Inlägg från: Frajda 80 |Visa alla inlägg
  • Frajda 80

Jag längtar till jul!!!

Åhh jag längtar också till jul! Jag har köpt allt till årets julkort så snart ska jag börja pyssla. Jag har dock satt 1 novermber som gräns eftersom jag MÅSTE lyssna på julmusik när jag pysslar.

• Frajda 80

Någon som vet om Jysk börjat med julprylar?

• Frajda 80

Ja det var verkligen en fin syn inatt när jag besökte Loo, fint med all snö och att det snöade.

• Frajda 80
    popcornplaya skrev 2013-10-18 10:18:35 följande:
    Åh vad sugen jag är på glögg och pepparkakor med ädelost.......

Mmm, mej två.
    Jag håller mig ALLTID till den 1 november innan jag börjar med sånt. 
  • Frajda 80
    Pauliina skrev 2013-10-21 11:54:48 följande:
    Det är dem jag syftar på :) vey om att dollarstore har de varje år.

Spännande, jag ska dit idag och kika.
    Cool

Jag köpte igår två skålar på Biltema som hade 3 små skolar i en modell med en liten tomte mitt på.
  • Frajda 80
    MamaPapa skrev 2013-10-22 08:15:00 följande:
    Jag läste om en kul grej jag ska göra med mina barn i år. Den 1:a dec anländer en liten tomtenissefigur till familjen med ett brev där det står att han kommer från nordpolen och ska spendera dagarna fram till jul med familjen. Varje natt åker han tillbaks till Tomten o rapporterar vad barnen gjort (naughty or nice). Varje morgon när barnen vaknar sitter han på ett nytt ställe i huset och barnen kan leta efter honom. Typ hänger i gardinen, sitter i bokhyllan etc. Man kan också hitta på att han lekt med barnens leksaker eller hittat på något annat bus (sitter bland tomma kolapapper tex). Om man googlar "Elf on the shelf" ser ni originalet och massa sidor vad man kan hitta på.
    Sedan på julafton (eller den 23:e i Sverige) så lämnar han familjen och tackar med en korg/säck med presenter som godis, spel etc. Jag tänkte lägga uppesittargrejer och julpyjamas etc i min säck.

Åh vilken mysig lek.
    Den ska jag försöka komma ihåh till den dagen vi har barn. 
  • Frajda 80
    fluu skrev 2013-10-25 08:36:25 följande:
    Ska snart ge mig på att göra pepparkaksbollar. Ett experiment så vi får se hur det går ;)

Jag är nyfiken på resultatet
  • Frajda 80
    fluu skrev 2013-10-25 09:23:51 följande:
    "Tyvärr" blev de otroligt goda. Och jag som skulle hålla ner på sötsaker så här innan frossandets tid...  Drömmer

Hmm typiskt då Tungan ute

Har du någe recept? 
  • Frajda 80
    fluu skrev 2013-10-25 09:49:30 följande:
    Alla måtten är ungefärliga eftersom jag mest tutar och kör och hittar på när jag bakar ;)

150 g  mjukt smör
    4 dl havregryn
    1,5 dl socker
    3 msk kakao
    3 tsk vaniljsocker
    3 msk kallt kaffe
    En näve vetemjöl
    2 msk kanel
    2 tsk nejlika
    1 tsk ingefära
    2 tsk kardemumma
    kokos
    Tack ska försöka prova den i helgen!
  • Frajda 80

Hos oss är ljusslingan tänd för vi bor på landet och det är otroligt mörkt annars.

Förutom det åker inga saker hemma upp förrän till första advent och gärna på advent. Ibland ställer jag fram under lördagen men på söndagen tänds allt. 

• Frajda 80
    Koppkaka skrev 2013-10-28 09:50:53 följande:
    Jag föredrar krämiga sillsorterna, de i klar lag får vara

Jag håller med dig.
    Sill i senap, sill i vitlök.

mmmm nu blev jag hungrig.   
  • Frajda 80
    Lena skrev 2013-10-29 18:27:37 följande:
    För er som vill ha kladdig sill:

Nalle Puh-sill
    550 g inlagd sill
    1 apelsin
    2 dl creme fraiche
    1 msk honung
    0.5 tsk svartpeppar

Ta upp sillen ur lagen. Tvätta, och riv skalet av apelsinen. Pressa apelsinen och blanda saften med övriga ingredienser.

