• Äldre 10 Jun 09:17
    1736 visningar
    1 svar
    1
    1736

    Älskar dig P

    vår mörkblå himmel med stjärnor som lockar
    lockar tanken hos oss att er få plocka

    -


    tänk om tiden kunde stanna i var mans klocka
    då skulle vi bege oss upp i det blå
    för att er alla få plocka

  • Svar på tråden Älskar dig P
  • Äldre 10 Jun 11:19
    #1

    Det är min dikt till min dotter - men verkligheten överträffar dikten.

    -


    Idag när jag följde min dotter till skolan, likt alla andra dagar, så brukar vi ibland finna oss i en värld av tillhörighet och dialog som berör med närhet, värme, kärlek.
    Vi har haft många intressanta diskussioner, historier och fört resonemang runt vad som är vad om allt möjligt.

    -


    Här är två exempel hur vi ser varandra, bemöter och bekräftar varandra i vardagen.
    Min dotter ger mig så mycket av sig själv och hennes underbara värld, likt mig med henne, min kärlek, vår kärlek.

    -


    Idag på morgonen så plockade hon några blommor längs vägen och vi prata om ditt och datt.
    Sedan infinner sig ögonblicket då hon börjar ta av bladen från blommorna hon plockat och säger, önskar, önskar inte.
    Hon ger mig en blomma och jag börjar, önskar, önskar inte och det blev önskar.
    Då frågar hon mig vad jag önskar mig.
    Jag hukar mig ned så jag hamnar i samma våglängd som min dotter och ber henne ställa sig framför mig.

    -


    Säger att jag skulle ha kunnat önskat mig mycket pengar eller ett stort hus osv ...
    Men du ska veta att det jag önskar mig är mycket mer värdefullt än det jag nämnt för dig.

    -


    Jag önskar mig att vi alltid kommer vara bästa vänner till den dag jag blir så gammal och kommer lämna den här världen.
    Den blicken jag fick och hennes kommentar jorde mig tårögd.

    -


    Det får mig även att nämna hur hon resonera runt något som jag tycker var så vackert och blev väldigt berörd hur hon förde sitt resonemang.
    För några dagar sedan så undra hon om jag gillar motorcyklar.
    Jag berätta för henna att jag gillar inte motorcyklar och var inte så förtjust i mopeder heller när jag var yngre.

    -


    Detta förde oss in på vad som hände en kompis till mig när jag var yngre.
    En kompis som var en i gänget, men inte vän, utan en som man umgicks med lite si så där.
    Vilket också blev an avslutning på detta samtal vi hade.

    -


    Jag berätta att det finns alltid risker med trafik och fordon och påpeka än en gång varför det är så viktigt att vara observant när man går över en väg.
    Nämnde för henne hur min kompis en vinter hade varit ute och åkt moped.
    Att det varit kallt och halt ute den dagen.
    Nämnde i allt detta också vad det är för skillnad mellan en motorcykel och moped.
    Svagare och starkare, mindre och större motor, samt olika hastigheter osv.
    I det så skapar man ju även ett samtal runt begrepps-bildning av egenskaper i materiella ting.

    -


    Berätta att han hade varit ute och kört sin moped på en väg och hamnat bakom en stor lastbil, vilken av någon anledning gort en kraftig inbromsning och att han inte lyckats stanna sin moped.
    Att han hamnat under lastbilen och slagit i huvudet och fått åka till sjukhus och inte klarat sig och lämnat oss.

    -


    Då berätta min dotter för mig.
    Att leva är att vara i livets ljusa sida och att lämna livet är att vara i livets mörka sida.
    Hon utveckla det med sina ord och jag bara lyssna och tog till mig allt hon sa.

    -


    Efter det naturligt fann ett avslut, så börja jag föra på tal om hur olika typer av vänskap det finns.
    Att vi har kompisar bland våra kompisar som vi umgås med och har roligt med, samt att vi finner kompisar som blir vänner med än annan innebörd än bara att vara kompisar, samt vad jag tycker är en bästa vän osv ...

    -


    Då berätta min dotter för mig vad hon tänkte, tyckte runt detta.
    Jag blir lycklig och det är en sann lycka för mig att vi finner varandra, berör varandra med samtal och kommunikation.

    -


    Det behöver inte vara svårt att tala om vad livet är för något på en enkel och okonstlad nivå som finner sig lämpligt för ett barn runt 6,5 - det är så jag känner.
    Även värden som vad som är rätt och fel kan man föra samtal om på ett mycket rikt sätt och även vara lyhörd och lära av sitt barns värld, vart dom befinner sig, hur dom tänker och känner.
    Att få vara en del i deras utveckling och inte bara styra och ställa, utan även känna av den rymd man delar.
    Tänker lite runt 100 nej per dag skapar inte en god värdegrund hos våra barn, utan ett resonemang med en god grundhållning är så mycket mer värdefullt om man ska vara en god före-bild som förälder.

    -

    Liknande sätt har vi båda fört andra resonemang och talat om vad en överenskommelse är för något, vilket är en del i våra dagliga rutiner.
    Visst uppstår det konflikter och annat, vilket också är viktigt och behövs, men jag tycker ändå att empatins makt når insikt och förståelse med en framförhållning som överbryggar allt och hoppas att min dotter växer upp och får ett sådan spektrum av nyanser med den individ hon kommer bli, med en värdegrund och grundhållning som människa, vilket enligt mig anses vara eftersträvansvärt hos en personlighet.

    -


    Patrik

Svar på tråden Älskar dig P