• StarkMamma

    Måndag 14/6 ska jag sluta röka! Ska vi följas åt?

    Jag har redan dragit ner på rökningen men nu måste jag sluta helt!
    Efter ett av mina många astma anfall sa läkaren igår att jag har långt gången kol och svår astma.
     Jo det här med astman visste jag ju
    Om jag inte slutar nu kommer jag inte att ha långt kvar sa hon.
    Fan man blir ju rädd! Mina barn behöver ju mig.
    Denna veckan går åt att mentalt förbereda mig på att sluta.
    Har fått plåster utskrivna som jag ska hämta på måndag och då ska jag även köpe en sådan "låtsas" cigarett

    Jag är jävlar i det så taggad nu. Jag ska lyckas! För både mig själv och barnen!

    Om/när jag slutat så kommer jag att må mycket bättre det vet jag. Hyn blir även den till det bättre. Min blivande man slipper en fru som rökar. Jag ska prata med honom att han också kommer att må bra av att sluta röka.
    Vi planerar barn och då måste jag ju sluta! Dom andra gångerna har jag varit dum och bara dragit ner på rökningen. Men min ålder gör att jag gör det bästa för blivande bebis att sluta helt.
    Vet att jag varit dum som inte slutat innan men nu ska det äntligen bli av!

    Vem är du som också ska sluta?
    Vilken är anledningen till att du gör det nu?


    Snart gör vi nummer 6!
  • Svar på tråden Måndag 14/6 ska jag sluta röka! Ska vi följas åt?
  • Zozzo87

    Jag slutade 22.5 helt med tobak. Har inte behövt varken plåster eller annat...Fick astma nu efter lunginflammationen.... Iofs är jag sjuk ännu. Jag är inne på 18nde dagen med feber!!

    I varje fall... Nikotinplåster har jag hemma som väntar ifall suget kommer...

    En sak jag märkt är ända gången suget föll på var då jag satt o väntade att jag skulle få besöka läkaren. Jag väntade i ca.3h. så möjligen är väntan värst. Eller då väninnan ringer eller jag ringr henne så brukar vi prata ganska länge. Så vad är inte bättre än en god kopp kaffe, roligt samtal och en tobak??....

    Så här kan man möjligen få stöd ifall man suget kommer på..

    Jag har rökt sedan jag var 11år med ett uppehåll på 10mån från att vi började planera barn tills tre veckor efter att barnen föddes....


  • Birgitta2

    Jag har rökt i 40 år. Och slutat. Och börjat. Och slutat. Och börjat. Nu har jag inte rökt på 1,5 vecka. Första veckan hade jag plåster, spray och nikotintabletter. Dyrt som fan. Nu har jag skippat plåstren. Spray och tabletter tar jag dock. Och - jag struntar i hur mycket nikotin jag får i mig, bara jag inte röker. Jag struntar i hur dyrt det blir - det är bara en kortare period.

    Ett mantra jag kör med när jag blir röksugen "Jag skall inte tända den där ciggen - jag kommer överleva även om jag är lite röksugen". Det här går ju över. Nikotinsuget minskar för varje vecka. Ingen tvingar mig att röka. Och tar jag den där ciggen, så är jag röksugen om en stund igen. Så det är jäkligt onödigt.

    Vi får hoppas vi klarar det. För jag tänker banne mig göra det. Jag orkar inte röka längre. Kroppen tar stryk. Tänderna tar slut. Flåset är urdåligt och så luktar man inte alls gott.

    Lycka till TS!

  • StarkMamma
    Zozzo87 skrev 2010-06-09 15:33:51 följande:
    Jag slutade 22.5 helt med tobak. Har inte behövt varken plåster eller annat...Fick astma nu efter lunginflammationen.... Iofs är jag sjuk ännu. Jag är inne på 18nde dagen med feber!!

    I varje fall... Nikotinplåster har jag hemma som väntar ifall suget kommer...

    En sak jag märkt är ända gången suget föll på var då jag satt o väntade att jag skulle få besöka läkaren. Jag väntade i ca.3h. så möjligen är väntan värst. Eller då väninnan ringer eller jag ringr henne så brukar vi prata ganska länge. Så vad är inte bättre än en god kopp kaffe, roligt samtal och en tobak??....

    Så här kan man möjligen få stöd ifall man suget kommer på..

