Inlägg från: MamaPapa |Visa alla inlägg
  • MamaPapa

Jag längtar till jul!!!

Londonsvenska - jag bor i Cheshire (nordväst)

• MamaPapa

Pigelinen - mitten av oktober så har åtminstone de stora varuhusen några julavdelningar öppna.
    Har inte sett lakanen i någon butik utan bara på nätet i onlineshoppar.
    Primark har väldigt billiga kläder om du är ute efter det?

• MamaPapa

Idag har jag varit hos en grossist och handlat och de hade redan fått in julgrejer så jag gick omkring och myste lite (även om atmosfären hos en grossist kanske inte är "gemytlig"). Jag köpte inget men det var rätt lockande

• MamaPapa

Skönt att det finns flera som har kartongvis - jag vågar aldrig tala om för nån hur mkt vi har ð??? men det är nog 4 kartonger plus granen o lite annat löst....

• MamaPapa
    Julgodis:

Kan tipsa om att göra egna marshmallows. Jag gjorde det första gången för två år sedan och de har en viss "wow" faktor när man bjuder på hemgjorda Skrattande. Jag smaksatte min andra laddning med lite jordgubbsessence och rosa karamellfärg. Mums! Och mycket enklare att göra än man tror.

http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/577053

• MamaPapa

Sitter o kollar på flyg till Stockholm en weekend i början av december... Några frågor då jag inte bott i Sverige på 13 år och liksom tappat kollen

Vad kostar ett julbord nuförtiden? Vilket i Sthlm är bäst? Vilket är mest prisvärt? Ska gå utan barnen.

Julmarknader - bästa enligt dig (o varför) och har ni exempel på vad det är för typ av utbud?

• MamaPapa
    skruttarnas mamma skrev 2013-09-15 17:51:12 följande:
    behöver lite tips och ideér!

varje år "invaderar" min familj vårt hem på julafton, det är ett härligt kaos hela dagen med tre egna barn och tre syskonbarn, jag, maken, mina tre bröder, min svägerska, svärmor och min mamma + sambo... alltså 10 vuxna som alla köper julklappar till alla barn =/
    vi har ett lotteri så vi köper enbart till en vuxen som tur är men att mina barn ska få minst 12 julklappar var varje år är ju egentligen helt galet!! Förra året grät mina två yngsta för det blev helt kaosartat med alla julklappar som tomten gav dom som välmenande släktingar ville att de skulle öppna och glädjas över...det är ju verkligen inte så man vill ha det.. några förslag på hur man kan lägga upp firandet så att allt går så lugnt som möjligt och att barnen får glädjas åt några få presenter istället för att få ett helt gäng där några falls i glömska redan från start?
    Oj vad jobbigt - förstår att barnen kroknar. Speciellt som julafton är en enda lång, lång väntan på tomten och klapparna. Jag tycker det är så skönt att vi firar "på engelskt vis". Våra julklappar ligger på juldagsmorgonen under granen och i strumport och vi bara myser i flera timmar i pyjamas och tar det lugnt med öppnandet samtidigt som vi äter frukost.  Barnen är glada och utvilade.

Om jag hade så mycket paket och kände att mina barn inte orkade med (det blir varken kul för barnet, föräldrarna eller den som gett klappen) så skulle jag som andra sagt dela upp det. Kan ni ge på julaftonsmorgon, på kvällen och sedan på juldagsmorgonen ? Att "tomten kanske glömde en säck och kom med den när ni sov" typ? 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!