Mmm, den måste jag prova
  • Frajda 80
    molly50 skrev 2013-11-05 11:07:06 följande:
    Sitter och mumsar i mig årets första vörtbröd. Hade nästan glömt hur gott det var.

Mmmm, jag köpte mig en limpa igår men jag måste hitta ett godare vörtbröd men än är det kanske lite tidigt.
    Jag köpte pågens med russin. 
  • Frajda 80
    molly50 skrev 2013-11-05 11:28:43 följande:

Ja,det kanske det är. Jag brukar oftast baka vörtbröd själv,men kunde inte hålla mig igår när jag såg brödet i affären.
    Det blev pågens här med,men utan russin då jag inte är så förtjust i det. Kan äta det,men föredrar det utan. 

Har du något enkelt recept där brödet blir så där fluffigt gott?
  • Frajda 80
    förvirradflicka skrev 2013-11-06 10:56:57 följande:
    Någon som vet när affärerna börjar sälja pepparkaksdegen? Är så himla sugen på att tugga på lite deg! Tungan ute

Finns på min coop i alla fall.
    Tror de sålde Skogaholms pepparkaksdeg. 
  • Frajda 80
    molly50 skrev 2013-11-06 11:52:30 följande:

Jag brukar gå efter det här receptet:

Vörtbröd (1 stor limpa eller 2 mindre)

25 g smör el margarin
    1 dl sirap
    1 st 33 cl lättöl eller 3,5 dl vatten (blir godast med öl tycker jag. Julmust kan också användas)
    50 g jäst
    1 påse vörtmix ( vörtkryddor)
    5 dl rågsikt
    5 dl vetemjöl
    ev russin

Man kan också tillsätta c;a 0,5 dl kesella om man vill. Det gör brödet saftigare,tycker jag.

Sedan smälter man margarinet i en kastrull och tillsätter sirapen och ölen så det blir ljummet och blandar det sen med jästen och vörtkryddorna.
    Sedan blandar man i mjölet och ev russin tills det blir en riktig deg.
    Låt sedan degen jäsa i c:a 30 min innan den arbetas ihop och bakas ut och låt sedan jäsa i c:a 30-40 min till innan de slutligen gädas i ugnen på 175-200 c i c:a 30-40 min.
    Sedan brukar jag pensla brödet med varmt vatten några gånger under gräddningen. Det brukar bli bra.

Jösses,nu blev jag ju sugen!                    

Mmmm mumma. Det får jag göra här framöver.
    Det låter ju toppengott.

Ska man ta bort något om man lägger till Kesellan eller ha det dom det är?  
  • Frajda 80
    Lena skrev 2013-11-06 13:08:12 följande:
    Jag gör detta

Vörtbröd
    6g jäst
    5dl porter
    1dl julmust
    1tsk soja
    1msk sirap
    11dl rågsikt
    1tsk salt
    2dl russin
    grovt rågmjöl

Smula jästen. Rör i porter, julmust, soja och sirap. Rör till jästen har löst sig. Blanda i rågsikt och salt. Rör till en jämn deg. Rör i russinen. Täck bunken med plastfolie. Ställ att jäsa över natten.

Mjöla jäsformarna med grovt rågmjöl, häll ut överblivet mjöl på bakbordet. Ta ut degen på bakbordet och forma till en klump. Dela upp i två delar och vik och forma varje del några gånger och lägg sen i jäsformen. Strö överblivet mjöl över. Sätt ugnen på 300g. Låt jäsa under bakduk i 1h

Vänd ena jäsformen upp och ner på en bakspade och skussa in brödet i ugnen. Sänk till 250 grader och grädda i 20min. Sänk värmen till 225 grader. Kolla temperaturen, för varje grad kvar till 90 grader låt brödet vara inne i två minuter till. Upprepa proceduren med bröd nummer två.

Oj vilken procedur. Du har möjligen ingen bild på den där vikningen?
  • Frajda 80
    Lena skrev 2013-11-06 14:19:45 följande:
    Nej men det är bara att dra i hörnens och sen lägga ovanpå. Sök på vila-vika bröd för mer info

Ok då är jag med.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!