• Aprilf­run
    Äldre 9 Jun 13:32
    3195 visningar
    6 svar
    6
    3195

    Tvillingar på 6år

    Hej! Finns här några andra tvillingföräldrar till lit äldre tvillingar? Mina är nu 6år och det är full rulle....

  • Svar på tråden Tvillingar på 6år
  • små räkorn­a
    Äldre 19 Jul 12:46
    #1

    jag har oxå tvillingar,och dem fyllde 7 år i förra månaden....så här är det full rulle hela dgr....
    byter gärna erfarenheter med dig....


    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • Aprilf­run
    Äldre 11 Aug 19:42
    #2

    Hej små räkorna !

    Mina tvillingar är båda pojkar. Två äggs antagligen, för de e helt olika!Skrattande A tvillingen liten, smidig, social,kan läsa men oj, oj ,oj så påhittig han kan vara...Tvilling B lång och lite klumpigare, tystlåten, lite mer disträ,en funderare och pysslare, lugn, men när det tänder det så tänder det! Envis som synden. Det är faktiskt hela 10cm längdskillnad på mina killar och ca 3kg. Så A tvillingen måst vi springa till BVC med och kolla längdkurvorna med jämna mellanrum. Jag blir SÅ trött på det!Rynkar på näsanVi födelsen vägde han 2860g och vbar endast 44cm, B tvillingen vägde 3010g och var 50cm. Men till saken hör att jag endast är 154cm lång,min mamma 154cm och min pappa 170cm. I min släkt är männen korta. B tvillingen e lång för sin ålder och brås på min mans sida....Storebror var t.ex.inte mer än 5cm längre än A tv.när han var i samma ålder. Blir irriterad på alla kurvor som ska följas...

    Hur är det med längd och vikt skillnad hos dina tvillingar?

  • små räkorn­a
    Äldre 19 Aug 15:18
    #3

    förstår att du blir irriterad på bvc,det har jag blivit mga ggr jag med.
    förstår inte riktigt varför dem ska haka upp sig på kurvorna,huvudsaken är ju att barnen växer och mår bra.
    den senaste bvc sköterskan som vi hade sa ngt i stil med detta:
    huvudsaken är ju att dem följer sin vikt/längdkurva......alltså växer din kille i samma takt och följer sina egna kurvor så är det inget att oroa sig för....förstår inte varför alla ska titta sig blint på dessa svarta streck.....Demon
    kan du inte byta ssk eller bvc.....dem borde ju dessutom titta på hur långa ni är.*SUCK*

    mina tvillingar har följt varandra ganska bra hela tiden.killen var större när han var liten,men nu har tjejen vuxit i kapp och är störst.
    tjejen är 4cm längre än killen och hon väger oxå ca 3-4 kg mer än honom.så det är inte så stor skillnad.KRAM


    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • Äldre 30 Mar 13:46
    #4

    Hej! Vad roligt att hitta denna tråd! Jag har tvillingar som är 7½ år, en flicka och en pojke. Dom är lika storleksmässigt och har alltid varit, men väldigt olika i personligheten. Ett problem som vi har hemma är att dom jämför sig med varandra och tävlar om allt hela tiden. Dom går i olika klasser men jämför ändå hela tiden vem som har hunnit längst, vem som är bäst osv. Vi försöker ständigt att motverka detta men lyckas inte så bra. Är
    detta något som ni känner igen och har ni några tips? Båda barnen har ganska dålig självkänsla och det verkar tyvärr som att dom båda två försöker göra ner varandra för att själva känna sig bättre...

  • Aprilf­run
    Äldre 28 Apr 13:31
    #5

    Hej Smultron!

    Mina tvillingpojkar börjar skolan till hösten. De är som sagt fruktansvärt olika. Ena tvillingen har läst sen han var 5år, den andra håller på att lära sig nu ( de blev 7år i mars ).Men han som håller på att lära sig läsa skriver istället jättesnyggt och är duktig på att rita, den andra har svårt att forma bokstäverna snyggt. En viss tävlan finns nog dem emellan, men samtidigt har de accepterat olikheterna ganska bra och är mycket medvetna om vad de är bra eller mindre bra på. Men så har de båda två ett relativt bra självförtroende! :) vi kommer faktiskt att ha dem i samma grupp i skolan, men märker vi att det blir problem så byter vi.
    Vi har alltid varit mycket noga med att uppmuntra och berömma dem och lyfta upp de respektive saker de är bra på.

    Hoppas att tävlandet mellan dina tvillingar lugnar ner sig. Har tyvärr inget konkret råd...
    Roligt att du hittade hit!
    Själv har jag inte haft tid att kika in på länge.

  • Äldre 7 Nov 13:42
    #6

    har oxå tvillingar födda -05 ..sätter denna i favoriter=)

Svar på tråden Tvillingar på 6år