• Anonym
    Äldre 21 Jun 18:50
    17073 visningar
    73 svar
    73
    17073

    Hur blev du rik?

    Genom att lev snålt, tjänat en bra lön och haft lite tur.

    Jag ser mig egentligen inte som rik, men jag och min man har ca 600.000 på banken, och två hus som utöver lånen är värda ca 4.5 miljoner i reda pengar.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 08:17
    #6
    Kjell2 skrev 2010-06-22 08:15:01 följande:
    Satsa på skolan
    Välja en krävande längre känd universitetsutbildning med bra jobbmarknad
    Satsa på karriären
    Hålla ner utgiftskontot
    Alltid spara
    Aldrig ta konsumtionskrediter
    Investera och risksprida
    Ta vissa investeringsrisker
    Tidigt köpa egen bostad
    Amortera på bostadslån
    Göra bostadskarriär
    Förvalta de kapital som byggs upp
    Inte bränna alla pengar som dyker upp

    Har idag ett välavlönat jobb och en nettoförmögenhet på några miljoner.
    Ååh Kjell, gift dig med mig! Jag ska bara slösa upp liiite av dina pengar!
  • Anonym
    Äldre 22 Jun 08:40
    #8

    min sambo är rikare än vad jag är....
    han är bankman för det första och precis som Kjell skriver så har det tagit många långa år, hårt arbete, utlandsarbete, pendling fram och tillbaka, osv osv....han har ca 1 miljon i cash och aktier. Jag har ca 45.000 undansparat som jag har sparat själv men jag anser inte att jag är rik.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 09:44
    #11

    ..att det man har på banken ger så pass stor RÄNTA.., skall det stå.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 13:54
    #18

    jag anser mig inte rik men lider verkligen inte av några ekonomiska problem,
    har ett par 100tusen på banken och ett bra kapital investerat  fonder via försäkringar, inga lån förutom bostaden, allt köpt kontant. har precis renoverat en hel del så sparkapitalet har ju sjunkit lite just nu eftersom allt är betalt kontant direkt, är ekonomiskt lagd, tyvärr är väl inte min man riktigt lika ekonomisk men han är inte slösaktig. vi lever inte på något vis snålt men köper inte massa i onödan, och framförallt satsar på kvalité. och vi lever väl lite efter principen att det du inte har råd att betala kontant - har du inte råd att köpa.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 14:25
    #19

    Vi har några miljoners övervärde i våra fastigheter men det hjälper ju inte direkt så länge vi väljer att bo kvar. Om vi skulle sälja lägenheten och bosätta oss i fritidshuset skulle vi få några miljoner över och kunna bo gratis (förutom driftskostnad). Det är dock inte aktuellt i dagsläget, men när vi blir gamla är det så det är tänkt att vi ska göra.

    Annars är vi alldeles för duktiga på att spendera våra pengar, trots höga löner... Vi ska försöka skärpa till oss.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 16:16
    #22

    Jag skaffade mig först en teknisk doktorsexamen och sedan ett mycket bra och välbetalt jobbFlört. Detsamma gäller min man.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 22:47
    #25

    Intye rik... man verkar flytta referens ramarna hela tiden. Jag hade tyckt att någon som jag var rik när jag pluggade. Nu jämför jag mig med folk som har det bättre ... är väl mänskligt?

    Har ca 2 milj i lån på en lägenhet som är värderad till 7 milj... men pengarna finns ju inte förrens man realiserar vinsten. Men trevligt med låg månadskostnad.

    Inte rik (för då kan man leva på kapitalet) men välavlönad. 110,000 sek ut efter skatt gemensamt i månaden och lånekostnad på bostaden under 3,000 i dagsläget. Så både läge att unna sig saker och resor man vill ha samt amortera ner lånet hår så man kan leva lånelöst sedan. Vi har en plan på att betala av resterand lån på ca  4 år om vi får behålla dagens jobb och löner.

    Långa utbildningar och hårt jobb för att få jobben vi vill ha.

