• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Suck och suck
    Stinky skrev 2010-06-23 19:06:26 följande:
    Haha! Du är inte sann! Vad är det du sysslar med? Du vägrar se / vill inte se vad som pågår i de invandrartäta förorterna, för att du själv växte upp i en sådan för sisådär 30 år sedan, under en tid då invandringen knappast var lika hög som nu? Hänger du inte med i samhällsutvecklingen alls?!
    Kan faktiskt tänkas, att det stämmer det du säger. Jag tror faktiskt också att det blivit rejält värre på senare tid.
    Jag menar, jag har faktiskt bott i Tensta i tre år, från det att jag var 18 år till det att jag var 21 år och då upplevde jag det mer exotiskt. Det jag mådde dåligt av var 20 minuter under jord (t-banan) och betongen.
    Men nu tycker jag nästan det är skräckinjagande att vara där på rena dagen (fast snäppet värre än Tensta är ändå Rinkeby).
    Otroligt tröttsamt med förortsromantikerna som växte upp i Tensta, Rinkeby på 70-talet, och som nu sitter i sin lilla Östermalmslägenhet, och försvarar invandrartätorterna på basis att det var så fantastiskt då DE växte upp där.
    Det är falskt och motbjudande faktiskt! Nämner inga namn.

Däremot är det som jag nämnt tidigare fantastiskt att bo i en integrerad förort med mycket invandrare men med en blandning av alla samhällsklasser.
    (Viktigt att tänka på i samhällsplanerarsynpunkt är alltså att man verkligen blandar bebyggelse i förorter också. Det är smart att blanda bostadsrätter, med hyresrätter, kombinerat med villabebyggelse. Utgångspunkten bör nog vara att man ska försöka blanda SAMHÄLLS-klasser alltså. För i flumområden samlas ju BÅDE svenskar som har problem och invandrare.
    Går området ner sig, så är det nog en ond spiral som är svår att vända på.)
  • Dragoneye

Att man ens låtit det gå så snett med massor av områden är otroligt oansvarigt av politikerna och då framförallt sossarna som har det största ansvaret. Jag växte upp i en förort som på den tiden hade en del invandrare men ändå en klar majoritet svenskar. Det ledde till att de invandrare som bodde där snabbt lärde sig perfekt svenska och dom blev helt enkelt svenskar snabbt. Idag sä är det inte alls så, dom som bor i dessa områden har ingen chans att lära sig bra svenska vare sig dom vill eller inte. Jag sätter sällan min fot i det område jag växte upp i, var förbi där för ett tag sen och det har blivit enormt nedgånget, jag anser att det är sossarna som är ansvariga till att ha förstört min uppväxtort och därför kommer jag alltid känna ett starkt agg gentemot dom.

• Ulf Harrys Farsa
    Dragoneye skrev 2010-06-23 21:22:35 följande:
    Att man ens låtit det gå så snett med massor av områden är otroligt oansvarigt av politikerna och då framförallt sossarna som har det största ansvaret. Jag växte upp i en förort som på den tiden hade en del invandrare men ändå en klar majoritet svenskar. Det ledde till att de invandrare som bodde där snabbt lärde sig perfekt svenska och dom blev helt enkelt svenskar snabbt. Idag sä är det inte alls så, dom som bor i dessa områden har ingen chans att lära sig bra svenska vare sig dom vill eller inte. Jag sätter sällan min fot i det område jag växte upp i, var förbi där för ett tag sen och det har blivit enormt nedgånget, jag anser att det är sossarna som är ansvariga till att ha förstört min uppväxtort och därför kommer jag alltid känna ett starkt agg gentemot dom.
    Invandrarna själva hjälper till med detta, dom VILL bo nära sina landsmän, det är ingen regerings fel att det bor extremt mycket somalier i Rinkeby / Tensta, som jag skrivit i en annan tråd (tror jag) så söker sig vissa folkgrupper till varandra, en exempelvis Iransk familj vill inte bo i Kläppträsk utan dom gnäller tills dom får en flytt betald till någon Stockholmsförort.
  • Finis
    ViceGuy skrev 2010-06-23 18:48:43 följande:
    Tror de flesta håller med om att det är skillnad på invandrare och invandrare. Samtidigt som jag tror en klar majoritet av svenska befolkningen inte har något emot integrerbara, arbetsvilliga invandrare. Så är nog väldigt många trötta på den massiva invandring av diverse MENA-folk som ställer allt högre krav på samhället och ökar i befolkning i en offantlig fart. Detta har bevisligen satt sina spår i en markant ökad kriminalitet (framförallt våld) samt en högre arbetslöshet.

