bra exempel på.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Joppis
    Roze skrev 2010-06-18 11:57:47 följande:
    HAHA, just nu struntar jag i all svenk-grammatik. Åker bort imorgon och lämnar er så ni kan sitta och grubbla sönder er bäst ni vill. Vill man inte se saker och ting ur ett större perspektiv så är det bara så TRAGISKT så det finns inte.

Bildningen respektive obildningen? Jadu, där är Du ett otroligt bra exempel på.
    Undrar vem som kommer grubbla mest ja
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:45:13 följande:
    Vad du är tröttsam... Nej, jag har inte sett utbrända bilar heller. Eller rester av brända bilar. Eller något annat som har med brända bilar att göra, utom den enda jag berättat om. Och nej, jag har inte starr, jag går inte med skygglappar och jag smyger inte runt.

Inte faktum - invandrartäta förorter är generellt sett inte värre än någon annan stadsdel. Det finns enstaka sådana där det finns mer problem, ja, men att dra alla över en kam är som att säga att alla svenska småstäder har psykotiska kristna som skjuter sina fruar. Hela tiden. Konstant. Bara för att de är svenska småstäder.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
    Klart jag är tröttsam. Jag snodde ju din "out" innan du hann med att använda den.

I Stockholm Stad är det tre stadsdelsnämnder som sticker ut i sammanhanget: Skärholmen, Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista.

Hässelby-Vällongby och Enskede-Årsta-Vantör kommer i ett mellanskikt där vissa av de ingående orterna är väldigt invandrartäta och andra är så gott som etniskt rent svenska områden. 

http://www.usk.stockholm.se/tabellverktyg/tv.aspx?t=a5

Så, var var det vi hade denna typ av problem sa vi? I villa-områdena i Äppelviken och Herrängen eller i Rinkeby och Vårberg?

Tja, det är bara att läsa lokaltidningarna (ex www.sodrasidan.se och www.mitti.se) så kan vi skaffa oss en bild även av de områden vi inte har bott i.

Du jämför med de krogtäta områdena i innerstaden?! Horngatan?

Ja, det är säkert mycket fylla och misshandel där. Frågan är bara vilka det är som super, slåss och gör upp där. Loalbefolkningen, dvs övre medelklassiga journalister till södermalmsbor eller balla grabbarna från förorten som reser in till city för att gå på krogen och sprätta?
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-18 14:27:44 följande:
    Klart jag är tröttsam. Jag snodde ju din "out" innan du hann med att använda den.

I Stockholm Stad är det tre stadsdelsnämnder som sticker ut i sammanhanget: Skärholmen, Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista.

Hässelby-Vällongby och Enskede-Årsta-Vantör kommer i ett mellanskikt där vissa av de ingående orterna är väldigt invandrartäta och andra är så gott som etniskt rent svenska områden. 

www.usk.stockholm.se/tabellverktyg/tv.aspx?t=...

Så, var var det vi hade denna typ av problem sa vi? I villa-områdena i Äppelviken och Herrängen eller i Rinkeby och Vårberg?

Tja, det är bara att läsa lokaltidningarna (ex www.sodrasidan.se och www.mitti.se) så kan vi skaffa oss en bild även av de områden vi inte har bott i.

Du jämför med de krogtäta områdena i innerstaden?! Horngatan?

Ja, det är säkert mycket fylla och misshandel där. Frågan är bara vilka det är som super, slåss och gör upp där. Loalbefolkningen, dvs övre medelklassiga journalister till södermalmsbor eller balla grabbarna från förorten som reser in till city för att gå på krogen och sprätta?
    Tänk, jag visste att du skulle svara det. För givetvis är ju svenskarna inkapabla till våld, mishandel, rån och andra brott, sådant fanns ju inte förrän invandringen va...

Eller så är du full med processad mat och vill av någon anledning envisas med att smutskasta förorterna.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Veladis

Kan inte svara riktigt... Jag har bott i invandrartät förort i flera år, men dsmåbarn. Trvides bra, kände mig trygg, hade kompisar från olika hörn av världen. Att vi sedan flyttade beror på att vi inte fick tag på en större lägenhet i samma område.

• Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 16:49:58 följande:
    Tänk, jag visste att du skulle svara det. För givetvis är ju svenskarna inkapabla till våld, mishandel, rån och andra brott, sådant fanns ju inte förrän invandringen va...

Eller så är du full med processad mat och vill av någon anledning envisas med att smutskasta förorterna.
    Ja, tänk!

Jag följer samma mönster i det inlägget som i alla andra jag skriver. Jag stödjer mig på fakta och etablerade, seriösa förklaringsmodeller.

Så lättläst är jag.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.