  • Anonym
    Äldre 23 Jun 12:45
    #27
    Anonym (Frugan) skrev 2010-06-22 16:20:35 följande:
    Gifte mig med en rik karl
    Samma här, lättas så här

    Sedan kommer det ett fett arv när manens föräldrar ramlar av pinnen
  • Anonym
    Äldre 23 Jun 18:45
    #30
    Anonym skrev 2010-06-23 12:45:37 följande:
    Samma här, lättas så här

    Sedan kommer det ett fett arv när manens föräldrar ramlar av pinnen
    hahahahahahahaha
  • Anonym
    Äldre 23 Jun 23:30
    #32

    Jag skulle väl inte kalla mig rik i den bemärkelsen men ett arv och lärdomen/förmågan att hushålla ordentligt med pengar gör att jag har tillräckligt på sparkontot för att klara mig runt 2 år i alla fall utan annan inkomst och med nuvarande kostnader.

    Som sagt, kanske inte direkt rik men en oerhörd trygghet för mig.

  • Anonym
    Äldre 23 Jun 23:48
    #33

    Blev rik: Föddes och hade (har) föräldrar som slitit för pengarna och hanterar dem bra. (som dessutom "lärt mig" både hur man sliter och hur man hanterar pengar Flört)
    Fortsätter vara rik: får ut knappa 20´ i månaden men gör av med typ hälften. Eller lite drygt har det visst blivit nu på slutet Varför slösa pengar på tobak, dyra fikor på stan varje dag, pubbar osv?

  • Anonym
    Äldre 24 Jun 10:45
    #36
    Anonym skrev 2010-06-23 12:45:37 följande:
    Samma här, lättas så här

    Sedan kommer det ett fett arv när manens föräldrar ramlar av pinnen
    Förvånad
  • Anonym
    Äldre 24 Jun 22:30
    #39

    Jag håller inte med dom som säger att man bli rik på at hålla nere kostnaderna.

    Det ligger något i "high risk high return".

    Går bostaden upp med 10%..... tja då har ju den som köpt en kåk för 15m tjänat mycket mer än den som köpte en kåk för 2m eller hur?

    Samma sak med en aktieportfölj. Storlek elle jämför med finasiella instrument men hävstång.

  • Anonym
    Äldre 25 Jun 11:53
    #45
    Alla tjejer jag känner, som lever "ekonomiskt stabilt", har fått det livet genom att skaffa sig rika karlar, så jag antar att det är det vanligaste sättet för kvinnorna.
    Annars gäller det väl att utbilda sig taktiskt, leva för sitt jobb och att köpa och sälja bostäder.
  • Anonym
    Äldre 25 Jun 12:19
    #46
    Anonym skrev 2010-06-25 11:53:23 följande:
    Alla tjejer jag känner, som lever "ekonomiskt stabilt", har fått det livet genom att skaffa sig rika karlar, så jag antar att det är det vanligaste sättet för kvinnorna.
    Annars gäller det väl att utbilda sig taktiskt, leva för sitt jobb och att köpa och sälja bostäder.
    Tror dock att det är lika manga tjejer som ärver pengar. Det har alltid varit svarare för tjejer att sla sig fram pa arbetsmarknaden. Kvinnor slits ofta mellan familj och jobb sa det är ju inte sa konstigt att karriären inte alltid är prio nr1.
  • Anonym
    Äldre 25 Jun 20:34
    #51

    vart börjar man då om man inte är rik?
    själv är jag arbetslös, betalningsanmärkningar och skuldsaldo.
    har inte ärvt en krona av någon.

  • Anonym
    Äldre 25 Jun 20:36
    #52
    Anonym skrev 2010-06-25 20:34:30 följande:
    vart börjar man då om man inte är rik?
    själv är jag arbetslös, betalningsanmärkningar och skuldsaldo.
    har inte ärvt en krona av någon.
    En bra utbildning.
    Och ett snålt liv tills man har tillräckligt mycket sparkapital att investera.
  • Anonym
    Äldre 26 Jun 00:22
    #54
    Anonym (Svärdotter) skrev 2010-06-25 20:55:43 följande:
    Ja, det betyder att VI är rika! Vi är gifta och delar lika på allt. Jag tjänar ca 8 000 mer än maken i månaden och det delar vi också lika på.
    Det finns ett oerhört stort "indvidtänk" i Sverige tyvärr!
  • Anonym
    Äldre 26 Jun 06:35
    #68
    Solrosenz skrev 2010-06-26 02:01:49 följande:
    vad jag vet har paris hilton tjänat ihop sina pengar,men jag kanske har fel?
    paris hilton har inte tjänat ihop sina egna pengar, hon är född rik.
Svar på tråden Hur blev du rik?