• Vila

    Förskollärare i förskoleklass - se hit!

    Jag har jobbat i förskola i ca åtta år och nu är det en tjänst ledig i en förskoleklass. Jag har alltid velat jobba med större barn 4-5 åringar. Men tänker att det kanske är roligt att jobba med 6-åringar också.

    Saken är den att jag har ingen erfarenhet alls av förskoleklass mer än praktiken jag hade för åtta år sedan och jag kan erkänna att jag inte kommer ihåg jättemycket.

    Är det någon som jobbar som förskollärare i förskoleklass som kan berätta lite om er verksamhet, hur en dag ser ut, vad ni gör och framförallt vad ni tycker om att jobba i förskoleklass?

     Tacksam för svar/ Vila

  • Svar på tråden Förskollärare i förskoleklass - se hit!
  • FiaG

    Persson, Annika & Wiklund, Lena, Hur långt är ett äppelskal?, Liber, 2007, 978-91-47-05358-2 Kommentar: 224 s. Finns på Adlibris för 299


    Åberg, Ann & Lentz Taguchi, Hillevi, Lyssnandets pedagogik, Stockholm, Liber, 2005, 91-47-05215-5 Kommentar: 149 s. Finns på Adlibris 259

    Och så har jag för mig att det finns en bok som heter "Förskoleklass - en klass för sig"

    Alla 3 tycker jag varit bra att läsa. "äppelskalsboken" handlar om temaarbete i förskoleklass, många bra exempel, Lyssnandets om hur vi kan använda vår hörstryka för att utgå från barnens behov/intressen

  • Niiskuneiti

    Passa på att läsa in dig på Lpo94 också (även om en ny kommer snart).

    Ännu ett tips: Karlsson, Melander, Pérez Prieto, Sahlström. Förskoleklassen - ett tionde skolår?

    Håller med om att böcker om Reggio Emilia är bra, särskilt Lyssnandets Pedagogik. Även för arbete i förskola.

Svar på tråden Förskollärare i förskoleklass - se hit!