Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:45:13 följande:
Vad du är tröttsam... Nej, jag har inte sett utbrända bilar heller. Eller rester av brända bilar. Eller något annat som har med brända bilar att göra, utom den enda jag berättat om. Och nej, jag har inte starr, jag går inte med skygglappar och jag smyger inte runt.
Inte faktum - invandrartäta förorter är generellt sett inte värre än någon annan stadsdel. Det finns enstaka sådana där det finns mer problem, ja, men att dra alla över en kam är som att säga att alla svenska småstäder har psykotiska kristna som skjuter sina fruar. Hela tiden. Konstant. Bara för att de är svenska småstäder.
Klart jag är tröttsam. Jag snodde ju din "out" innan du hann med att använda den.
I Stockholm Stad är det tre stadsdelsnämnder som sticker ut i sammanhanget: Skärholmen, Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista.
Hässelby-Vällongby och Enskede-Årsta-Vantör kommer i ett mellanskikt där vissa av de ingående orterna är väldigt invandrartäta och andra är så gott som etniskt rent svenska områden.
http://www.usk.stockholm.se/tabellverktyg/tv.aspx?t=a5
Så, var var det vi hade denna typ av problem sa vi? I villa-områdena i Äppelviken och Herrängen eller i Rinkeby och Vårberg?
Tja, det är bara att läsa lokaltidningarna (ex
www.sodrasidan.se och
www.mitti.se) så kan vi skaffa oss en bild även av de områden vi inte har bott i.
Du jämför med de krogtäta områdena i innerstaden?! Horngatan?
Ja, det är säkert mycket fylla och misshandel där. Frågan är bara
vilka det är som super, slåss och gör upp där. Loalbefolkningen, dvs övre medelklassiga journalister till södermalmsbor eller balla grabbarna från förorten som reser in till city för att gå på krogen och sprätta?