Jag tror Sverige, precis som alla andra länder, har en viss gräns för vad vi klarar av om vi vill ha ett fortsatt stabilt samhälle. Och jag tror denna gräns är nådd, för flera år sen. Med det sagt vill jag inte stoppa en naturlig invandring där människor kommer hit och vill bidra med mer än moskébyggen, skapandet av egna små segregerade samhällen och leva på skattebetalare.

Dessutom tycker jag ordet multikultur inte alls är att förknippa med Sverige. Hade Sverige haft en riktig mångkultur, hade vi försökt balansera ut invandringen så att vi fick en större blandning av befolkningen. Lite fler Buddhister, Judar, Ateister osv. Som det ser ut just nu är det klart muslimer och MENA-människor som dominerar både asyl-invandring och anhörighetsinvandring. Detta är knappast ett bra steg för ett "Mångkulturellt" samhälle imho.
    Väldigt bra skrivet!
    Vecka 24
  • bitte67
    Stinky skrev 2010-06-23 19:06:26 följande:
    Haha! Du är inte sann! Vad är det du sysslar med? Du vägrar se / vill inte se vad som pågår i de invandrartäta förorterna, för att du själv växte upp i en sådan för sisådär 30 år sedan, under en tid då invandringen knappast var lika hög som nu? Hänger du inte med i samhällsutvecklingen alls?!
    Vet att detta inte är till mig men jag måste svara. Jag har också vuxit upp i en och bor fortfarande kvar. Och nej, varken jag eller Dorian har förnekat att det finns problem. Men allt är inte svart eller vitt.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-23 14:55:43 följande:
    Terrorism handlar ju i huvudsak om fanatiker... Så påtal om mordhot. Hur var det med mordbrandsförsöker mot Lars Vilks? Dom var väl muslimer oxå va?
    Ja? Jämfört med alla de mord och brott och hot som begås av kristna tycker jag det är ganska fånigt att peka finger mot muslimer. Ecce Homo genererar fortfarande mordhot från kristna. Den där lille pastorn som flirtade med Kristi brud, och som lät mörda sin hustru, var knappast muslim. De som döljer pedofil- och incestfall är heller inte muslimer, utan kristna. Snacka om att se stickan i sin nästas öga...

Dessutom handlade den här tråden om förorter, inte om muslimer, men jag vet att du har släppa det benet.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Mopsan skrev 2010-06-23 15:05:11 följande:
    Nyfiket bara vad har rasism med religion att göra????
    En hel del, men i det här specifika fallet är det frågan om att man hela tiden gnäller över moskéer, men aldrig över synagogor eller hinduiska eller buddustiska tempel. Ganska intressant.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-23 15:08:24 följande:
    28% av ALLA som sitter i fängelse saknar svenskt medborgarskap (fakta). Det torde vara en självklarhet att samtliga får lämna landet när straff tiden är slut. Tyvärr är det ju inte så.
    Jo. Alla som inte har synnerliga skäl kickas ut direkt efter avtjänat straff, eller före, om mottagarlandet kan ge motsvarande straff. Det där är en så uttjatad lögn att jag blir grå.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-23 15:06:56 följande:
    Är man islamist är man känslig... Titta bara hur illa man tog vid sig pga liten rondellhund.
    I motsats till de ståndaktiga kristna, som inte aaalls mordhotade eller betedde sig lika illa vid Ecce Homo-utställningarna.

Du kanske ska slipa minnet litet, Joppis.
  • Dorian Ertymexx
    enny signatur skrev 2010-06-23 15:32:56 följande:
    Ja för man åker ju bara in för grova saker..  eller?
    och ingen blir oskyldigt dömd (vilket är relevant i det här fallet då det kan innebära dödsstraff)
    Joppis skrev 2010-06-23 15:06:56 följande:
    Är man islamist är man känslig... Titta bara hur illa man tog vid sig pga liten rondellhund.
    Menar du islamist eller muslim? sv.wikipedia.org/wiki/Islamism eller vilken definition av det?
    Du kan inte se att det handlar om människor som sådana? 

Zvi Mazel lär knappast räknas som islamist oavsett definition och han verkar ju rätt känslig med (förstörde konstverk på historiska museet där bilden på en  palestinsk självmordsbombare flöt omkring i en röd bassäng): www.svd.se/nyheter/inrikes/israelisk-attack-m...

Inte heller ecohomo gick väl helt smärfritt förbi... eller debatten om kvinnliga präster...
    Ska jag fortsätta? Vi  reagerar på det som är annorlunda, ser vi inte resten? Kristna i usa i abortfrågan, vatnikanen i extremt många frågor... är det verkligen så att det är islam som sticker ut eller vi som väljer vad vi ser?

Exakt. Du förstår precis.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.