• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 14:13:15 följande:
    Jo, jag tror det, men det brukar ändå ses som en satellitstad till Stockholm.

Eller hur... Känns läskigare i vissa delar av innerstan under fel tid på dygnet.
    Tja jag är ju uppvuxen i Norrtälje med 7 mil skog mellan "byn" och Sthlm, men de finns ju de (stockholmare?) som ser det som en förort också. Dock inte särskilt invandrartät. Dock tyckte jag inte skillnaden var så stor när jag flyttade till ett, som min svärmor sa, "ghetto" i min nuvarande hemstad. Lite fler språk och fler variationer på hudfärger, men annars...näe.
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2010-06-19 14:18:06 följande:
    Tja jag är ju uppvuxen i Norrtälje med 7 mil skog mellan "byn" och Sthlm, men de finns ju de (stockholmare?) som ser det som en förort också. Dock inte särskilt invandrartät. Dock tyckte jag inte skillnaden var så stor när jag flyttade till ett, som min svärmor sa, "ghetto" i min nuvarande hemstad. Lite fler språk och fler variationer på hudfärger, men annars...näe.
    Jo, jag vet. Har hängt en del i Norrtälje tidigare, kände några liveare där. :)

Avskyr ordet "ghetto". Ghetto var vad man låste in judarna i under ww2. Fast att folk kallar förorterna för ghetton säger ju iofs en hel del om dem...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 14:47:46 följande:

Avskyr ordet "ghetto". Ghetto var vad man låste in judarna i under ww2. Fast att folk kallar förorterna för ghetton säger ju iofs en hel del om dem...
    Inte direkt rätt ord att använda, nej.
    Jupp, det vet jag. Norrtälje är litet och lajvarna få.
  • intefanvetjag01

FRÖLUNDA hur grymt som helst!!!!!

• Maxipaxi
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 14:47:46 följande:

Vad snackar du för strunt!? Ghetto var en stadsdel i Venedig dit judarna förpassades under 15- och 1600-talen;; getto i överförd betydelse betyder idag ungefär "avspärrat bostadsområde".

F.ö., precis som att vi i svenskan inte längre skriver thaghit (tagit), skriver vi heller inte ghetto.
  • Dorian Ertymexx
    Maxipaxi skrev 2010-06-19 19:41:58 följande:
    Vad snackar du för strunt!? Ghetto var en stadsdel i Venedig dit judarna förpassades under 15- och 1600-talen;; getto i överförd betydelse betyder idag ungefär "avspärrat bostadsområde".

F.ö., precis som att vi i svenskan inte längre skriver thaghit (tagit), skriver vi heller inte ghetto.
    Aha. Och det är mer rätt med den nya betydelsen, tycker du? Att det är/borde vara avspärrat?

Konnotationen för ghetto är ett område i total misär drabbat av massiv kriminalitet och fattigdom. Om man ens funderar på att kalla något område i Sverige för ghetto så har man starkta behov av att ta en studieresa till, säg, Peru eller USA. För dte finns inga ghetton i Sverige. Punkt slut.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Bam
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-20 09:55:14 följande:
    ?

Konnotationen för ghetto är ett område i total misär drabbat av massiv kriminalitet och fattigdom.
    Om inte något görs med Rosengård snart, så är det just det som kommer hända där.
    Misären finns redan (kackerlacksinvasioner) att kriminaliteten är hög har väl inte undgått någon och "fattigdomen" existerar.
    Den som uppfann arbete hade alldeles för mycket fritid.
  • vap
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 13:56:44 följande:
     Södertälje är också bättre än sitt rykte.
    Nä Södertälje är inte bättre än sitt rykte. När de som bott där i 30 år älskar staden men känner att det har blivit ett slödderområde med alldeles för mycket kriminalitet (med allt vad det nu innebär) menar du då på största allvar att det är bättre än sitt rykte?
    Då får det stå för dig.
  • Maxipaxi
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-20 09:55:14 följande:
    Aha. Och det är mer rätt med den nya betydelsen, tycker du? Att det är/borde vara avspärrat?

Konnotationen för ghetto är ett område i total misär drabbat av massiv kriminalitet och fattigdom. Om man ens funderar på att kalla något område i Sverige för ghetto så har man starkta behov av att ta en studieresa till, säg, Peru eller USA. För dte finns inga ghetton i Sverige. Punkt slut.
    Så, du försöker rädda dina klavertramp med aggressivitet.

Som av en händelse har jag Bonniers Svenska Ordbok alldeles invid mig...getto... getto: ja: avspärrat judekvarter; (numera) isolerat bostadsområde: neger-, student-, direktörsgetto.

Så ja, det finns getton i Sverige, flera olika typer av getton, bl.a. invandrargetton.
  • Ulf Harrys Farsa
    vap skrev 2010-06-20 10:08:34 följande:
    Nä Södertälje är inte bättre än sitt rykte. När de som bott där i 30 år älskar staden men känner att det har blivit ett slödderområde med alldeles för mycket kriminalitet (med allt vad det nu innebär) menar du då på största allvar att det är bättre än sitt rykte?
    Då får det stå för dig.
    Ja förfan Hovsjö & Ronna är FINA områden, ingen kriminalitet alls....
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.