• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-18 17:52:19 följande:
    Ja, tänk!

Jag följer samma mönster i det inlägget som i alla andra jag skriver. Jag stödjer mig på fakta och etablerade, seriösa förklaringsmodeller.

Så lättläst är jag.
    Ehheh, right. Och jorden är platt.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • bitte67
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-17 18:15:22 följande:
    När pratade du med en Svensk tonårskille uppväxt i Rinkeby eller Tensta senast? (helt en med många invandrar kompisar) påstår du att alla tonåringar i invandrartäta områden pratar bra och riktig svenska?
    Jag pratar med en svensk tonårskille (äh han är inte tonåring längre, fel av mig, glömde) varje dag och även hans invandrade kompisar och INGEN av dem pratar rinkebysvenska trots att vi bor i ett av dessa (ö)kända invandrarförorter till Stockholm (inte Tensta el Rinkeby dock). Det är för övrigt min son. Han hade bäst betyg i svenska under alla år han gick i skolan.

Jag vill inte sticka under stol att den sk rinkebysvenskan är utbredd i vissa förorter men jag vet också att dessa ungdomar kan, när det krävs, prata "riktig" svenska. För detta är en jargong ungdomar emellan, precis som stockholmsslang en gång var (och är).
  • Ulf Harrys Farsa
    bitte67 skrev 2010-06-18 22:40:06 följande:
    Jag pratar med en svensk tonårskille (äh han är inte tonåring längre, fel av mig, glömde) varje dag och även hans invandrade kompisar och INGEN av dem pratar rinkebysvenska trots att vi bor i ett av dessa (ö)kända invandrarförorter till Stockholm (inte Tensta el Rinkeby dock). Det är för övrigt min son. Han hade bäst betyg i svenska under alla år han gick i skolan.

Jag vill inte sticka under stol att den sk rinkebysvenskan är utbredd i vissa förorter men jag vet också att dessa ungdomar kan, när det krävs, prata "riktig" svenska. För detta är en jargong ungdomar emellan, precis som stockholmsslang en gång var (och är).
    Spelar ingen roll om dom kan prata svenska, om jag skulle höra min son köra med nån slafsig piss svenska när han va med sina polare skulle han få en örfil, inget jävla ey len! & Bruuuuschan! här inte.
  • bitte67

Jag tycker att det är sorgligt att jag ständigt måste försvara mitt val att bo i en sk invandrartätt förort. Kan man inte bara acceptera att det faktiskt finns folk som trivs här, trots alla skriverier i media. Jag tror inte att jag skulle känna mig tryggare i ett homogent svenskt område. Och jag skulle definitivt inte bosätta mig i city.

En sak som jag läste och reagerade på tidigare i tråden var att det skulle finnas få högutbildade i dessa områden. Det är inte sant! Det finns åtskilliga högutbildade personer här men de får oftast bara städa, köra taxi eller sitta i tunnelbanespärrarna. Deras skolor är inte lika "fina" som våra och duger således inte, enligt myndigheter och övriga svenska instanser.

• bitte67
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-18 22:47:23 följande:
    Spelar ingen roll om dom kan prata svenska, om jag skulle höra min son köra med nån slafsig piss svenska när han va med sina polare skulle han få en örfil, inget jävla ey len! & Bruuuuschan! här inte.
    Men varför så aggressiv? Har inte du varit ung och svängt dig med slanguttryck? Min grabb pratar perfekt svenska och har alltid gjort, men han kan på skoj bryta och köra med len och abri. Hur han pratar med sina polare skiter jag fullständigt i. Det är hans och hans polares grej.
  • Veladis
    bitte67 skrev 2010-06-18 22:52:39 följande:
    Men varför så aggressiv? Har inte du varit ung och svängt dig med slanguttryck? Min grabb pratar perfekt svenska och har alltid gjort, men han kan på skoj bryta och köra med len och abri. Hur han pratar med sina polare skiter jag fullständigt i. Det är hans och hans polares grej.
    Jag håller med. Olika jargoner funkar  i olika sammanhang.
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 22:13:20 följande:
    Ehheh, right. Och jorden är platt.
    Det tar alltid slut på argument för dig och fram flyger förolämpningarna. Varje gång. Prova min stil istället så ska du få se att du upptäcker att jorden är rund.
  • Argo
    bitte67 skrev 2010-06-18 22:49:56 följande:
    Jag tycker att det är sorgligt att jag ständigt måste försvara mitt val att bo i en sk invandrartätt förort. Kan man inte bara acceptera att det faktiskt finns folk som trivs här, trots alla skriverier i media. Jag tror inte att jag skulle känna mig tryggare i ett homogent svenskt område. Och jag skulle definitivt inte bosätta mig i city.

En sak som jag läste och reagerade på tidigare i tråden var att det skulle finnas få högutbildade i dessa områden. Det är inte sant! Det finns åtskilliga högutbildade personer här men de får oftast bara städa, köra taxi eller sitta i tunnelbanespärrarna. Deras skolor är inte lika "fina" som våra och duger således inte, enligt myndigheter och övriga svenska instanser.

Står ju redan i TS: 22% trivs i förorter av den typen eller vill flytta dit. Klart det finns folk som trivs där.

Sedan är det ju lika klart att det finns högutbildade även i den typen av områden, men nu var frågan uppe i ett sammanhang där bildningstraditionen i dessa områden (och på en svensk småort) jämfördes med bildningstraditionen i områden av typen: den svenska medel- och övre medelklassens villaområden. Och där är det en stor skillnad.

• bitte67
    Argo skrev 2010-06-18 23:08:40 följande:

Står ju redan i TS: 22% trivs i förorter av den typen eller vill flytta dit. Klart det finns folk som trivs där.

Sedan är det ju lika klart att det finns högutbildade även i den typen av områden, men nu var frågan uppe i ett sammanhang där bildningstraditionen i dessa områden (och på en svensk småort) jämfördes med bildningstraditionen i områden av typen: den svenska medel- och övre medelklassens villaområden. Och där är det en stor skillnad.

Ja, jag vet vad som står i ts. Men jag menar i största allmänhet, att vi ständigt måste försvara oss och inte sällan blir man stämplad som socialfall för det är ju ALLA svenskar som bor i dessa getton. Det vet ju alla... Och vad gäller bildningstraditionen i åtminstone mitt område vet du inte mycket, det hör jag. De flesta jag känner här vill inget hellre än att deras barn blir advokater, läkare eller något annat högstatusyrke. De gör allt för att deras barn ska kunna studera vidare. Vad sedan deras föräldrar och de själva har för yrken är irrelevant.
  • Argo
    bitte67 skrev 2010-06-18 23:16:46 följande:
    Och vad gäller bildningstraditionen i åtminstone mitt område vet du inte mycket, det hör jag. De flesta jag känner här vill inget hellre än att deras barn blir advokater, läkare eller något annat högstatusyrke. De gör allt för att deras barn ska kunna studera vidare. Vad sedan deras föräldrar och de själva har för yrken är irrelevant.
    Sambandet mellan föräldrars utbildning och barnens skolresultat är väl dokumenterat. Det finns ju en anledning till att regering efter regering länge riktat insatser för att få in ruffiga förortens och arbetarklassens barn på högskolorna.

Efter X antal år i en av Stockhlolms värsta förorter kan jag inte påstå att de flesta jag lärde känna där verkligen agerade för att deras barn skulle in på fina utbildningar. Visst, önska kunde de ju men sedan kom verkligheten och trängde sig på och då lät amn barnen gå kvar i skolan som bara klarade av att utexaminera 50% av 9:orna med behörighet till gymnasiet.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.