• LinTra
    Äldre 17 Jun 21:12
    2103 visningar
    8 svar
    8
    2103

    ÄR DET OK?? 5 och 7 år.

    Jag behöver råd.
    Jag reagerade ganska starkt på detta men behöver höra vad ni andra tycker.

    Är det ok att lämna en 5 och 7 åring ensam hemma i ca 30-40 minuter??
    Jag kanske överreagerar?!!!

  • Svar på tråden ÄR DET OK?? 5 och 7 år.
  • Danitr­a
    Äldre 17 Jun 21:13
    #1

    Det beror ju på barnen så klart!

    Men jag ser inga problem med det rent principiellt. Jag själv var hemma med min lillasyster en hel dag som 8-åring när min mamma inte kunde vabba. 


  • Äldre 17 Jun 21:15
    #2

    Mina barn som är 5 och 7 skulle inte kunna vara själva hemma, de skulle antaligen slå ihjäl varandra.. inte riktigt men nästan.

  • Äldre 17 Jun 21:16
    #3

    Ja, den korta stunden ser jag inga som helst problem med.
    Min dotter har varit hemma själv kortare stunder sen hon var i 6-års åldern. Hade fått vara det tidigare också om hon hade velat, men det ville hon inte


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 17 Jun 21:17
    #4

    Våra barn är 5 år resp snart 7 år och är ibland hemma själva korta stunder. Barnen själva tycker att det är okej, så jag ser inte något problem med det. Om de är hemma själva så lägger vi alltid fram telefonen, där våra mobilnummer ligger inlagda som snabbnummer, barnen vet hur de ska göra om de vill ringa någon av oss.

  • MissLi­llan
    Äldre 17 Jun 21:28
    #5

    Ja det beror på barnen. Jag hade lämnat om de själva hade tyckt att det var ok.

  • Ari Gold
    Äldre 24 Jun 17:44
    #6
  • fruis
    Äldre 24 Jun 17:47
    #7

    I 30 minuter kan man absolut göra det om man bara vet att barnen kommer hyfsat överens och att inget av dem är för sjövild.

  • Lillsn­ufflan
    Äldre 24 Jun 17:54
    #8

    Det beror ju på omständigheterna. Jag började lämna min son ensam hemma kortare stunder i 6-årsåldern. Men min mormor bor ett par hus bort, så han kunde ju alltid springa dit om han blev rädd eller så.

Svar på tråden ÄR DET OK?? 5 och 7 år.