• MissEllie

    Tips på spjälsäng mottages tacksamt & annat man ska tänka på vid ett sådant inköp.

    Hej.

    De första månaderna ska vi ha en korg till bebisen (som även jag och min mamma har legat i) men vi ska också köpa en spjälsäng redan nu för vi ska flytta och vi vill ha alla inköp klara.

    Så jag undrar vad ni erfara morsor kan rekommendera för säng till bebisen. Är det till exempel skillnad på en IKEA-säng mot en Brio?

    Vad ska man tänka på med madrasser, täcken, kuddar och så vidare? Kan det variera i storlek? För man vill ju att alla gulliga påslakansett (typ Laban, tummen etc) ska kunna passa.

    Tacksam för all hjälp då jag/vi är totalt novisa!

  • Svar på tråden Tips på spjälsäng mottages tacksamt & annat man ska tänka på vid ett sådant inköp.
  • EJai

    vi hade till vår tös den billigaste ikea sängen. och sen en  av dem bättre sovmadrasserna till som dem har i deras utbud. Vi hade denna bara tills hon vart strax över 1 år då hon sedan fick en  junior säng- Hon kunde då gå som 1 år och ta sig upp och ner i sängen själv.

  • arkeologitjejen

    Vi har den här:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80108662

    Den är superbra just därför att man kan ta bort ena sidan och ha den som barnsäng när spjälorna ska väck. Linnea älskar sin säng och vi funderar allvarligt på att vänta ett bra tag med att byta ut den, alternativt att byta den mot en vanlig resårsäng när hennes syskon kommit.

    I vilket fall så la vi pengar på en rejäl resårmadrass till spjälsängen och sedan en bra bäddmadrass som går lätt att tvätta i maskin. Efter en hel radda med vinterkräksjukor, magsjukor etc så kan jag säga att en bra bäddmadrass som går att tvätta är guld värt. Speciellt i kombination med det skydd från Rätt Start som andas. Inte plastad frotté utan en annan grej. Kolla på typ Babyproffsen eller liknande, de visar dig vilket jag menar.

    Ja, förresten, Ikeas grejer funkar ypperligt med Laban osv och nä, det är nog ingen skillnad på Brios grejer och Ikeas, men däremot får du ju i utseende det du betalar för samt att de lite dyrare har jag tyckt känts lite mer stabila, samt att det kan vara funktionen som


    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen

    *Morrar åt pekplattan på datorn*

    att kunna höja och sänka madrassen i olika lägen osv. Du behöver dock bara två lägen.


    Linnea 080310 & BF 100930
  • MissEllie
    Tack snälla ni för råden, mottar allt tacksamt.

    Det där med skyddet som andas lät mycket bra, ska till Babyproffsen imorgon och kolla läget.
  • charlie00
    MissEllie skrev 2010-06-28 00:09:19 följande:
    Länken fungerar tyvärr inte.
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m53223632.html  skulle de va.
    De är  hensvik på ikea i alla fall, de har rea på den nu under sin sommarkampanj 299kr tom 11 juli. 
     
    Bara å köpa. Ångrar man sig har man 3 månader öppet köp annars lär du få säkert en 500ing för den på blocket senare.  299 är ju inga pengar. 
  • MissEllie

    Nej, det är absolut inga pengar men jag är ute efter en bra spjälsäng och jag vet inte om just Hensvik är den spjälsäng vi söker. Men tack för tipset.

    Vad tycker ni om Stokke Sleppi? Någon som har den?

  • Mashenjka
    arkeologitjejen skrev 2010-06-28 00:05:16 följande:
    Vi har den här:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80108662

    Den är superbra just därför att man kan ta bort ena sidan och ha den som barnsäng när spjälorna ska väck. Linnea älskar sin säng och vi funderar allvarligt på att vänta ett bra tag med att byta ut den, alternativt att byta den mot en vanlig resårsäng när hennes syskon kommit.

    I vilket fall så la vi pengar på en rejäl resårmadrass till spjälsängen och sedan en bra bäddmadrass som går lätt att tvätta i maskin. Efter en hel radda med vinterkräksjukor, magsjukor etc så kan jag säga att en bra bäddmadrass som går att tvätta är guld värt. Speciellt i kombination med det skydd från Rätt Start som andas. Inte plastad frotté utan en annan grej. Kolla på typ Babyproffsen eller liknande, de visar dig vilket jag menar.

    Ja, förresten, Ikeas grejer funkar ypperligt med Laban osv och nä, det är nog ingen skillnad på Brios grejer och Ikeas, men däremot får du ju i utseende det du betalar för samt att de lite dyrare har jag tyckt känts lite mer stabila, samt att det kan vara funktionen som
    Kan inget annat än att instämma! Älskar den sängen. Vi var i valet och kvalet då vi ville ha en spjällsäng/vagga som gick att ha i anslutning till vår säng och då var den här perfekt när vi tog bort ena sidan. Kollade på dyra alternativ men landade på Leksvik. Superbra när man skulle amma, bebben hade egen sovplats men var så nära så det kändes som samsovning. Och sonen har använt den som en säng fram tills nu och han är 2.
  • tjohalia29

    Vet ni om det är rea på Hensvik på alla IKEA-nutiker i Sverige? Jag försökte kolla på hemsidan, men det enda jag hittade rea på var Ektorps soffor!

Svar på tråden Tips på spjälsäng mottages tacksamt & annat man ska tänka på vid ett sådant inköp.