    Jag har rökt sedan jag var 11år med ett uppehåll på 10mån från att vi började planera barn tills tre veckor efter att barnen föddes....
    Ja kaffe, teleon och cigg är väl det som kommer att bli värst att klara av.
    Har en väninna som vill stötta mig. Per telefon! Haha! Värsta tänkbara ju
    Snart gör vi nummer 6!
  • Birgitta2
    StarkMamma skrev 2010-06-09 15:36:06 följande:
    Ja kaffe, teleon och cigg är väl det som kommer att bli värst att klara av.
    Har en väninna som vill stötta mig. Per telefon! Haha! Värsta tänkbara ju
    Skippa kaffet de tre första dagarna. Drick té. Kaffe och alkohol är ofta hårt kopplat till cig. Själv har jag inte druckit ett enda glas vin på 10 dagar. Jag som älskar mina två-tre glas vin på lördagkvällen. Kaffe drack jag inte heller de första dagarna. Det underlättade.
  • StarkMamma
    Birgitta2 skrev 2010-06-09 15:39:54 följande:
    Skippa kaffet de tre första dagarna. Drick té. Kaffe och alkohol är ofta hårt kopplat till cig. Själv har jag inte druckit ett enda glas vin på 10 dagar. Jag som älskar mina två-tre glas vin på lördagkvällen. Kaffe drack jag inte heller de första dagarna. Det underlättade.
    Kan inte dricka té! Så himla äckligt! Jo klara av det tänker jag göra i alla fall. Ska nog dricka kaffe ändå. Hallå! Man är ju kvinna och vi klarar ju allt! Eller hur tjejer?
    Snart gör vi nummer 6!
  • KataStråf

    Jag rökte min sista i måndags kl 15:30 :p. Tycker det är tufft i omgångar, men denna gången SKA det gå. Har försökt massor med gånger och längsta uppehållet var tre månader när jag var 20 (är 27 nu). Har rökt sedan jag var 12 men de senaste två åren har jag varit en storrökare.

    Anledningen till att jag slutar är för att jag är student och känner att jag kan behöva de 1500 som går åt till cigg varje månad till annat, plus att jag fått en kille där inte någon i hans familj röker eller snusar eller nåt sånt, vilket motiverar mig till att också låta bli. Sen vill jag ju ha barn någon gång och då känns det ju skönt att ha varit rökfri ett tag. Det finns många anledningar till att skita i ciggen, det finns färre anledningar att sluta. Dålig karaktär är egentligen den enda anledningen till att fortsätta. DET SKA GÅ!! Så heja oss!

  • StarkMamma
    KataStråf skrev 2010-06-09 15:48:18 följande:
    Jag rökte min sista i måndags kl 15:30 :p. Tycker det är tufft i omgångar, men denna gången SKA det gå. Har försökt massor med gånger och längsta uppehållet var tre månader när jag var 20 (är 27 nu). Har rökt sedan jag var 12 men de senaste två åren har jag varit en storrökare.

    Anledningen till att jag slutar är för att jag är student och känner att jag kan behöva de 1500 som går åt till cigg varje månad till annat, plus att jag fått en kille där inte någon i hans familj röker eller snusar eller nåt sånt, vilket motiverar mig till att också låta bli. Sen vill jag ju ha barn någon gång och då känns det ju skönt att ha varit rökfri ett tag. Det finns många anledningar till att skita i ciggen, det finns färre anledningar att sluta. Dålig karaktär är egentligen den enda anledningen till att fortsätta. DET SKA GÅ!! Så heja oss!
    Ja heja oss!
    Jag är glad att vi som talar här inte är anonyma! Vi är ju stolta över att sluta med detta skitet!
    Och bättre ekonomi får vi ju också det tänkte jag inte på
    Snart gör vi nummer 6!
  • KataStråf
    KataStråf skrev 2010-06-09 15:48:18 följande:
    Det finns många anledningar till att skita i ciggen, det finns färre anledningar att sluta. Dålig karaktär är egentligen den enda anledningen till att fortsätta. DET SKA GÅ!! Så heja oss!
    till att INTE sluta skulle det stå jueee :)
  • StarkMamma
    KataStråf skrev 2010-06-09 15:51:48 följande:
    till att INTE sluta skulle det stå jueee :)
    Vid nikotin brist råder det stavfel
    Snart gör vi nummer 6!
  • KataStråf

    japp 50 kr om dagen i ett år, är 18 250 kronor. Man kan göra mycket annat kul för de pengarna.

Svar på tråden Måndag 14/6 ska jag sluta röka! Ska vi följas åt?